انتخابات و نقش مردم سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مهمترین فعل سیاسی و اجتماعی نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ تمامیت و نهایت توسعه بلندمدت این استان دارد.

  به گزارش ایرنا امروزه انتخابات به عنوان مهمترین نماد مردمی بودن نظام‌های سیاسی شناخته شده و تأثیر آن بر حیات سیاسی جوامع به امری فراگیر در آمده و هر شهروند در نظام‌های دموکراتیک به خوبی می‌داند برای اثر گذاری افکار و عقایدش در جامعه و داشتن نقش اداره عمومی و اجتماعی جهان پیرامونش باید در انتخابات شرکت کند مشارکت سیاسی مردم ایران اسلامی از همان نخستین ماه‌های بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای این انقلاب مردمی معرفی و نخستین انتخابات در دهم و یازدهم فروردین ٥٨ با مشارکت ۹۸.۲ درصد مردم برگزار شد و اهمیت مشارکت مردمی در سرنوشت کشورمان را نشان داد.

اکنون با نزدیک شدن به ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه این نوع انتخابات در طول تاریخ بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی به حساب می‌آمده و تاثیراتش را بر ابعاد زندگی داخلی و بین‌المللی کشورمان گذاشته به میان مردم از جمله جوانان و مسوولان سیستان و بلوچستان رفتیم تا برای شناخت رفتار انتخاباتی آینده مردم این استان نظراتشان را جویا شویم.

جوانان و مشارکت در انتخابات

سعید احمدی یکی از دانشجویان علوم سیاسی بیان کرد که امروز مسائلی چون تورم، گرانی، بیکاری و مشکلات دیگر اقتصادی برای کسی پوشیده نیست و بیشتر اقشار جامعه با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌‍کنند اما شرکت در انتخابات مهم ترین عامل برای توسعه کشور است.

 او افزود: بیش از ۴۰ سال است که مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات مشارکت فعالانه داشته‌اند و تا به حال مخالفان جمهوری اسلامی برغم تلاش های زیاد نتوانسته‌اند آنان را از شرکت در این عرصه اساسی دور کنند.

سیمین اسفندیاری دانش آموخته رشته فقه و مبانی حقوق گفت: مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش برای زیرسووال بردن مشروعیت و مقبولیت نظام و ایجاد فاصله بین مردم و مسوولان هستند و از این طریق می خواهند به نظام اسلامی آسیب بزنند اما نخبگان، بزرگان و معتمدان قبایل و طوایف و قشرهای مردم سیستان و بلوچستان در طول تاریخ انقلاب و در موقعیت‌های مختلف بصیرت و آگاهی خود را به رخ جهانیان کشیده و با حضوری گسترده در انتخابات حمایت خود را از انقلاب و نظام شان اعلام کردند و اکنون نیز در انتخابات پیش رو با انتخابی صحیح برای توسعه کشور و استان‌شان برنامه بلندمدت خواهند ریخت.

یکی دیگر از دانشجویان علوم سیاسی که از ذکر نامش خودداری کرد گفت که متاسفانه دشمن قصد سوء استفاده از بعضی خلاءهای معرفتی و نظری در میان عامه مردم را دارد و از اینرو به حربه‌های اقتصادی متوسل شده اما  مردم ایران به ویژه مردم سیستان و بلوچستان به خوبی می‌دانند مشارکت آگاهانه در تصمیم‌سازی‌ها سرنوشت کشور را شکل خواهد داد.

 و مردم

محمد سالارزهی شهروند زاهدانی گفت که مردم باید با هوشیاری، بصیرت و تفکر انقلابی کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات را انتخاب کنند چرا که این بصیرت و هوشیاری آگاهانه نقشه استکبار را بر هم خواهد زد.

یعقوب بامری شهروند میانسال زاهدانی نیز بیان کرد که اسلام، رهبری و مردم همواره در کنار همدیگر قرار دارند و از آنجایی که ترس دشمن از انتخابات ۱۴۰۰ روی کار آمدن دولت انقلابی است با حضور پرشور مردم این مهم محقق می‌شود.

رقیه محجوبی بانوی خانه‌دار زاهدانی نیز  معتقد است که شرکت کردن در انتخابات یعنی احترام گذشتن به خون تمام شهدایی که برای این سرزمین جان خود را دادند.

سپیده حیدری نیز تصریح کرد که اگر تک تک ما در انتخابات شرکت نکنیم نوعی خیانت خواهد بود ما باید براس توسعه و پیشرفت کشورمان افراد شایسته را انتخاب کنیم.

مسوولان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: انتخابات نزدیک است و قهر با آن ظلم به سرنوشت خود و کشور خواهد بود از اینرو مشارکت حداکثری آحاد جامعه ضروری و وظیفه همگان است.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه احزاب، گروه‌های فعال و نخبگان با ارزیابی‌های خود و آگاه سازی عمومی در زمینه انتخابات انجام وظیفه کنند زیرا گستره جمهوری اسلامی وسیع بوده و همه می‌توانند نقش‌آفرین باشند خاطرنشان کرد: برای اینکه به خطا نرویم باید بگوییم برای آرمان‌های نظام چه کار کرده‌ایم و بعد بیندیشیم که نظام برای ما چه کار کرد این کشور متعلق به همه مردم است و همه باید تلاش کنند. 

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: در موضوع انتخابات‌ از خط و خطوط قومی و مذهبی باید عبور کرد زیرا شایسته‌گزینی و برنامه محوری گامی مهم در جهت توسعه است.

وی ادامه داد: به عنوان مجری انتخابات سلامت، نشاط، بدون حاشیه بودن و امنیت این انتخابات برای ما مهم است و امیدواریم که با مشارکت خوب مردم انتخاباتی درخور شان و شایسته این ملت و نظام برگزار کنیم و برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی روی کار می‌آید.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی اکبریان امام جمعه موقت زاهدان نیز  گفت: سال ۱۴۰۰ سالی سرنوشت ساز در زمینه انتخابات برای ایران اسلامی است چراکه همه دشمنان دست به دست هم داده تا از حضور حداکثری مردم در این انتخابات جلوگیری کنند.

 نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست ‌جمهوری بسیار مهم و حائز اهمیت است و تمام معادلات دشمنان نظام را بر هم خواهد زد.

فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان  نیز گفت: با مشارکت حداکثری در انتخابات یک بار دیگر وحدت و انسجام ملی حول ولایت به منصه ظهور می رسد و غربی‌ها و شیطان بزرگ از مواضع خصمانه خود نسبت به ایران عقب‌نشینی خواهد کرد و قطعا امید، بالندگی در عمران و  آبادانی روستاها، شهرها و فضای عمومی کشور و رفع مشکلات مردم تقویت می‌شود.

مجتبی شجاعی افزود: ضرورت شکل‌گیری مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ و لوازم آن اولویت اصلی فضای سیاسی کشور است.

او ادامه داد: مسوولان و نخبگان با تاکید بر وجه اصلی انتخابات یعنی حضور و مشارکت حداکثری با تکیه بر دانش، سلیقه و معیارهای مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در انتخاب افراد اصلح تر در انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری زمینه لازم برای خلق حماسه باشکوه و دشمن شکن را فراهم آورند.

اهمیت مشارکت

فرایند توسعه در جوامع مختلف نشان داده که برای موفقیت بازیگران اصلی یک کشور شامل مردم، احزاب و دولتمردان انتخابات اصلیترین صحنه خواهد بود صحنه‌ای که هر چند محل نمایش اجراهای مختلف با بنیان‌های نظری و عملی متفاوت است ولی در نظام جمهوری اسلامی ایران حول یک محور می‌چرخد و آن هم انسجام و وحدت همیشگی این نظام در راه رسیدن با اهداف متعالی جامعه اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha