۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 1028
کد خبر: 84307923
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پارسال ۷۵ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت شدند

ساری- ایرنا- پزشکی قانونی مازندران از کاهش ۳۸ درصدی مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در این استان طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان مازندران ، طی سال گذشته  ۷۵ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد کاهش نشان می دهد.همچنین از کل فوتی های مسمومیت با  قرص برنج طی سال گذشته ۳۱ نفر مرد و مابقی زن بودند.

طبق آمار رسمی پزشکی قانونی مازندران سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۲۱ نفر بر اثر مصرف قرص برنج در استان فوت شده بودند که نسبت به سال ۹۷ میزان ۳۶درصد بیشتر بوده است.

کاهشی شدن این نوع از مرگ در مازندران در حالی است که طبق آمارهای پزشکی قانونی کشور از سال ۹۰ تا پایان سال ۹۸ آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج بیشتر با روند صعودی همراه بوده است.

روند کاهشی آمار فوتی ناشی از مسمومیت با قرص برنج در مازندران به عنوان مهمترین استان برنج خیز کشور نشان می دهد که محدودیت دسترسی مهم ترین عامل کاسته شدن خودکشی با این ماده سمی است.

بر اساس آمار پزشکی قانونی مازندران شهرستان های بابل و ساری هر کدام با ۲۴ و ۱۱ فوتی به ترتیب بیشترین قربانیان را داشته‌اند و بر اساس این گزارش بیشترین خودکشی ها با قرص برنج در شهریور ماه با ۱۲ فوتی بوده است.

فسفید آلومینیوم (ALP) یا قرص برنج یکی از شایع‌ترین آفت‌کش‌های مورد استفاده در صنعت کشاورزی است که در حضور آب، بخار آب یا اسید معده، گاز فسفین (PH۳) تولید می‌کند و موجب مسمومیت می‌شود.

این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور میمیرد. معمولا در کمتر از ۲۴ ساعت مصرف قرص برنج منجر به مرگ می شود.حتی در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد و چنانچه سم از بدن وی خارج نشود مرگ فرد حتمی خواهد بود.

مازندران با داشتن ۲۴۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید رتبه نخست تولید برنج کشور را دارد و برای جلوگیری از آفات به برنج و افزایش ماندگاری آن از قرص برنج استفاده می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha