نبود متولی مشکل اساسی ایجاد مرکز ماده ۱۶ زنان در اصفهان است

اصفهان- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان گفت: برای ایجاد مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد و نگهداری از معتادان متجاهر در این استان برغم اخذ مجوز و مکان یابی، متولی مشخص ندارد.

کمپ ماده ۱۶ به معنای مرکز ترک اعتیاد اجباری با مدیریت دولتی است.

طبق ماده ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر کسانی که برای درمان داوطلبانه به مراکز موضوع ماده ۱۵(ترک اعتیاد اختیاری) مراجعه نمی‌کنند، باید از سوی ضابط قضایی جمع آوری و با حکم قضایی به مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب با عنوان مرکز ماده ۱۶ منتقل شوند.

محسن یارمحمدیان روز چهارشنبه در حاشیه جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در گفت و گو با ایرنا افزود: ایجاد مرکز ماده ۱۶ زنان از مباحث مورد بحث در جلسه امروز بود که اقدامات فراوانی برای اخذ مجوز ایجاد مرکز صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: براساس تاکید استاندار ظرف هفته آینده نمایندگان بهزیستی، استانداری و شهرداری نسبت به تعیین متولی مرکز ماده ۱۶ زنان اقدام خواهند کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان اضافه کرد: در اصفهان کمپ‌هایی برای زنان معتاد وجود دارد اما به عنوان ماده ۱۶ و براساس ویژگی‌های خاص فعالیت نمی‌کنند.

یارمحمدیان گفت: افرادی که به لحاظ اقتصادی فقیر هستند و توانایی درمان و مراجعه به کمپ‌های اعتیاد را ندارند و به روایتی زیر پل‌ها، جوی‌ها و لوله‌ها و کارتن می‌خوابند معتاد متجاهر شناخته می‌شوند.

وی افزود: زنان معتادی که محلی برای سکونت نداشته و علنا اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کند آسیب‌ پذیرتر هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان اظهار داشت: ایجاد مرکز ماده ۱۶ زنان به این معناست که نیروی انتظامی حضور دارد و رفتارهای پرخاشگرانه را کنترل می‌کند.

به گفته وی، پیش بینی می‌کنیم ۱۰۰ نفر در مرکز ماده ۱۶ زنان اصفهان پذیرش شوند. هفت دستور کار در جلسه امروز ستاد مبارزه با مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفت.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و براساس آخرین آمار، جمعیت معتادان این استان دست کم ۱۲۰ هزار نفر است که ۱۰ درصد از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.

بنابر اعلام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال کشور، ۴، ۵ درصد است و این نرخ در استان اصفهان ۲،۴ درصد و رتبه اصفهان از نوزدهم در سال ۹۰ به بیست و سوم کاهش یافته است.

نزدیک به ۴۰۰ مرکز در زمینه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌ معتادان به موادمخدر در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha