۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۵۶
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84308702
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رویشگاه گیاه "کلوس "در شهرستان لردگان احیا شد

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۵۶
کد خبر: 84308702
رویشگاه گیاه "کلوس "در شهرستان لردگان احیا شد

شهرکرد -ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لردگان با اشاره به عملیات احیاء و بذرکاری رویشگاه "کلوس" در کوه قارون منطقه بارز و شوارز گفت: اکنون این رویشگاه احیا شده است.

آیت حسنی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه این رویشگاه یکی از رویشگاه‌های اصلی کلوس در استان است که از یک دهه گذشته رو به انقراض گذاشت، افزود: برای احیا و بذرکاری این رویشگاه با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری برای تامین بذر کلوس و فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی عملیات بذرپاشی در ۵۰ هکتار از مساحت کوه قارون اجرا شد.

وی افزود: این گونه خوراکی ارزشمند در دهه گذشته به دلیل بهره‌برداری نادرست و غیراصولی در این منطقه منقرض شده بود که با اجرای عملیات احیای این گونه باارزش و توسعه پوشش گیاهی، بهبود معیشت جوامع محلی نیز فراهم شد و هم‌اکنون منطقه قُرق و تحت حفاظت است و با متخلفان در خصوص بوته‌کنی این محصول برخورد قانونی می‌شود.

حسنی با تاکید بر اینکه این گونه گیاهی در سالجاری برای نخستین بار رویش بذر داشته است و محصول برداشت نمی‌شود، گفت: امسال کلوس‌ها چند برگی است و برداشت امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار داشت: به منظور حفظ این گونه خوراکی و احیای این رویشگاه، ورود دام و گردشگران به این منطقه ممنوع است و جوامع محلی و دوستداران طبیعت تا احیای کامل این گونه با ارزش همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، کرفس کوهی با نام محلی" کلوس" از خانواده چتریان و گیاهی خودرو با خاصیت فراوان دارویی برای درمان سرماخوردگی، رماتیسم و سرطان است و دوره رویش آن از اواخر اسفند آغاز می‌شود و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد.

شهرستان لردگان در ۱۶۰کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha