۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبر: 84306744
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا و خروج پرحاشیه و تنش‌آلود از افغانستان

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبر: 84306744
آمریکا و خروج پرحاشیه و تنش‌آلود از افغانستان

تهران- ایرنا- آمریکا در حالی اعلام کرده به دنبال خارج کردن نیروهایش از افغانستان است که به نظر می رسد تحرکات نظامی جدیدش که با توجیه حفاظت از نیروهای آمریکایی انجام می شود، ممکن است موجب تنش‌های جدیدی شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای بلومبرگ طی گزارشی در این رابطه عنوان کرد: دو جنگنده بمب افکن بی-۵۲ آمریکا روز گذشته در حالی در اطراف افغانستان مستقر شده اند که با آماده شدن کاخ سفید برای خارج کردن تمامی ۲۵۰۰ نیروهای آمریکایی از افغانستان همزمان شده است.

انتقال این دو جنگنده بمب افکن به نزدیک افغانستان توسط لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در حالی تایید شده است که صحبت از تمدید حضور ناو آیزنهاور در خاورمیانه نیز شده است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که احتمال حملات جدید از سوی گروه طالبان علیه نیروهای آمریکایی تا پیش از خروج کامل از افغانستان وجود دارد و تحرکات نظامی جدید واشنگتن سیگنالی به عوامل طالبان است.

به رغم اعلام کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان، انتظار می رود شمار نیروهای زمینی آمریکایی در افغانستان با هدف کمک و تامین امنیت خروج نیروها به طور موقت افزایش یابد که این خود موحب تحرکات جدید نظامی و به دنبال آن احتمال تشدید تنش های جدید خواهد شد.

دولت بایدن در حالی به طور رسمی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام کرده که به نظر می رسد این خروج و عقب نشینی پس از ۲۰ سال پرحاشیه باشد و در پس آن احتمال تشدید تنش ها به دلیل برخی تحرکات نظامی واشنگتن و تحریک عوامل طالبان وجود دارد.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته به صورت رسمی تصمیم واشنگتن برای پایان حضور در افغانستان را اعلام کرد و اذعان داشت که این منازعه چند دهه‌ای دیگر همسو با اولویت‌های آمریکا نیست. برخی از افراد از جمله اعضای تیم بایدن که مخالف عقب نشینی سریع آمریکا از افغانستان هستند، نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و متعاقب آن سقوط دولت در کابل و قدرت گرفتن طالبان نگرانی دارند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در این رابطه تصریح کرد: وزارت دفاع آمریکا اخیرا طی گزارشی به کنگره با عنوان "گسترش امنیت و ثبات در افغانستان" عنوان کرد که گروه القاعده همچنان تهدیدی علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان، به دلیل ارتباط با طالبان محسوب می شوند.

پنتاگون به رغم اشاره به افول جایگاه و وضعیت القاعده در افغانستان هشدار داده است که عوامل القاعده با این حال همچنان می توانند به آمریکایی ها در افغانستان حمله کنند.

طرح خروج آمریکا از افغانستان که گمانه‌زنی‌های مختلفی را در مورد آینده افغانستان مطرح کرده، به نظر می رسد که شرایط را برای دولت واشنگتن سخت کرده است. قطعا عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان شاید برای دولت بایدن به این راحتی ها نباشد و در این میان ممکن است اتفاقات و رویدادهای امنیتی جدیدی رخ دهد که کاخ سفید را به اتخاذ تصمیمات جدید وادار کند.

تحرکات نظامی جدید آمریکا به بهانه حفاظت از طرح خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان در حالی پرسروصدا و پرحاشیه بوده که آمریکایی ها نشان داده اند نمی‌خواهند این طرح را به آرامی پیش ببرند. هرچند مقامات پنتاگون مسئله احتمال حملات القاعده و طالبان را پیش کشیده اند اما خود تحرکات نظامی پروسروصدای آمریکایی ها در منطقه برای خروج از افغانستان می‌تواند عاملی برای ایجاد تنش‌های تازه منطقه ای باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha