محمود امانی بنی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از روند احداث طرح فرودگاه گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصدی در حال اجرا است و بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است که با نظرداشت تحولات اقتصادی و افزایش هزینهها، ارزش امروز سرمایه صرف شده برای این طرح بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: باند و سطوح پروازی فرودگاه گناباد به اتمام رسیده و ساختمان پایانه مسافربری آن که قرار بود بهمن ماه سال گذشته تکمیل شود به دلیل مسائل مالی به تعویق افتاد که تا ۲ ماه آینده تکمیل می شود.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی با اشاره به تکمیل بخش اعظم زیرساختهای فرودگاه گناباد گفت: اجرای شبکه آبرسانی و عملیات فیبر نوری این فرودگاه تکمیل شده و قرارداد اجرای سامانه برق رسانی آن منعقد و تا دو ماه آینده عملیاتی می شود، علاوه بر آن گازرسانی به این طرح در دست پیگیری است و اگر تا زمان بهره برداری فرودگاه روند گازرسانی به آن به اتمام نرسد به صورت موقت از سوخت دیگری استفاده خواهد شد.
امانی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا موجب کندی در روند اجرای طرح احداث فرودگاه گناباد در چند ماه گذشته شد، گفت: طرح محوطه سازی این فرودگاه اسفندماه سال گذشته به یک پیمانکار محلی واگذار شده و در دست اجرا است و ۲ دستگاه ماشین آتش نشانی مجهز فرودگاهی نیز با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال تامین شده که با تکمیل ساختمان ایستگاه آن، در محل مستقر می شوند.
وی سایر اقدامات در دست انجام اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی در سال جاری را علاوه بر تکمیل فروردگاه گناباد، بهسازی و رفع موانع فرودگاه سبزوار و بهسازی و توسعه پایانه فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به ۲۲ هزار متر ذکر کرد.
فرماندار گناباد نیز گفت: طرح ساخت فرودگاه این شهرستان از سال ۱۳۷۲ آغاز شده و تا سال ۱۳۹۷ تنها ۱۲ درصد پیشرفت داشته است ولی از آن سال با توجه دولت تدبیر و امید، روند اجرایی آن شتاب گرفته است.
حامد قربانی بدون اشاره به میزان پیشرفت این طرح گفت: فرودگاه گناباد جزو ۱۶ طرح مهم اقتصادی این شهرستان در راستای تحقق مثلث توسعه اقتصادی است و به عنوان یکی از طرحهای مهم و دارای اولویت این شهرستان در دست اجرا است.
وی افزود: شهرستان گناباد با توجه به موقعیت خود در جنوب خراسان رضوی و قرار گرفتن در نقطه ورودی استانهای جنوبی و مرکزی کشور به خراسان رضوی از ظرفیتهای خاص اقتصادی، فرهنگی و گردشگری برخوردار است، که انتظار می رود با بهره برداری از این طرح فرودگاهی، توسعه این خطه رونقی دیگر بگیرد.
فرودگاه گناباد به وسعت دو هزار و ۵۰۰ هکتار و دارای دو هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد که بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار، مناطق جنوبی این استان را پوشش خواهد داد.
با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر شهروندان گنابادی، ساکنان شهرستانهای جنوبی استان خراسان رضوی از جمله رشتخوار، مهولات، بجستان و خواف و شهرهای فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه استفاده می کنند و پیشبینی میشود سالانه بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن این مناطق از مزایای آن بهره مند شوند.
لزوم احداث فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ مورد توجه مسوولان ذیربط قرار گرفت، گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده است و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ماندن محل سابق فرودگاه این شهر، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شد.
مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید.
مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریور این سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن در سه سال گذشته و با تلاش دولت تدبیر و امید افزایش یافت و این مساله موجب شد طرحی که ۲۵ سال با پیشرفت بسیار اندک پیش می رفت، سرعت گیرد.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
نظر شما