رضوان حکیم زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این باره اظهار داشت: معلم در دوره ابتدایی نقشی بنیادی در پرورش شخصیت دانش آموزان، شکل گیری رفتارهای صحیح و آموزش یادگیری دارد.
وی ادامه داد: دانش آموزان کلاس اولی در شرایطی هستند که توانایی خواندن و نوشتن ندارند و پس یک دوره چند ماهه به همت معلم می توانند خواندن و نوشتن بیاموزند و مسیر تحصیلی را با موفقیت طی کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم کلاس اولی نقش مهمی در توانمندی دانش آموزان در تمام طول تحصیل ایفا می کند، ادامه داد: دانش آموزان در این دوره از تحصیل بیشترین اعتماد و اتکا را به معلمان دارند که در دوره های بالاتر این موضوع به مراتب کمتر می شود.
حکیم زاده یادآور شد: همچنین اینکه با اطمینان می توان گفت اگر نقش معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا نبود، موضوع یاددهی، یادگیری و تربیت دچار چالش های بسیاری می شد.
وی عنوان کرد: معلمان در دوره ابتدایی با درک بالا و مسوولیت پذیری زیاد شرایطی را فراهم کردند که دانش آموزان در زمینه و مراحل مختلف بتوانند جریان آموزش را پیگیری و دنبال کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معلمان همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند سال ۹۸ در زمانی که هنوز برنامه آموزش و پرورش مشخص نبود، با ابتکار عمل کار خود را با ارتباط گرفتن با دانش آموزان در فضای مجازی آغاز کردند.
حکیم زاده ادامه داد: پس از آن با فراهم شدن شبکه شاد و سایر بسترها تدریس در فضای مجازی به صورت منظم تری پیگیری شد، همچنین با تلاش معلمان در مدرسه تلویزیونی ایران هزاران ساعت تدریس درتمام موضوعات درسی بر عهده گرفتند.
وی افزود: معلمان فرصتی را فراهم کردند تا دانش آموزان در مناطق محروم امکان دسترسی به شیوه تدریس و بهره مندی از تجربه معلمان را در اختیار داشته باشند و همچنین منبع یادگیری خوب برای سایر همکاران بودند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان در شبکه شاد به صورت فعالانه وارد شدند، گفت: اتفاقی که در دوران شیوع ویروس کرونا در رشد مهارت های فناوری و سواد اطلاعاتی معلمان افتاد، بی سابقه بود.
حکیم زاده افزود: در دوران کرونا یک مسیر بسیار طولانی در مدت کوتاهی پیموده شد، فاصله بین نیازها و الزامات تدریس در فضای مجازی و وضعیت موجود از جهت برخورداری از توانمندی ها صورت گرفت که در این حوزه معلمان انگیزه های خودجوش و توان درونی خود را به کار بستند تا بتوانند تدریس در فضای مجازی را یاد بگیرند.
وی عنوان کرد: هر چند وزارت آموزش و پرورش سعی کرده دوره هایی را برای توانمندسازی برگزار کند اما اگر انگیزه های درونی و تلاش فردی معلمان نبود، این اتفاقات نمی افتد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای خوبی که در دوران شیوع ویروس کرونا حاصل شد این بود که معلمانی تا پیش از کرونا مصرف کنندگان محتوا بودند و نقشی در تولید محتوا نداشتند، پس از این دوران به تولیدکنندگان محتوا تبدیل شدند.
حکیم زاده ادامه داد: در حال حاضر معلمان با خلاقیت و توانمندی تولید محتوا می کنند و با نوآوری منابع یادگیری متعدد و ارزشمندی را فراهم می کنند که در شبکه شاد و سایر بسترها در اختیار سایر دانش آموزان و معلمان نیز قرار می گیرد.
وی گفت: همچنین در شرایطی که تعدادی از دانش آموزان دسترسی به ابزار هوشمند برای تداوم آموزش نداشتند، معلمان روستایی و عشایری اجازه ندادند که این دانش آموزان از جریان آموزش خارج شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: راهبران آموزشی به کمک معلمان درس نامه هایی را در فواصل معین تهیه و تدوین کردند و برای دانش آموزان در مناطق مختلف بردند تا علاوه بر ارتباط گرفتن با دانش آموزان، رفع اشکال دروس مختلف را انجام دهند.
حکیم زاده یادآور شد: همچنین مراکز پشتیبانی ۲۴ ساعته در مناطق دوردست آموزشی ایجاد شد که دانش آموزان در هر ساعت شبانه روز اشکالات درسی خود را از معلمان بپرسند.
وی ادامه داد: همچنین در مناطقی مانند مناطق عشایری که از ستاد مقابله با کرونا مجوز آموزش حضوری گرفته شد، معلمان سعی کردند با ارائه آموزش حضوری فرصت یادگیری را برای دانش آموزان مهیا کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به نقش ارزشمند خانواده های معلمان در تدریس مجازی اشاره کرد و گفت: معلمان وقتی مجبور شدند که مدرسه را به فضای خانه ببرند، همراهی با معلمان در محیط خانه آنها نیز انجام شد و در نهایت همه اعضای خانه همراهی کردند. در واقع این تلاش جمعی بود که منجر به تداوم آموزش شد.
حکیم زاده افزود: معلمان تمام توان خود را در دوران کرونا به کار بستند تا بهترین نتیجه حاصل شود.
نظر شما