ساز و برگ انتخاباتی نهادهای متولی

تهران- ایرنا- بررسی صلاحیت‌ها، نحوه تبلیغات، چند و چون برگزاری رای‌گیری و جلب مشارکت حداکثری محور مورد توجه و تمرکز نهادهای متولی برگزاری و نظارت بر انتخابات است.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*دبیر شورای نگهبان: صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات را با دقت بررسی می‌کنیم

«آیت‌الله جنتی» دبیر شورای نگهبان در جلسه فوق‌العاده این شورا با تأکید بر اینکه بخش مهمی از فرایند برگزاری انتخابات که همان بررسی صلاحیت‎ های داوطلبان و نظارت بر اجرا است بر دوش شورای نگهبان است، تأکید کرد: بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات امر بسیار مهمی است که إن‌شاءالله با توجه به مر قانون این وظیفه را مثل گذشته با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد.

* سخنگوی ستاد انتخابات کشور: در بیش از ۳۰ شهر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

«سید اسماعیل موسوی» دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام داشت: طی ماه های اخیر با مکاتبات و مذاکراتی که با هیئت مرکزی نظارت داشتیم به نتیجه رسیدیم که انتخابات شوراهای شهر بیش از ۳۰ شهر در حد وسع وزارت کشور به صورت تمام الکترونیک برگزار شود.  با تلاش های ستاد انتخابات کشور اخیرا هم طی توافق با هیات مرکزی نظارت برای برگزاری الکترونیکی انتخابات در ۱۶ شهر و مرکز استان نظیر ساری، رشت، ارومیه، ایلام، بجنورد، بوشهر، بیرجند، خرم آباد، شهرکرد، یاسوج، گرگان، همدان، زنجان، قزوین، سمنان و بندرعباس موافقت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه رویکرد ستاد انتخابات کشور بر افزایش هر چه بیشتر برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در شهرهای مهم و بزرگ کشور است؛ گفت: در تلاش هستیم هفت تا هشت شهر هم به لیست برگزاری انتخابات تمام الکترونیک بیفزاییم و با این حساب امیدواریم بتوانیم در بیش از ۳۰ شهر کشور انتخابات را به صورت تمام الکترونیک برگزار کنیم. موسوی با اشاره به این که ۳۴ هزار دستگاه الکترونیک اخذ رای داریم گفت: اگر در هر شعبه ۳ یا ۴ دستگاه مستقر کنیم در ۱۰ هزار شعبه اخذ رای می‌توانیم انتخابات را به صورت تمام الکترونیک برگزار کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین از آمادگی این ستاد برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در شهر تهران در بستر شبکه داخلی و بدون استفاده از اینترنت خبر داد. به گفته موسوی، هیات مرکزی نظارت با برگزاری انتخابات الکترونیک در هشت کلان شهر مشهد، کرج، قم، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و کرمانشاه موافقت کرده و در این شهرها انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد. هیات مرکزی نظارت در آخرین نامه فقط با برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ کلان شهر به جز تهران موافقت کرد، اما با توجه به این که زیرساخت‌های فنی در تهران مهیاست و امکانات فنی هم در تهران مستقر است، مکاتبه‌ای را با رییس مجلس داشته ایم و توجیهات فنی و حقوقی و اجرایی را باز مطرح کردیم و امیدواریم که در دستور کار مجلس و هیات مرکزی نظارت قرار بگیرد و ما آمادگی صد در صد داریم که تهران را هم به صورت ویژه الکترونیک برگزار کنیم.

*رئیس ستاد انتخابات صدا و سیما: در این دوره فرصت تبلیغات نامزدها ۲۵ درصد افزایش دارد

«مجید آخوندی» معاون سیاسی سازمان صداوسیما با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد انتخابات رسانه ملی، از افزایش ۲۵ درصدی فرصت تبلیغات نامزدها در رسانه ملی برای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

آخوندی از تدارک ۸۱ برنامه در سیما و ۵۶ برنامه در صدا در ایام مجاز تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و بیان داشت: برنامه‌های ویژه‌ای برای این دوره از انتخابات تدارک دیده شده است.

رئیس ستاد انتخابات صداوسیما با اشاره به محدودیت‌های ناشی از کرونا که بر تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری اثرگذار خواهد بود، از اختصاص ۱۱۰۰ دقیقه برنامه انتخاباتی برای هر نامزد خبر داد که در آن‌ها می‌توانند به معرفی خود و برنامه‌هایشان بپردازند و تصریح کرد: این حجم از برنامه نسبت به دوره قبل ۲۵ درصد بیشتر است.

* رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز: صلاحیت ۴۴ درصد نامزدها احراز نشد

«محمدرضا امیری» رئیس ستاد انتخابات شهرستان شیراز گفت: صلاحیت ۴۴.۲ درصد از داوطلبانی که برای حضور در انتخابات شوراهای شهرستان شیراز ثبت‌نام کرده بودند، از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارت، احراز نشده است. از بین کل داوطلبانی که برای حضور در انتخابات شوراها در شهرستان شیراز ثبت نام کرده بودند، صلاحیت ۵۵.۸ درصد از سوی هیئت اجرایی احراز شده و مابقی احراز نشده است.

از احزاب و چهره‌های اصولگرا چه خبر؟

* جانشین سخنگوی شورای وحدت: از حضور زنان در عرصه داوطلبی ریاست جمهوری استقبال می‌کنیم

«نیره قوی» جانشین سخنگوی شورای وحدت گفت: سیاست اصلی شورای وحدت را نظر قانونی شورای نگهبان درباره صلاحیت داوطلبان ارزیابی کرد و گفت: در مرحله احراز صلاحیت‌ها و معرفی نامزدها که وظیفه قانونی شورای نگهبان است ورود و دخالتی نداریم اما از حضور زنان در عرصه داوطلبی ریاست جمهوری استقبال می‌کنیم. با اعلام داوطلبی زنان، شورای وحدت برای برنامه‌ها و معرفی تیم و رویکردهای سیاسی به آنها هم نامه ارسال می‌کند.

*سخنگوی قوه قضاییه: درباره کاندیداتوری رییسی «فعلا» اتفاق جدیدی رخ نداده است

«‌غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا نظر آقای رییسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکرده و ایشان قصد شرکت در انتخابات را ندارند؟ اظهار داشت: قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.

آخرین اخبار از احزاب اصلاح‌طلب

*عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت: پرشور شدن انتخابات، نیازمند احترام به انتخاب مردم است

«مرتضی مبلغ» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: پرشور شدن انتخابات نیازمند اقدامات اساسی است که مسئولین باید انجام دهند تا مردم احساس کنند که رای شان موثر است و انگیزه پیدا کنند که مشارکت کنند؛ نه اینکه تندروها با اهانت به مردم و خطاب اینکه شما اشتباه انتخاب کردید باعث بی‌احترامی به رای و انتخاب مردم شوند، چنین اقداماتی مخاطرات متنوعی برای انتخابات و مساله مشارکت دارد.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات درخصوص تعویق انتخابات، اظهار داشت: در شرایطی هستیم که هیچ تضمینی برای فروکش کردن موج شیوع کرونا وجود ندارد. اگر یقین وجود داشت که مثلا دو هفته بعد کرونا فروکش می‌کند، می‌شد چنین پیشنهادی ارائه کرد اما وقتی چنین نیست و هر چند وقت یکبار موج جدید یا نوع جدیدی از این ویروس پدیدار می‌شود، تعویق انتخابات راهکار مناسبی نیست. به‌عقیده من بهترین راه این است که تعداد شعب اخذ رای به‌اندازه‌ای افزایش پیدا کند که از عدم تجمعی که منجر به مخاطرات برای سلامت مردم باشد، اطمینان حاصل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha