جلوه‌های ویژه معلمی امسال برای اولین بار معرفی می‌شود

تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه شناسایی و معرفی جلوه‌های ویژه معلمی امسال برای اولین بار در هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم اجرا می‌شود.

علی الهیار ترکمن امروز - سه شنبه - در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم که به صورت مجازی برگزار شد، مهم ترین هدف این برنامه را شناساندن و انعکاس زحمات بدون وقفه معلمان در دوران کرونا بیان کرد.
وی ادامه داد: تعلیم و تربیت در دوران شیوع کرونا تعطیل نشده است و  معلمان برای آموزش مجازی دانش آموزان در ۲ سال گذشته زحمات بسیاری کشیدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: معلمان در حین تدریس ویژگی های خاصی مانند ایثار، فداکاری و اخلاق خوب را از خود نشان دادند که باید به منظور الگو سازی برای جوانان شناسایی شوند و در هفته معلم مورد تقدیر قرار گیرند.

الهیار ترکمن افزود: بالاترین امتیازات و مستندات برای شناسایی جلوه های ویژه معلمی جمع آوری و معرفی شده است.
وی با بیان این که ۳۰۵ هزار و ۹۱۱ معلم در برنامه خودارزیابی عملکردی شرکت کردند، خاطرنشان کرد:  از این تعداد ۲۲۸ هزار و ۱۸۹ نفر در سطح مدرسه ارزیابی و به مناطق آموزش و پرورش معرفی شدند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش همچنین گفت: ۷۰ هزار نفر مستنداتی را در سامانه بارگذاری کرده بودند و همچنین چهار هزار و ۲۶ نفر وارد ارزیابی استانی و در نهایت ۳۸۳ نفر وارد مرحله کشوری شده اند که در هفته معلم از آنها تجلیل می‌شوند.
الهیار ترکمن خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در ۱۱ شهریور سال گذشته سخنان مهمی را درباره جایگاه تعلیم و تربیت و نقش معلمان ایراد کردند، کلید واژه سخنان ایشان این بود که معلمان افسران پیشرفت اسلام و کشور هستند.
وی تاکید کرد:ایشان برای تکریم معلم سه سطح معلم، وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های تبلیغی و ترویجی را برای نشان دادن جلوه‌های معلمی تعیین کردند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر در زمان شیوع ویروس کرونا، کادر درمان سربازان جبهه سلامت هستند، معلمان را هم می توان سربازان خط آموزش در جامعه دانست.
الهیار ترکمن اعلام کرد: به منظور اجرای برنامه‌ها و ابلاغ به استان‌ها در هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم تفویض اختیاری درنظر گرفته شده و در سطح ملی نیز برنامه‌هایی پیش بینی شده است.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با تشریح هفته بزرگداشت مقام معلم از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت توضیح داد: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه به نام شهید مطهری، معلم ماندگار، دوشنبه ۱۳ اردیبهشت به نام معلم، قدر و منزلت معلمی، سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه به نام معلم، افسران سپاه کشور ، چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه به نام معلم، مرجعیت تربیتی و اجتماعی، پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه به نام معلم، زیست بوم جدید، چالش‌ها و فرصت‌ها، جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه به نام معلم، خانواده و مشارکت اجتماعی و شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه به نام معلم، پیشسکوتان و چهره‌های ماندگار نامگذاری شده است.
الهیار ترکمن افزود: همچنین تقویم اجرایی برای روز معلم پیش بینی شده است، این برنامه‌ها از روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با دیدار رییس جمهوری با فرهنگیان آغاز می‌شود، در این روز هشت شخصیت فرهنگی به صورت حضوری و مابقی در استانداری‌های استانی در این دیدار شرکت می‌کنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان این که روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه پیام و بیانات رهبر معظم انقلاب به مناسبات مقام شامخ معلم منتشر می شود، گفت:  ارسال پیام تبریک وزیر آموزش و پرورش نیز برای معلمان، اجرای برنامه سپاس معلم به صورت نمادین از سوی محسن حاجی میرزایی در مدرسه تلویزیون ایران هم سه اقدام دیگر درباره گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری است.
الهیار ترکمن همچنین گفت: دوشنبه ۱۳ اردییبهشت هم دیدار مجازی  وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان در سراسر کشور برگزار می شود و معلمان با حضور در ادارات کل آموزش و پرورش استان با وزیر در ارتباط مجازی خواهند بود.
وی ادامه داد: در این روز گفت‌وگوی تلفنی وزیر آموزش و پرورش  با خانواده شهیدان مطهری، رجایی و باهنر و همچنین چهره‌های ماندگار انجام می شود. روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت هم وزیر آموزش و پرورش و معاونان در برنامه‌های مختلف رسانه ای شرکت می‌کنند.
وی افزود: روز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت نیز دیدار مجازی با رییس مجلس شورای اسلامی برگزار می شود، روز جمعه ۱۷ اردییبهشت هم به دلیل تعطیلی نماز جمعه در شهرها به دلیل شیوع کرونا برنامه خاصی نخواهیم داشت.

آموزش و پرورش درمورد مطالبات سطح پایه نعلمان با وجود مشکلات و مضایق مالی کشور خوب عمل کرده است

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره اثربخشی برنامه های هفته معلم در هر سال اظهار داشت: نارضایتی شغلی یک اپیدمی کلی است و سندیکاها و کانون های صنفی در مشاغل مختلف در جهت کاهش نارضایتی شغلی شکل می گیرند اما هدف غایی را تدوین قانون خاص معلمی می دانم که بتواند شرایط کار معلمی را تعریف و زمینه ساز رفع تبعیض ها باشد.
وی افزود: نمونه تجربه شده، قانون خاص نظام آموزش عالی است که اثرات خوبی در جامعه دانشگاهی دارد. همه ما باید روی التزامات شکل گیری این قانون خاص تلاش کرده تا به یک هم افزایی دست یافت.
معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر مطالبات معلمان به  سطح پایه و سطح بالاتر تقسیم شود، آموزش و پرورش در مطالبات سطح پایه با وجود مشکلات و مضایق مالی کشور خوب عمل کرده است.
الهیار ترکمن گفت: باید به سمت مطالبات سطح بالاتر که نوسازی در فرایندها و روش های مالی اداری در چارچوب سندتحول بنیادین است، پیش رفت که این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره لزوم راه اندازی سازمان نظام معلمی توضیح داد: نظر بنده به تنهایی در شکل‌گیری سازمان نظام معلمی دخیل و اثرگذار نیست، اما معتقدم شکل‌گیری چنین سازمانی با توجه به شرایط ناظر بر ساختار مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند نقش موثری ایفا کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ابتدا باید به قانون خاص اداری مالی آموزش و پرورش  رسید و پس از سازمانی ناظر بر آن فعالیت کند. معتقدم برنامه هفتم توسعه باید به جراحی روش ها و فرایندهای آموزش و پرورش بپردازد به نحوی که ارتقای عملکردی وزارتخانه را در پی داشته باشد.

بیشتر ظرفیت تامین مسکن فرهنگیان در شهرهای جدید است

الهیار ترکمن در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت تامین مسکن فرهنگیان و زمان تحویل این واحدها توضیح داد: اداره پشتیبانی و رفاه وزارت آموزش و پرورش به طور شبانه روزی این موضوع را دنبال می کند تا براساس مفاد تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی این موضوع صورت گیرد.
وی افزود: با توجه به ثبت نامی که از افراد واجدشرایط و معرفی آنها به وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته، بیشتر ظرفیت تامین مسکن فرهنگیان در شهرهای جدید است، وزارت راه و شهرسازی به دلیل این که زمین آورده اصلی است و مسکن براساس آورده اصلی شکل می گیرد، تنها جایی که می تواند معرفی کند، شهرهای جدید است.
وی با بیان این که مناطق خوبی در شهرهای کشور برای تامین مسکن فرهنگیان معرفی شده است، تصریح کرد: همچنین در برخی از مناطق وزارت آموزش و پرورش اراضی داشته است که براساس قانون مجاز به استفاده از آنها بوده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تا سال ۹۹ که به نوعی اولین سال اجرایی این تفاهم نامه بوده است، ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد به طور کامل شناسایی و تحویل شد که ۲۵ هزار واحد به مرحله اجرایی سازی رسیده است و فرهنگیان پول اولیه را پرداخت کرده اند و برای اخذ وام مسکن معرفی شده اند.
الهیار ترکمن ادامه داد: همچنین به واسطه بانک ملی وام را به عنوان آورده یا تسهیلات ثانویه در نظر گرفته ایم.
وی با بیان این که مکان برخی از واحدها در استان ها کمتر مورد استقبال قرار گرفته است، یادآور شد: این موضوع در حال بررسی و رایزنی است تا اگر آورده دیگری به عنوان جایگزین وجود دارد، معرفی شود تا این موضوع هم رفع شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: ۴۳ هزار واحد در سال ۱۴۰۰ به مرحله تحویل می رسد چون سرعت ساخت واحدهای مسکونی با توجه به شکل سازه های وزارت راه و شهرسازی شکل قابل قبولی است وامسال شاهد واگذاری اولین مسکن های نهایی به فرهنگیان خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، مطالبه تامین مسکن فرهنگیان بارها در سال‌های متمادی مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفته است. آخرین بررسی ها نتیجه بخش بود و تفاهم نامه ای در آذر ماه سال ۹۸ بین وزارت آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازی منعقد شد تا گامی در جهت فراهم‌ کردن شرایط برای خانه‌دار شدن فرهنگیان برداشته شود.

این تفاهم نامه در هفت ماده تهیه و تنظیم شد. موضوع این تفاهم‌نامه تامین ۱۷۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و مناطق روستایی کشور برای فرهنگیان فاقد مسکن بر اساس اعلام نیاز ۳۲ استان کشور بود.

یکی از شروط این تفاهم نامه برای خانه دار شدن فرهنگیان این است که متقاضیان باید فاقد زمین و واحد مسکونی باشند، تاکنون از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانه‌ای خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و فرم "ج" آنان در استعلام، سبز باشد نه قرمز.

افراد متقاضی باید متاهل، سرپرست خانوار یا زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن یا حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت متوالی در شهر مورد تقاضا باشند و تاکید بر رعایت اولویت گروه‌های هدف، بانوان سرپرست خانوار و کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی با بیش از ۲۰ سال سابقه، زوجین فرهنگی و بازنشستگان است. بعد از این چهار گروه، افراد جدیدالاستخدام مشمول می شوند.

همچنین به متقاضیان تسهیلاتی تعلق می گیرد که البته شرایط ساخت، احداث و واگذاری این موضوع برعهده وزارت راه و شهرسازی است که در هر شهر و استان میزان تنوع وام متفاوت است و بانک عامل مسکن آن را عهده‌دار خواهد شد. موضوعاتی مانند متراژ واحد و وام گام‌های بعدی است که وزارت راه با بانک عامل مسکن آنها را مشخص می‌کند.

بر این اساس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که معیشت معلمان در دستورکار دولت است و بر اساس برآورد صورت گرفته ۱۷۰ هزار معلم فاقد مسکن هستند که باید برای خانه‌دار شدن آنها تلاش کرد.


 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha