زندانی محکوم به قصاص در ارومیه پس از ۱۳ سال از دار مجازات رهایی یافت

ارومیه- ایرنا- رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی گفت: پرونده فرد محکوم به قصاص پس از تحمل بیش از ۱۳ سال حبس با تلاش شورای حل اختلاف ارومیه به سازش ختم شده و این زندانی از دار مجازات رهایی یافت.

هادی صمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده قتل عمد مزبور که در سال ۱۳۸۶ به وقوع پیوسته بود با درخواست محکوم علیه و پس از تحمل ۱۳ سال حبس، با تلاش شبانه روزی اعضای شعبه ۱۹ ویژه زندان شهرستان ارومیه و برگزاری چندین جلسه صلحی در محل شعبه و منزل شخصی اولیای دم و انجام اقدامات سازشی و استفاده از ظرفیت خیران، با اخذ رضایت از اولیای دم پرونده منجر به سازش شده و موجب رهایی محکوم به قصاص از مجازات اعدام شد.

وی با بیان اینکه این نخستین سازش امسال است که در استان ثبت شد ادامه داد: حل و فصل اختلافات و دعاوی از مسیر مصالحه و صلح و سازش، رسالت ذاتی و وظیفه اصلی شوراهای حل اختلاف است که اهمیت آن در پرونده هایی همچون پرونده های قتل عمد مضاعف بوده و سازش در آنها علاوه بر نجات جان انسانی نادم موجب تعالی فرهنگ صلح و سازش در بین مردم و جامعه شده و زمینه های توسعه حل اختلاف را فراهم می‌کند.

رییس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی گفت: اگر فرهنگ صلح و سازش و گذشت در جامعه نهادینه شود، شاهد کاهش تعداد پرونده‌های قتل و سایر جرایم خواهیم بود.

صمدی با اشاره به عملکرد شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی در زمینه ایجاد صلح و سازش در پرونده های قتل عمد طی سال گذشته، اظهار داشت: در این مدت ۱۹ فقره پرونده قتل عمد توسط شوراهای حل اختلاف استان با اخذ رضایت از اولیای دم منجر به صلح و سازش و رهایی محکومان به قصاص از مجازات اعدام شد.

قصاص از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه می‌داند؛ تشریع حکم قصاص برای جلوگیری از انتقام‌های کور و دور از عدالت و جلوگیری از جرات یافتن جنایتکاران در قتل یا ضرب و جرح شهروندان وضع شده است هرچند که در آموزه های اسلامی توصیه زیادی به عفو و گذشت نیز وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha