اربیل تا بغداد؛ روایت ۴ روز ناامنی در عراق 

بغداد - ایرنا - اوضاع سیاسی و امنیتی عراق از اربیل گرفته تا بغداد در روزهای گذشته دستخوش تحول خطرناکی شد تا جایی که برخی صاحب نظران خواهان نشست فوق العاده پارلمان شدند و عده ای نیز نسبت به تبعات آن هشدار دادند.

به گزارش ایرنا، از سه شنبه گذشته تا دیروز جمعه طی ۴ روز مجموعه ای از رخدادهای امنیتی در عراق به وقوع پیوست که شاید مهمترین آنها در تعطیلات آخر هفته بود که اربیل و بغداد را مرکز این رخدادهای امنیتی قرار داد.
حمله به یک مرکز اطلاعاتی وابسته به «موساد» اسراییل در اربیل در سه شنبه گذشته ۲۴ فروردین ماه، متعاقب آن حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی ها در اربیل (۲۵ فروردین ماه)، سپس حمله موشکی به مقر تیپ ۳۰ الحشد الشعبی در استان نینوا (۲۶ فروردین ماه)، انفجار خودرو بمبگذاری شده در شهرک صدر بغداد در همان روز و بالاخره حمله به پایگاه عین الاسد در غرب الانبار در بامداد جمعه (۲۷ فروردین ماه) مهمترین این رویدادها محسوب می شود. 
علاوه بر این اتفاقات، کشته شدن یک سرباز ترکیه در پایگاه «بعشیقه» در استان نینوا بواسطه حمله موشکی و هدف قرار دادن کاروان های حامل تجهیزات پشتیبانی برای نیروهای آمریکایی از دیگر اتفاقات مهم در این مدت است.
عوامل اغلب این حملات ناشناخته هستند هرچند شب گذشته گروهک داعش مسوولیت انفجار خودرو بمبگذاری شده در شهرک صدر بغداد را بر عهده گرفت.
از دیگر سو دولت اقلیم کردستان عراق اصل وجود پایگاه صهیونیستی اسراییلی را در اربیل تکذیب کرد اما منابع عراقی در بغداد معتقدند که این حمله اتفاق افتاده اما اربیل بر آن سرپوش گذاشته است.
برخی منابع و شخصیت های عراقی مانند «نجاح محمد علی» کارشناس برجسته سیاسی اسامی چهار تن از ۱۰ نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) که در این حمله کشته یا زخمی شده اند را فاش ساختند.
نجاح محمد علی گفته است این چهار افسر اسراییلی که در این حمله به هلاکت رسیدند در طول ماه های گذشته در این مرکز اطلاعاتی موساد در اربیل فعالیت داشته اند.
از طرفی حمله به فرودگاه اربیل از دیدگاه کردها تحولی خطرناک بعد از حمله قبلی در حدود دو ماه گذشته محسوب می شود زیرا این بار گروه مهاجم، از پهپادهای حامل بمب بهره بردند.
منابع خبری عراق نیز اعلام کردند که گروه مهاجم در حمله به پایگاه عین الاسد در الانبار از سه پهپاد حامل بمب بهره برده که در نوع خود تحول تازه ای در حملات به مواضع آمریکایی ها در عراق محسوب می شود به ویژه اینکه در گذشته اغلب این حملات با راکت های کاتیوشا یا موشک گراد انجام می شد.
از طرفی انفجار خودرو بمبگذاری شده در یک بازار عمومی در حومه جنوبی شهرک صدر بعد از حادثه حمله انتحاری در بهمن ماه گذشته در پایتخت عراق، ازدیدگاه کارشناسان، یک نقض امنیتی مهم محسوب می شود.

آمریکا متهم اول نقض های امنیتی عراق  
آنچه در همه این اتفاقات حائز اهمیت است اینکه رهبران سیاسی و صاحب نظران عراقی بین همه این اتفاقات چه آنچه در اربیل رخ داد یا حمله به مواضع الحشد الشعبی در نینوا یا کشته شدن سرباز ترکیه ای و یا انفجار تروریستی در شهرک صدر و بالاخره حمله به پایگاه عین الاسد، ارتباط قائل شده اند.
در این خصوص نیز دیدگاه های مختلفی مطرح شده که مهمترین دیدگاه در این راستا ارتباط آن با آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
«شیخ جواد الخالصی» از روحانیون برجسته عراقی و منتقد وضع موجود عراق در توئیتی، بین انفجار خودرو بمبگذاری شده در شهرک صدر و حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی در عین الاسد ارتباط قائل شده است.
وی تاکید کرد: آنچه اتفاق افتاده به وضوح نشان می دهد که همه اتفاقاتی که علیه مردم عراق رخ می دهد، ساخته و پرداخته اشغالگران و دنباله ها و عوامل و شرکت های امنیتی وابسته به اشغالگران آمریکایی است اما آنچه علیه نیروهای اشغالگر رخ می دهد، قطعا ساخت مردم عراق است.
وی پیام انفجار شهرک صدر را نیز چنین تفسیر کرده است: «نیروهای اشغالگر آمریکایی به مردم عراق می گویند، به حضور نظامی ما در عراق متعرض نشوید وگرنه شما را به پله اول بر می گردانیم.»
در این راستا «حافظ آل بشاره» کارشناس سیاسی عراق در یادداشتی که در اختیار ایرنا قرار گرفت آورده است: کاملا مسلم شده که آمریکا و عواملش در منطقه تصمیم بر قراردادن عراق در شرایط بی ثباتی و اضطراب گرفته اند.
وی افزوده است که اتفاقات امنیتی اخیر و تبلیغات رسانه ای آمیخته به دروغ و مواضع مختلف این احساس را در ناظران ایجاد می کند که ثبات و آرامش در عراق هدف قرار گرفته و هدف بازگرداندن این کشور به شرایط ناامنی است.
این کارشناس عراقی افزوده است که حوادث امنیتی به رغم اینکه از حیث جغرافیایی بسیار دور از هم هستند اما بین آنها ارتباط سیاسی وجود دارد. 
«حسن سالم» نماینده پارلمان از فراکسیون «الفتح» نقش رژیم صهیونیستی را در این حملات یاد آور شده و گفته است که انفجار خودرو بمبگذاری شده در «الحبیبیه» (جنوب شهرک صدر) و حمله به تیپ ۳۰ الحشد الشعبی در استان نینوا در پاسخ به نابود کردن مرکز اطلاعاتی موساد در اربیل صورت گرفت.
اما «نعیم العبودی» دیگر نماینده پارلمان انفجار خودرو بمبگذاری شده در شهرک صدر را به افزایش فعالیت گروه تروریستی داعش در کمربند امنیتی بغداد مرتبط دانسته و گفته است که دستگاه های امنیتی عراق بعد از این حادثه باید دست به عملیات پیشگیرانه برای ریشه کنی ریشه های داعش در کمربندی امنیتی بغداد بزنند.
گروه عصائب اهل الحق به رهبری «قیس الخزعلی» نیز در بیانیه ای، عامل انفجار خودرو بمبگذاری شده در شهرک صدر را به تفکر تروریستی تکفیری ها منتسب کرده است.
این گروه جهادی – سیاسی عراق گفته است: تروریسم تکفیری به عمد شهروندان بیگناه را در یک بازار عمومی در شهرک صدر مورد هدف قرار داده است.
عصائب اهل الحق خواهان عملیات های پیشگیرانه برای از بین بردن بسترهای تروریسم و تکفیر در عراق شده است.
«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در توئیت هایی گفته است که با نگرانی نقض امنیتی را در اقلیم کردستان دنبال کرده است.
به گفته وی، این حمله نشان داد که طرح های تخریبی همچنان ثبات و آرامش را در عراق هدف قرار می دهند.
وی در عین حال از خطرات حمله به تاسیسات عمومی و به خطر انداختن جان شهروندان هشدار داده و گفته است که خواهان تحقیق و تفحص فوری برای شناسایی عوامل پشت پرده این اقدامات تخریبی است.
«برهم صالح» رییس جمهوری عراق نیز در توئیتی گفته است که هدف قراردادن تاسیسات در اربیل و پیش از آن در بغداد و دیگر مناطق عراق، جرائم تروریستی محکوم شده ای است که امنیت شهروندان را هدف قرار می دهد.
وی گفته است که این اقدامات در مسیر تلاش های ملی برای حفظ ثبات و حاکمیت در کشور مانع تراشی می کند.
وی بهترین اقدام در برابر اقدامات تروریستی را وحدت صف در حمایت از دستگاه های امنیتی برای اعمال قانون و حمایت از شهروندان و مبارزه با تروریسم و قانون شکنان عنوان کرده است. 
از طرفی «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان نیز هدف از انفجار خودرو بمبگذاری شده در شهرک صدر را مانع تراشی در روند انتخابات زودهنگام آینده ذکر کرده است.
وی اضافه کرده است، نقض امنیتی که مناطق مرکزی و شمال عراق عراق هدف قرار داد با هدف مانع تراشی در روند انتخابات است و باید همکاری مشترک امنیتی برای کنترل اوضاع ایجاد شود.
«سمیر عبید» روزنامه نگار و شخصیت نزدیک به تعدادی از رهبران سیاسی عراق نیز از حوادث آخر هفته گذشته به «روز موشک پرانی در عراق» یاد کرده است.
وی مهمترین این حملات را چنین برشمرده است:
-  حمله موشکی یا پهپادی به فرودگاه اربیل
-  حمله موشکی به پایگاه نظامی ترکیه در بعشیقه و قتل سرباز ترک 
- حمله موشکی به مقر الحشد الشعبی در نینوا
روزنامه نگار عراقی این پرسش را مطرح کرده است؛ آیا همه این رخدادها نمی طلبد که پارلمان جلسه فوق العاده برگزار کند؟ آیا این اتفاقات دلیلی بر طرح های پیش روی خطرناک نیست؟
به گفته وی، اماکنی که مورد هدف قرار گرفته اند، تصادفی نیست.

اهتمام به اربیل بیش از بغداد
 ناظران معتقدند که در حوادث امنیتی اخیر در سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی به حمله موشکی به فرودگاه اربیل که هیچ تلفات انسانی نداشته، بیش از اتفافات بغداد (پایتخت عراق) اهتمام داده شده است.
این در حالیست که انفجار خودرو بمبگذاری شده در شهرک صدر دستکم ۵ کشته و ۱۰ زخمی از مردم بیگناه به دنبال داشته، اما کمتر حس انسانی نهادهای بین المللی و منطقه ای را برانگیخته است.
در سطح داخلی نیز واکنش های دولتی و رهبران سیاسی به حملات مشکوک اربیل که هنوز عامل یا عوامل آن ناشناخته هستند، بیشتر بوده است.  
در این راستا، نخست وزیر عراق خواهان تحقیق و تفحص درباره حمله به فرودگاه اربیل و دیگر مناطق شده است و «یحیی رسول» سخنگوی نخست وزیر گفته است که آنها که مرتکب این اقدامات شده اند، درصدد ایجاد هرج و مرج و ناامن کردن عراق هستند.
«مسرور بارزانی» نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق و «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در تماس تلفنی مسئله حمله به فرودگاه اربیل و پایگاه بعشیقه را مورد بررسی قرار داده و آن را حملات تروریستی نامیدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در توئیتی اعلام کرده است که واشنگتن از حملات به اقلیم کردستان عراق ناراحت است.
«جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان در عراق نیز حمله به فرودگاه اربیل را باعث ناامنی و بی ثباتی در عراق دانسته و وزارتخانه های امور خارجه عربستان سعودی، بحرین، امارات به علاوه فرانسه این حمله را محکوم کردند.  
وزارت کشور عراق و دولت محلی اقلیم کردستان عراق نیز در بیانیه ای مشترک گفتند که حمله به فرودگاه اربیل به مناسبات اربیل و بغداد و توافقات حاصله ضربه می زند.
این بیانیه اضافه کرده است که تعرض به فرودگاه اربیل و دیگر مناطق عراق، تعرض های تروریستی سازمان یافته است که امنیت عراق از جمله اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده و تلاشی برای فتنه انگیزی و برهم زدن اوضاع است.
آنچه مسلم است بسیاری، عوامل ناامنی های اخیر را به عوامل خارجی مرتبط کرده اند که در این خصوص حافظ آل بشاره گفته است که واشنگتن و عواملش در منطقه درصدد ایجاد بی ثباتی و بحران افکنی بیشتر در عراق هستند زیرا تنها بحران است که بستر تحرکات برای آنها را فراهم می کند. 
در عین حال صاحب نظران از بغداد و اربیل خواسته اند برای حفظ و کنترل اوضاع، تلاش بیشتری کرده و کشور را از دایره نفوذ قدرت های خارجی دور نگه داشته و بیش از پیش بر نیروهای بومی خود برای حفظ امنیت کشور اعتماد کنند.
از طرفی بسیاری امیدوارند که دولت عراق و اقلیم کردستان عراق بتواتند برای جلوگیری از فتنه انگیزی در کشور، عوامل حملات مشکوک به اربیل یا نیروهای الحشد الشعبی و یا انفجار خودرو بمبگذاری شده در بغداد و دیگر حملات موشکی را قبل از اجرا، شناسایی و به ملت عراق معرفی کنند تا جلو اتهام زنی های بی مورد گرفته شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha