۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 3138
کد خبر: 84308282
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

استاندار چهارمحال وبختیاری:نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی تشدید شود

شهرکرد - ایرنا - استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه وضعیت استان از نظر شیوع کرونا ناپایدار است، افزود: گروه‌هایی متشکل از مراکز بهداشتی، نیروی انتظامی و پایگاه‌های بسیج تشکیل خواهند شد و به صورت محله‌ای بر نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و تجمعات نظارت بیشتری می‌کنند.

اقبال عباسی روز یکشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا در استان افزود: گروه‌های نظارت محله‌ای زیر نظر فرمانداری‌ها در۲ شهرستان شهرکرد و لردگان که از نظر شیوع ویروس و آمار مبتلا و مراجعه در صدر شهرستان‌های استان قرار دارند، تشکیل می‌شود، تا در ۲ هفته آینده نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی توسط اصناف را بررسی و تجمعات و مراسم را به صورت محله به محله رصد کنند.

وی با بیان اینکه این گروه‌ها می‌تواند برای نظارت بر آرامستان‌ها و حاشیه شهرها نیز وارد عمل شوند، تصریح کرد: عملکرد این گروه‌های نظارتی و اثرگذاری فعالیت آن‌ها بررسی خواهد شد تا بتوان از نتایج به‌دست‌آمده در تصمیم‌گیری‌های آینده استفاده کرد.

عباسی در ادامه به برگزاری برخی تجمعات در شرایط هشدار قرمز نیز اشاره کرد و یادآور شد: بیشترین آلودگی‌های مربوط به ویروس کرونا مربوط به مراسمی است که به صورت تجمعی در آرامستان‌ها و یا به صورت خصوصی در منازل برگزار می‌شود و با وجود آنکه مسوولان در بخش‌های بهداشتی در این مورد بارها تذکر و خانواده متوفیان نیز برای برگزار نشدن این‌گونه مراسم تعهد داده‌اند اما همچنان مراسم ترحیم به صورت تجمعی برپا می‌شود.

وی افزود: به‌ منظور کاهش تجمعات و کنترل شرایط شیوع ویروس، از این پس نیروی انتظامی استان با توجه به دریافت هرگونه گزارش از منابع ذی‌صلاح و همچنین اعلام مردمی، درباره تجمعات و مراسم می‌تواند ورود کند و تذکر دهد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه حفظ سلامت عمومی در اولویت قرار دارد، گفت: چاپ آگهی ترحیم و انتشار آن در گروه‌ها و شبکه اجتماعی نیز رصد می‌شود و با متخلفان در این مورد برخورد خواهد شد.

عباسی درباره ادامه محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل و صنوف نیز یادآور شد: ستاد ملی مقابله با کرونا تا پایان این هفته اجرای این محدودیت‌ها را در مناطق قرمز ضروری اعلام کرده است که در استان نیز باید ادامه یابد اما به منظور حمایت از اصناف آسیب‌دیده و بنا به تصمیم اعضای ستاد استانی تا پایان وضعیت قرمز پرداخت عوارض کسب و پیشه با همراهی شهرداری‌ها الزامی نخواهد بود.

وی به تقاضای اصناف برای بهره‌مندی از برخی تسهیلات بانکی در شرایط تعطیلی بازار اشاره کرد و گفت: به لحاظ قانونی نمی‌توان برای وصول چک در بانک محدودیتی در نظر گرفت اما از بانک‌ها خواسته شده است تا به نحوی این موضوع را مدیریت کرده تا آسیب کمتری متوجه اصناف شود.

عباسی با بیان اینکه در خصوص مالیات نیز بر اساس موارد قانونی سعی خواهد شد شرایط موجود تسهیل شود، اضافه کرد: به‌زودی پیشنهاد تغییر در فرآیند ارائه تسهیلات کرونایی و امکان بهره‌مندی مشاغل آسیب‌دیده از مراحل بعدی این تسهیلات و افزایش سقف تسهیلات پرداختی نیز به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌شود.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دستگاه‌های اجرایی ضعیف است

بازرس کل چهارمحال و بختیاری گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دستگاه‌های اجرایی استان ضعیف است و تنها ۱۶ درصد از این دستگاه‌ها این دستورالعمل‌ها را به درستی اجرای می‌کنند.

علی احمدی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به انجام ۲۰۰ مورد بازرسی از ادارات و نهادهای دولتی مرکز چهارمحال و بختیاری در هفته اخیر گفت: ۸۱ درصد از دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه موضوع دورکاری کارمندان را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: بر اساس مستندات جمع‌آوری شده ۶ دستگاه اجرایی شامل سازمان همیاری شهرداری‌ها، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیوان محاسبات، اداره کل فنی و حرفه‌ای، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کیار، بهترین عملکرد را در زمینه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت شرایط دورکاری کارمندان را داشتند.

احمدی، سازمان جهادکشاورزی، بانک صادرات، امور عشایر، اداره کل حفاظت محیط‌زیست و آب منطقه‌ای را از دستگاه‌های اجرایی دانست که موارد مربوط به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آن‌ها رعایت نشده یا با نواقصی همراه است.

وی یادآور شد: ۶ دستگاه خدمات‌رسان  نیز نحوه به‌ کارگیری کارکنان به صورت یک‌دوم را به خوبی اجرا کردند.

بازرس کل استان در ادامه با اشاره به لزوم رعایت فاصله‌گذاری چهار متری در ادارات و دستگاه‌های اجرایی در شرایط قرمز کرونایی گفت: ۲۱ دستگاه اجرایی از مجموع ۴۴ دستگاه نظارت شده، این فاصله‌گذاری را اعمال کردند که شرایط محیطی و کمبود فضا بر روند اجرای این شرط بهداشتی در برخی دستگاه‌ها اثرگذار بود.

احمدی اضافه کرد: مدیران دستگاه‌هایی که در دور اول نظارت‌ها دستورالعمل‌ها را رعایت نکرده‌اند تذکر دریافت می‌کنند و در صورتی که شرایط اجرای این دستورالعمل‌ها بهبود نیابد در مراحل بعدی به تخلفات اداری معرفی خواهند شد.

سازمان نظام پزشکی برای نظارت بر مطب‌ها در شرایط قرمز کرونایی اقدام کند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه ازدحام در مطب پزشکان در شرایط فعلی از عوامل انتقال ویروس است و باید بر آن نظارت شود، گفت: در صورت امکان می‌توان برخی مراجعات پزشکی به ویژه اقدامات آزمایشگاهی که به نمونه‌گیری محدود می‌شود را به فضاهای دیگری منتقل کرد تا به‌نوعی از ازدحام جلوگیری شود.

عبدالرضا علی‌محمدی با تأکید بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای کنترل شرایط موجود و اعمال هرچه بهتر دستورالعمل‌های بهداشتی افزود: لازم است سازمان نظام پزشکی در نظارت بر مطب‌ها همکاری بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: حجم مراجعات به بانک‌ها نیز به دلیل اعمال شرایط دورکاری در آن‌ها افزایش ‌یافته است و باید برای این مشکل نیز چاره‌اندیشی کرد که پیشنهاد می‌شود فعالیت بانک‌ها به صورت شیفت‌بندی همچون تعطیلات نوروز ادامه یابد.

علی‌محمدی پایبندی به محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها در شهرکرد را بر اساس آمارهای اعلام شده، ۹۰ درصدی دانست و گفت: اگرچه این تعطیلی‌ها به خوبی ادامه یافته است اما همچنان تجمع افراد به ویژه جوانان در خیابان‌ها و بوستان‌ها مشاهده می‌شود که بهتر است گروه‌هایی با حضور نیروی انتظامی برای نظارت بر این تجمعات تشکیل شود تا در زمان‌های خاص با مراجعه به محل‌های پر ازدحام به افراد حاضر تذکر دهند.

وی با بیان اینکه بازاریان و کسبه بیشترین خسارت‌ها را در دوران تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها متحمل می‌شوند، اضافه کرد: با وجود این محدودیت‌ها اما همچنان آمار ابتلا به کرونا و موارد بستری و فوتی رو به افزایش است و با وجود آنکه نظارت‌ها نیز در چند هفته اخیر اثرگذار بوده است اما باید این نظارت‌ها بر تجمعات مردمی و برخی فروشگاه‌ها تشدید شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد، حذف عوارض شهرداری، ارائه تسهیلات بلند مدت، تقسیط مالیات‌ها و اتخاذ راهکار برای تاخیر در وصول چک‌های بانکی را از خواسته‌های اصناف و بازاریان عنوان کرد و گفت: بیش از یک سال است که اصناف با مشکلات شیوع کرونا درگیر هستند و در این میان برخی افراد خودسرپرست و یا بدسرپرست به شدت آسیب دیدند که لازم است برای اجرای برنامه‌های حمایتی همکاری‌های بیشتری شکل گیرد.

به گزارش ایرنا، در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا تقاضای برخی اصناف برای فعالیت در ساعات خاصی از روز مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا در رابطه با اعمال محدودیت‌ها تا پایان هفته جاری، با این مورد موافقت نشد.

تمامی ۱۰ شهرستان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر شیوع کرونا قرار دارند.

این استان در اوج موج چهارم کرونا قرار دارد و به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، ویروس انگلیسی نوع غالب شیوع کرونا در این موج است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha