مهاباد با ۳۶۰۰ همیار طبیعت رتبه نخست کشور را دارد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: این شهرستان با جذب سه هزار و ۶۰۰ نفر بیشترین تعداد همیاران طبیعت را در آذربایجان‌‎غربی و کشور در این حوزه به خود اختصاص داده است.

مجید پاتو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع بیش از ۱۴ هزار همیار طبیعت آذربایجان‌غربی، مهاباد با جذب سه هزار و ۶۰۰ نفر هم اینک رتبه اول را با اختلاف زیاد نسبت به سایر شهرستان ها در کشور و استان به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این تعداد در اجرای طرح همیاران طبیعت و در راستای کمک گرفتن از نیروهای مردمی برای حفاظت و صیانت از عرصه های منابع طبیعی در این شهرستان جذب شده اند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد اضافه کرد: در طرح همیار طبیعت افراد علاقه‌مند و دوستداران منابع طبیعی به طور داوطلبانه و به قصد خدمت به منابع طبیعی کشور، سازماندهی می‌شوند تا براساس دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم در قالب "همیار طبیعت دانش‌آموز"، "همیار طبیعت مروج" و "همیار طبیعت محافظ" به‌طور افتخاری در حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی همکاری کنند.

پاتو اضافه کرد: همیار طبیعت به فرد یا افرادی گفته می‌شود که به صورت انفرادی و گروهی "سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور" را در پیشبرد اهداف ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امور حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری صحیح از منابع طبیعی یاری کنند.

وی با اشاره به کمبود نیروهای حفاظتی در این شهرستان افزود: به ازای هر ۱۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی به یک نفر نیروی حفاظتی نیاز است که با توجه به دارا بودن ۲۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی باید ۲۰ نفر نیروی حفاظتی وجود داشته باشد که این تعداد در مهاباد تنها ۶ نفر است.

وی ادامه داد: این ۶ نفر نیز به صورت شرکتی و بدون قرارداد و حقوق کافی هم اکنون در حال فعالیت هستند و جذب آنها نیز تاکنون نتیجه ای دربرنداشته است.

پاتو تاکید کرد: همیاران طبیعت می توانند با ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه، جلب مشارکت مردم در امر حفاظت، احیاء و توسعه منابع طبیعی، کمک به توانمندسازی و ایجاد تشکل‌های تخصصی در حوزه منابع طبیعی و جلب همکاری گروه‌های مختلف مردم در مدیریت پایدار منابع طبیعی، نیروهای حفاظتی را در حفاظت از این عرصه ها یاری رسانند. 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد با اشاره به همکاری و همیاری خوب تشکل های زیست محیط این شهرستان در خصوص مقابله با آتش‌سوزی در مراتع گفت: این تشکل ها با همت همیاران طبیعت با راه اندازی پویش "نه به آتش‌سوزی طبیعت" در این شهرستان نقش مهمی در کاهش حریق در عرصه ای طبیعی این شهرستان در سال گذشته ایفا کردند.

به گزارش ایرنا، علاقه‌مندان به عرصه های منابع طبیعی می‌توانند با مراجعه به سایت همیاران طبیعت پیش‌ ثبت‌نام را انجام دهند تا سایر مراحل اداری و صدور کارت نیز در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری انجام شود.

طرح همیاران طبیعت در ایران سال ۱۳۷۷ تهیه و در سال ۱۳۸۶ پس از بازنگری با امضای ریاست وقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به استان‌ها ابلاغ شد.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه "کاولان و کوران"، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha