توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های رایج در ماه رمضان

همدان- ایرنا- رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یبوست، سردرد و کاهش قند خون از بیماری‌های رایج هستند که با رعایت اصول تغذیه ای در ماه رمضان می توان از این بیماریها پیشگیری کرد.

آرزو کاوه ئی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مصرف زیاد نان های تهیه شده از آرد سفید شامل نان لواش و فانتزی و کاهش مصرف آب و غذاهای حاوی فیبر از جمله میوه و سبزی می تواند موجب یبوست شود و یبوست سبب هموروئید (بواسیر) و سوء هاضمه همراه با احساس پری معده می شود.

وی راه‌های پیشگیری یبوست را پرهیز از مصرف زیاد مواد غذایی مثل نان سفید، افزایش نوشیدن آب، استفاده از نان های سبوس دار از جمله نان سنگک و جو به همراه مایعات، افزایش مصرف میوه ها به خصوص میوه های حاوی فیبر بالا مثل هندوانه و سبزی ها دانست.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مصرف خاک شیر یا تخم شربتی با آب داغ در موقع خواب، همچنین خوردن آلو و انجیر خیس خورده در آب هنگام خواب همراه با یک لیوان آب ولرم نیز برای پیشگیری از یبوست توصیه می شود.

کاوه ئی گفت: به دلایل مختلف مانند عادت به کافئین و تنباکو و قطع آن، خستگی و کاهش استراحت و خواب کافی به علت فعالیت زیاد در طول روزه و از دست دادن آب بدن، گرسنگی، کاهش قند خون یا افت فشار خون سردردهایی پدید می‌آید.

وی با بیان اینکه سردردهای میگرنی نیز در این دوران تشدید می شود توضیح داد: کاهش قند خون و کم آبی باعث افرایش اسیدهای چرب آزاد خون شده و به طور مستقیم اثر شدیدی بر آزاد سازی «کاتکولامین ها» در موارد میگرن می شود اما حتی این افراد نیز با راهنمایی و کمک پزشک معالج و ایجاد تغییرات مختصر در مصرف دارو می توانند روزه بگیرند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان راه‌های پیشگیری از سر درد را نوشیدن آب و مایعات کافی، مصرف سبزیجات در وعده سحری، استراحت و خواب کافی در طول ماه رمضان، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید و در صورت ضرورت حضور ، استفاده از عینک و کلاه دانست.

کاوه ئی تاکید کرد: فعالیت های بدنی و ورزش در معرض نور خورشید نباید انجام شود همچنین ترک استعمال سیگار یک تا ۲ هفته قبل از ماه مبارک یا به حداقل رساندن استعمال آن و کاهش تدریجی مصرف قهوه و چای پررنگ پیش از ورود به ماه مبارک رمضان در کاهش سردرد موثر است.

وی بیان کرد: ضعف، سرگیجه، خستگی، نبود تمرکز، تعریق، لرزش، کاهش فعالیت و قدرت جسمانی، سردرد، تپش قلب از علائم کاهش قند خون است و مصرف زیاد قندهای ساده در وعده سحر باعث ترشح زیاد انسولین و اُفت قند در طول روز می شود همچنین مصرف نکردن سحری موجب اُفت شدید قند خون و حتی کاهش هوشیاری فرد در طول روز می‌شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان راههای پیشگیری از کاهش قند خون را حذف نکردن وعده سحری، پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قندهای ساده در وعده سحری و تنظیم مصرف داروهای کنترل کننده دیابت بر اساس توصیه های پزشک در افراد دیابتیک عنوان کرد.

کاوه ئی افزود: مصرف وعده سحری با رژیم غذایی سالم و استفاده از خرما و موادغذایی فیبر مانند نان سبوس دار و سبزیجات و حبوبات در وعده سحری نیز توصیه می شود چرا که فیبرها در وعده سحری موجب تنظیم قند خون در طول می شود و از افت ناگهانی قند خون جلوگیری می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha