۱۰ درصد از عشایری کوچرو وارد چهارمحال و بختیاری شدند

شهرکرد - ایرنا- معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز کوچ زودهنگام عشایر به استان در فروردین‌‎ماه امسال، گفت: تاکنون ۱۰ درصد عشایر کوچ رو وارد استان شده‌اند.

محسن نادری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه زمان رسمی کوچ عشایر از خوزستان به سمت استان ۲۵ اردیبهشت‌ماه اعلام شده است، افزود: براساس مصوبه کمیته ملی کوچ کشور در ۲۸ فروردین‌ماه، زمان کوچ عشایر در مناطق زاگرس نشین ۱۰ روز زودتر از زمان رسمی نیز قابل اجراست.

وی گفت:به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه در مراتع خوزستان، گرم شدن هوا و ترس عشایر از اینکه مراتع چهارمحال و بختیاری توسط دامداران محلی مورد استفاده قرار گیرد، عشایر کوچرو همه ساله کوچ زود هنگام به سمت استان دارند.

نادری اظهار داشت:هم‌اکنون عشایری که وارد استان شده‌اند در شهرستان‌های کوهرنگ و اردل مستقر شده‌اند.

وی به فعال شدن سه گروه ایست و بازرسی و جلوگیری از کوچ زودهنگام در گردنه تارراز، کارون ۴ و همچنین در شهرستان لردگان و گروه‌های مرکز بهداشت برای تب سنجی و گرفتن تست ویروس کرونا در این مناطق اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با همکاری منابع طبیعی، هلال احمر، دامپزشکی از ورود عشایر به صورت خودرویی به مناطق عشایرنشین استان جلوگیری می‌شود.

نادری با تاکید بر اینکه خدمات‌رسانی به عشایر و توزیع ارزاق تا پایان اردیبهشت‌ماه در استان خوزستان انجام می‌شود، گفت: به عشایری که زودتر از زمان رسمی کوچ به مناطق ییلاقی چهارمحال و بختیاری وارد شوند، هیچ‌گونه‌ خدماتی در خصوص تامین ارزاق ارائه نمی‌شود.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خشکسالی‌های اخیر در استان گفت: برای آبرسانی به مناطق عشایرنشین استان امسال ۲۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی اظهار داشت:برای آبرسانی سیار به مناطق عشایرنشین استان هم‌اکنون ۹ تانکر آبرسانی ۱۲ هزار لیتری در استان فعال است.

به گفته وی، آبرسانی سیار به مناطق عشایر نشین استان همزمان با آغاز کوچ عشایر در مناطقی که چشمه‌ها و منبع آب شرب خشک شده باشد، آغاز می‌شود و در برخی مناطق که این منابع‌ فعال باشد از اواسط مردادماه با کم شدن آب چشمه‌ها و منابع آب آبرسانی سیار انجام می‌شود.

پروانه چرای دام عشایر متخلف باطل می‌شود

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به استان گفت: در صورتی که دام عشایر زود از زمان اعلام شده وارد مراتع شود برای عشایر پرونده تخلف تشکیل و به مراجع قضایی ارائه می‌شود.

فرامرز مردانی افزود: پروانه چرا عشایر که تخلف انجام دهند در کمیسیون، باطل و پس از ارجاع به مراجع قضایی خسارتی که به مراتع وارد کردند نیز از آنها دریافت می‌شود.

وی به فعال شدن گروه‌های سیار نظارتی، بازرسی و کنترل گلوگاه‌ها در استان خبر داد و گفت: به دلیل کوچ زودهنگام جمعیت زیادی از عشایر و به منظور جلوگیری از تبعات اجتماعی در پشت گلوگاه‌ها با دریافت تعهد در خصوص جلوگیری از چرای دام در مراتع به عشایر مجوز عبور داده می‌شود.

به گفته وی، به عشایر که کوچ زودهنگام داشته باشند مجوز چرای دام زودهنگام در مراتع داده نمی‌شود و دام این گروه باید از زمین‌های کشاورزی و پس چر زمین‌های کشاورزی استفاده کنند.

مردانی اظهار داشت: سال‌گذشته همزمان با کوچ عشایر ۵۷۳ مورد پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل و ۱۳۲ خودروی عشایر متوقف شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت عشایری است که دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است.

عشایر چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha