۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۷
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84303945
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تزریق ۹۱۹ میلیون واکسن کرونا در جهان؛ سهم فقرا کجاست؟

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۷
کد خبر: 84303945
تزریق ۹۱۹ میلیون واکسن کرونا در جهان؛ سهم فقرا کجاست؟

تهران – ایرنا –آمارها حاکی است تاکنون بیش از ۹۱۹ میلیون دوز واکسن کرونا در نقاط مختلف جهان تزریق شده است( بطور متوسط ۱۲ دوز برای هر ۱۰۰ نفر) و بیشتر این موارد عمدتا مربوط به کشورهای ثروتمند بوده است درحالی که هنوز برخی از کشورهای فقیر برنامه واکسیناسیون اتباع خود را آغاز نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا به نقل از نیویورک‌تایمز تا امروز بیش از ۹۱۹ میلیون دوز واکسن کرونا در سراسر جهان تزریق شده که نشان‌دهنده میانگین جهانی تزریق ۱۲ درصد است. در حالیکه برخی از دولت‌ها صدها میلیون دوز واکسن کرونا به مردم خود تزریق کرده‌اند، ساکنان برخی از کشورها هنوز یک دوز واکسن نیز دریافت نکرده‌اند.

پیشتر نهادهایی چون سازمان جهانی بهداشت نسبت به احتمال توزیع نابرابر واکسن کرونا در جهان هشدار داده و خواستار آن شده بودند عدالت در توزیع این کالای حیاتی در سراسر جهان، صرف نظر از غنی یا ضعیف بودن ملت ها، رعایت شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این اطلاعات دولتی را دانشگاه آکسفورد جمع‌آوری کرده و بر اساس آن فرد واکسینه به شخصی که یک دوز واکسن را دریافت کرده باشد و فرد کاملاً واکسینه به فردی که تمامی دوزهای لازم را دریافت کرده باشد، گفته می‌شود. اغلب واکسن‌های رایج نیاز به دو نوبت تزریق دارند هر چند که واکسن جانسون‌اند جانسون تک دوز است.

بر اساس جدیدترین اطلاعات، رژیم صهیونیستی بیشترین آمار واکسیناسیون به نسبت جمعیت را به خود اختصاص داده و پس از آن جزایر سیشل، امارات متحده عربی و شیلی قرار دارند.

در حالیکه آمریکای شمالی با نرخ واکسیناسیون ۴۰ درصد پیشتاز قاره‌هاست، آفریقا با میانگین تزریق ۱ درصداز قافله جهانی واکسیناسیون به‌شدت عقب بوده و برخی از کشورهای این پهنه هنوز واکسیناسیون را آغاز نکرده‌اند.

واکسن انگلیسی – سوئدی آسترازنکا محبوب‌ترین واکسن کرونا بوده و بیش از ۱۳۰ کشور در برنامه واکسیناسیون خود از این واکسن استفاده می‌کنند. واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا نیز در رده‌های بعدی کاربرد قرار دارند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از بیماری کووید - ۱۹ به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

طبق آخرین آمار، آمریکا با بیش از ۵۸۲ هزار فوتی و برزیل و مکزیک با به ترتیب ۳۷۸ هزار فوتی و ۲۱۳ هزار فوتی در رده‌های اول تا سوم جدول فوتی‌های بیماری کووید قرار دارند.

رئیس سازمان تجارت جهانی دیروز (۳۱ فروردین) گفت: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، باید چندجانبه گرایی و مکانیسم تجارت چندجانبه تقویت شود، زیرا چندجانبه گرایی تنها راه شکست کرونا است.

«انگوزی اوکونجو ایوالا» در ویدیو کنفرانس اجلاس سالانه مجمع آسیایی بوائو در جنوب چین افزود: مشکل توزیع یک محصول عمومی جهانی مانند واکسن را هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند حل کند؛ بنابراین، ما نیاز به همکاری بیشتر برای افزایش اعتماد بین‌المللی و تقویت چندجانبه گرایی و مکانیسم تجارت چندجانبه داریم.

او گفت: شیوع کرونا برای زنجیره تأمین تجارت جهانی چالش‌های جدیدی ایجاد کرده که در میان آنها، موضوع محدودیت‌های صادرات لوازم پزشکی به شکلی ویژه برجسته است.

انگوزی اظهار کرد: علاوه بر آن، مشکل متمرکز شدن بیش از حد تولید واکسن در برخی کشورها در کنار محدودیت‌های تجاری، نه تنها زنجیره تأمین جهانی را تحت تأثیر قرار داده، بلکه باعث کمبود واکسن در سراسر جهان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha