تمهیدات لازم برای کنترل مرزهای خراسان جنوبی انجام شده است

بیرجند - ایرنا - مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونای جهش یافته در کشور هند و تهدید موج‌های اول این بیماری در استان‌های شرقی، تمهیدات لازم برای کنترل مرز انجام شده است.

ناصر نبی‌زاده روز دوشنبه در شصت و چهارمین نشست کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای اطلاع‌رسانی خراسان جنوبی و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: در حوزه مدیریت کرونا، بحث اصلی مهار پیک چهارم است که در استان و کشور رخ داده و میزان فوتی‌ها و درگیری‌ها را افزایش داده است.

وی گفت: براساس گزارش‌ها روند ابتلا به کرونا در ۱۸ استان کشور کاملا صعودی و گسترده است و در هفت استان نیز شاهد وضعیت وخیم بیماری هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تنها راه مقابله با بیماری را رعایت شیوه‌نامه‌ها و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی دانست و افزود: وضعیت مطلوب برای کنترل کرونا رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌ها است اما اکنون میانگین رعایت در کشور حدود ۶۰ درصد ارزیابی شده است.

وی به موارد مطرح شده در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا از جمله نگرانی‌ها بابت ورود ویروس کرونای هندی اشاره کرد و گفت: در این راستا و با توجه به شیوع و گسترش این نوع ویروس در کشور هند و تهدید موج‌های اول این بیماری در استان‌های شرقی، تمهیدات لازم درخصوص کنترل مرز انجام شده و در دستور کار دستگاه‌های ذیربط است.

نبی‌زاده با یادآوری دغدغه دورهمی‌ها بخصوص در بوستان‌ها و جاده سلامت اظهار داشت: برای شب‌های قدر نیز مقرر شد در شهرهای قرمز و نارنجی مراسم حداکثر ۲ ساعت در فضای باز با ۲۵ درصد ظرفیت انجام شود، همچنین منع ترددهای شبانه در این شب‌ها اعمال نخواهد شد.

وی گفت: برای روز عید سعید فطر برگزاری مراسم حداکثر در ۲ ساعت و با ۲۵ درصد ظرفیت فضای باز انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که تمامی اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده در جهت رعایت سلامت عمومی است گفت: در راستای دغدغه اصناف نیز جلسه‌ ویژه حمایت از اصناف با حضور متولیان این حوزه در هفته جاری توسط استانداری برگزار خواهد شد.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا ضمن قدردانی از همراهی جامعه اصناف طی ۱۴ ماه که کشور و استان درگیر کرونا است عنوان کرد: اصناف در کنار مردم همکاری بسیار خوبی در اجرای مصوبات و دستورالعمل‌هایی که از سوی ستادهای استانی و ملی ابلاغ شد، دارند.

وی به دیگر موضوعات مطرح شده در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا اشاره کرد و افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در حوزه‌های فعالیتی خود دستورالعمل‌ها و مصوبات ابلاغی مرتبط را حتما اجرایی کنند.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و این روند همچنان ادامه دارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها که ۳۰ فروردین منتشر شد، سه شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه و سرایان از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر هفت شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند که مشابه وضعیت استان در موج سوم کرونا (آبان و آذر ۹۹) است.

همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و خوسف تنها شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

براساس اعلام وزارت بهداشت در رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌هایی که با اوج‌گیری بیشتر بستری روبه‌رو هستند با قرمز تیره‌تر مشخص شده‌اند و در خراسان جنوبی شامل شهرستان‌های طبس و فردوس است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که در حال حاضر فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha