۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۵
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84308126
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاه به صحرای طبس ملی و بین‌المللی است

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۰۵
کد خبر: 84308126
نگاه به صحرای طبس ملی و بین‌المللی است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی گفت: نگاه به حادثه صحرای طبس ملی و بین‌المللی است و باید ابعاد معنوی و سیاسی این حادثه برای جوانان بیشتر تبیین شود.

سرهنگ غلامرضا فلاحی روز یکشنبه در مراسم محوری گرامیداشت پنجم اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس که در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، افزود: امید است با برگزاری جلسات و توجه بیشتر به خصوص از جانب جامعه دانشگاهی و حوزوی به ابعاد سیاسی و معنوی شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس بیشتر پرداخته شود تا نسل جدید به دشمنی آمریکا با نظام اسلامی بیشتر واقف شود و بتوانند در ایستادگی نظام کمک کنند.

وی تاکید کرد: باید روحیه رزمندگان دوران دفاع مقدس در نهاد نسل جوان نهادینه شود تا سربازان پا در رکابی برای ولایت و انقلاب اسلامی باشند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: حضرت امام(ره) فرمودند: «نباید بیدار شوند آنهایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار شوند؟ چه کسی این هلیکوپتر آقای کارتر را که می‌خواست به ایران بیاید ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست، قوم عاد را باد از بین برد؛ این باد مأمور خداست، این شن‌ها همه مأمورند»

وی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید اسلام محمد منتظرقائم تنها شهید این واقعه تاریخی بیان کرد: منتظر قائم بعد از حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس به عنوان فرمانده سپاه پاسداران یزد برای مقابله با این تجاوز نظامی به منطقه اعزام شد و به شهادت رسید.

فلاحی با اشاره به روایت رهبر انقلاب از شکست آمریکا در طبس ادامه داد: ایشان فرمودند، خدای متعال آبروی اینها را برد، هواپیماها و هلیکوپترهاشان آتش گرفت و مجبور شدند از همان طبس برگردند و بروند.

این مراسم با حضور سردار احمدی از فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان برگزار و از پوستر دومین جشنواره ملی شعر رستاخیز شن‌ها نیز رونمایی شد.

مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس با توجه به شیوع کرونا، امسال در ۲ بخش یکی مراسم با جمعیت محدود در طبس و مراسم محوری امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل حسینیه جماران بیرجند برگزار شد.

عملیات نظامی آمریکا با نام «پنجه عقاب» از سوی نیروهای ویژه ارتش این کشور (دلتا فورس) با هدف آزادسازی جاسوسان خود که در بند دانشجویان پیرو خط امام (ره) در تهران بودند، طراحی و اجرا شد.

۶ فروند هواپیما و هشت فروند بالگرد نظامی آمریکا وارد فضای پروازی ایران شدند ولی پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ چند فروند بالگرد و هواپیمای آنها بر اثر نقص فنی و وقوع توفان شن در صحرای طبس از بین رفت و دچار شکست خفت‌بار شدند. 

در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می‌شود، هشت تن از نیروهای آمریکایی کشته شدند و باقیمانده نیروها فرار کردند بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در شهرستان طبس برگزار و یاد شهید "محمد منتظر قائم" نخستین فرمانده سپاه استان یزد که در این محل به شهادت رسید، نیز گرامی داشته می‌شود.

اخبار مرتبط