مهرزاد حمیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: وظایف معلمان تربیت بدنی و مربیان بهداشت مدارس در حوزه فعالیتهای خود در دوران کرونا مضاعف شد.
وی ادامه داد: هرچند که دانش آموزان در مدارس حضور نداشتند، اما معلمان تربیت بدنی سراسر کشور یک جنبش بزرگ برای تهیه محتوای تدریس درس تربیت بدنی ایجاد کردند و همچنین کانونهای بدنسازی و آموزش رشتههای مختلف ورزشی در هشت رشته در سه بخش مبتدی، متوسطه و پیشرفته که اینها را نیز دنبال کردند.
حمیدی با یادآوری نقش معلمان و مربیان بهداشت در اجرای طرح کوچ، توضیح داد: طرح کنترل وزن و چاقی دانشآموزان که در ایام کرونا اجرایی شد، بی ام آی یا شاخص توده بدنی ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار دانش آموز در مرحله اول در ابتدای سال تحصیلی به صورت حضوری گرفته شد و معلمان وضعیت سایر دانش آموزان که در مدارس حضور نداشتند را با آموزشهای ویژه پیگیری کردند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین بی ام آی ۱۰ میلیون و ۲۹۰ هزار دانش آموزدر سامانه سناد به نام دانش آموز، مدرسه و شهرستان ثبت شده است، معلمان و مربیان در این ایام به صورت ویژه درصد وضعیت چاقی، اضافه وزن و لاغری و وزن دانش آموزان را پیگیری کردند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سنجش ثانویه طرح کوچ که در اسفند ماه اتفاق افتاد، بی ام آی نزدیک به یازده میلیون و هشتصد هزار دانش آموز مجددا گرفته شد.
حمیدی افزود: در زمان اجرای آزمایشی طرح کوچ، تصور میشد که مدارس در ابتدای سال تحصیلی بازگشایی شوند اما مدارس تعطیل و اجرای این طرح به مراتب سخت تر شد. همچنین
هدف کاهش سه درصد پیش بینی میشد ک خوشبختانه سه درصد به دانش آموزان دارای تناسب افزوده شد.
به گزارش ایرنا، وزارت آموزش و پرورش بسته محتوای علمی برای کنترل وزن و چاقی دانش آموزان تدوین کرده و این پروژه را با یاری معلمان، دبیران، مدیران مدارس، مراقبان، دبیران تربیت بدنی و روسای مناطق و مدیران کل آموزش و پرورش استانها با نام طرح کوچ اجرا است.
بر اساس طرح کنترل وزن و چاقی دانشآموزان برنامه هایی در زمینه راهنمایی، حمایت و مشاوره کنترل تغذیه و افزایش تحرک بدنی، برای دانش آموزان اجرا می شود.
وزارت آموزش و پرورش در طرح کوچ با مشارکت معلمان، خانواده ها و دستگاه های عضو ائتلاف اجرای این طرح به ویژه وزارت بهداشت، ضمن کنترل وزن و BMI دانش آموزان، با مداخله و ارایه برنامه های لازم، دانش آموزان را در تناسب وزن و افزایش تحرک و شادابی یاری می کند.
BMI شاخص توده بدنی است که بر اساس نسبت قد و وزن شخص، چربی های بدن محاسبه می شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مداخله ، نمره درس تربیت بدنی و کار پوشههای پیشبینی شده، آموزشهای ارائه شده به معلمان و آموزشهای ارتقایی برای خانوادهها از دیگر اقدامات این معلمان و مربیان در ایام کروناست.
حمیدی خاطرنشان کرد: یک کار بزرگ دیگر که در ایام کرونا در این حوزه اتفاق افتاد این بود که توانستیم خلاف جریان آب شنا کنیم، یعنی در حالت قرنطینگی و یک جا نشینی، دانشآموزان با افزایش وزن مواجه می شدند، از اینرو با هشدارهای اجتماعی و پیامهای معلمان و مربیان اطلاع رسانی در این زمینه صورت گرفت.
وی افزود: شاد یک ابزار ارزشمند بود که یک کانال برای طرح کوچ در آن راهاندازی شد و در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش مناسب برای مداخله صورت گرفت.
وی همچنین درخصوص نقش معلمان در استعدادیابی دانش آموزان اظهار داشت: موضوع استعدادیابی از کانال کانونهای ورزشی درون مدرسه ای و مسابقات دانش آموزی فراهم می شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بحث کانونهای ورزشی درون مدرسهای پی ریزی شد که هشت هزار کانون نیز به تازگی اضافه شد و هفت هزار کانون برون مدرسهای در فضای ورزشی و مجتمع ورزشی آموزش و پرورش که خارج از مدارس قرار دارند.
حمیدی گفت: معلمان با استاندارهایی که به آنها داده شد، دانش آموزان خود را که استعداد ویژه در یک رشته ورزشی دارند، راهنمایی میکنند تا به کانون تخصصی رشته ورزشی مورد نظر بروند، ثبت نام کنند و آموزشهای تکمیلی داشته باشند.
وی افزود: همچنین در مسابقات دانش آموزی از میان پنج میلیون نفری که در المپیادهای ورزشی درون مدرسهای شرکت کردند، غربالگری شد و ترکیب تیمهای مدرسه تشکیل شدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این تیمها با طرح مدرسه قهرمان و یا کانون قهرمان به منطقه ، از منطقه به استان، از استان به کشور و در نهایت به خارج از کشور راه یافتند.
حمیدی یادآورشد: در مدرسه معلم با فراست و تجربه عملکرد دانش آموزان را بررسی کرده و به عنوان استعداد میشناسد و در مرحله بعد با ابزار و تستهایی آنها را به کانونها رهنمون می کند.
وی خاطرنشان کرد: در نهضت المپیادهای درون مدرسهای که اتفاق افتاد، کمتر استعدادی از این جریان غربالگری و طرح مویرگی مغفول ماند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با یادآوری انعقاد تفاهم نامه با وزارت ورزش و جوانان، افزود: پس از این تفاهم نامه المپیاد نوجوانان دو دوره برگزار شد اما بخاطر شیوع ویروس کرونا متوقف شد ولی طرح و تفاهم نامه هنوز وجود دارد.
حمیدی علمدار استعداد یابی را مربیان تربیت بدنی عنوان کرد.
وی گفت: مسوولیت مربیان بهداشت با وجود شیوع کرونا مضاعف شد، غیر از اینکه باید آموزههای عمومی بهداشت را اطلاع رسانی کنند، باید در حوزه آموزههای ایمنی پیشگیری از کرونا هم وارد میشدند.
وی عنوان کرد:همچنین مربیان بهداشت پیش از شیوع ویروس کرونا در امتحانات حضور نداشتند اما پس از آن تمامی مربیان بهداشت در حوزهها نقش آفرینی کردند، همچنین سفیران سلامت را نیز ترغیب کردند تا پیام های خود را به خانواده و همسالان برسانند.
نظر شما