۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰
کد خبر: 84314933
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ساخت پایگاه های نظامی ترکیه، این بار در شمال عراق

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰
کد خبر: 84314933
ساخت پایگاه های نظامی ترکیه، این بار در شمال عراق

تهران – ایرنا – ترکیه اعلام کرده که قصد دارد تعدادی پایگاه نظامی در شمال عراق همچون شمال سوریه ایجاد کند، اقدامی که مطمئنا حاکمیت عراق را نشانه خواهد رفت.

ترکیه که از ابتدای آغاز بحران سوریه در کنار شماری از کشورهای غربی – عربی در اسفندماه سال ۱۳۸۹ به حمایت از تروریست های تکفیری پرداخت و در چند سال گذشته اقدام به ساخت حدود ۴۰ پایگاه نظامی در شمال سوریه نمود، این بار اعلام کرده که به همین شیوه چندین پایگاه در شمال عراق به منظور مقابله با "پ ک ک" ایجاد می کند.

  «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه دیروز (جمعه) با تاکید بر این که آنکارا به عملیات نظامی خود در شمال عراق ادامه خواهد داد، تصریح کرده که ترکیه قصد دارد همانند کاری که در سوریه انجام داده در شمال عراق نیز پایگاه نظامی بسازد تا بر اوضاع نزدیکی مرزهایش کنترل داشته باشد.

اظهارات وزیر کشور ترکیه در حالی مطرح می‌شود که عملیات هوایی و زمینی ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان پ‌ ک‌ ک سال هاست که در خاک عراق ادامه دارد، ولی اعلام ساخت پایگاه نظامی در خاک عراق برای اولین بار است که اتقاق می افتد.

وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه اعلام کرده بود که جنگنده – بمب افکن ‌های ارتش این کشور به همراه نیروی زمینی، از هوا و زمین به نیروهای پ ‌ک ‌ک مستقر در شمال عراق حمله کردند.

جمعه گذشته نیز نیروهای ویژه ارتش ترکیه با پوشش جنگنده‌ - بمب افکن های اف-۱۶، پهپادها و بالگردهای نظامی در منطقه «متینا» واقع در کوههای استان «دهوک» در شمال عراق فرود آمدند.

«سربست عقراوی» فرماندار ناحیه «کانی ماسی» در شمال استان دهوک در خصوص اقدام نیروهی ترکیه اعلام کرد که کماندوهای ارتش این کشور حدود ۹ کیلومتر وارد عمق خاک عراق شده و در برخی روستاها اقدام به ایجاد "مقر" کرده‌اند. رسانه‌های عراق نیز نوشته‌اند که دولت بغداد واکنش شدیدی به این عملیات نشان داده و آن را بدون مجوز دولت مرکزی دانسته است.

ترکیه سال هاست که به بهانه مقابله با تروریست های «پ‌ ک ‌ک» در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. گروه پ‌ ک ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ ‌ک ‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

در ابتدای سال ۱۳۹۷ ارتش ترکیه ساخت پایگاه نظامی در ارتفاعات بالکایا در خاک خود در نزدیکی مرزهای عراق را به انجام رساند.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که ترکیه حق دارد برای امنیت خود با گروه های مسلح و تروریستی که علیه حاکمیت آنکارا در جنگ هستند مقابله کند، ولی این مساله مجوزی برای نیروهای ترکیه برای ورود به کشوری دیگر و ایجاد پایگاه در آنجا نیست.

دلایل اقدامات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق و سوریه

عملیات نظامی ارتش ترکیه فقط به مناطق مرزی عراق محدود نبوده و اخیرا نظامیان ترکیه ای تا شهر سنجار در عمق دهها کیلومتری خاک عراق نیز نفوذ کرده اند که البته با واکنش شدید بغداد و حشد الشعبی عراق مواجه بوده اند.

برخی تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که دولت ترکیه با تشدید اقدامات نظامی در خاک عراق و سوریه به دنبال استفاده از دستاوردهای آن در عرصه سیاست داخلی و رقبای خود است، اما در عین حال اقدامات بحران آفرین نیروهای ترکیه در شمال عراق و سوریه و همچنین لیبی دستاورد مناسبی در عرصه بین الملل برای آنکارا نداشته است.

این تحلیلگران معتقدند که یکی از دلایل تجاوز نظامی ترکیه به شمال عراق، دستیابی به منابع نفتی کردنشین این کشور به مانند سوریه می باشد.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که راهبرد تنش زای ترکیه در سال های اخیر به ویژه در شمال عراق و سوریه برخلاف قواعد بین المللی و حسن همجواری است.

تحلیلگران مسایل منطقه همچنین معتقدند که اقدامات خارج از عرف ترکیه در شمال عراق و سوریه در تضاد با منافع این دو کشور می باشد و ضرورت دارد تا آنکارا عملیات نظامی خود علیه تروریست ها را در خاک خود پیگیری کند نه در خاک دیگر کشورها.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، مهم ترین دلیل بلندپروازی های آنکارا در خاک عراق و سوریه شاید احیای امپراتوری عثمانی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha