۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 2469
کد خبر: 84323027
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه نوآوری های کارآفرینانه در صنایع باهمکاری ۲ دانشگاه

تهران- ایرنا- توسعه نوآوری های کارآفرینانه در بین صنایع خرد، کوچک و متوسط با امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه تهران و دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرایی می شود.

به گزارش روز یکشنبه پارک علم وفناوری دانشگاه تهران، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه تهران و دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران، محمد حسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی، عباس زارعی هنزکی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و احمدرضا پیش بین مشاور رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سالن همایش پندار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به ارایه گزارشی از برنامه پیشران ۱۴۰۰ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و تفاهم نامه جامع علمی کاربردی پرداخت.

زارعی اظهار داشت: برنامه پیشران ۱۴۰۰ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با نام ecosystem building و با مخفف EB۱۴۰۰ تعریف و تدوین شده است، برنامه پیشران، متشکل از چند پروژه پیشران است که شامل شهر دانش، شبکه فناوری، ناحیه نوآوری، دهکده نوآوری هوشمند، ناحیه نوآوری اینترنت اشیا، مرکز فناوری‌های جامع و دقیق کشاورزی است.

وی از شهر دانش به عنوان اولین طرح پیشران یاد کرد و گفت: مشخصا دنیا در قرن بیست و یکم، به دنبال این است که با تغییر زاویه دید و پذیرفتن یکسری رشته‌های مشخص، رشد بعدی خود را در انقلاب صنعتی چهارم و پنجم ایفا کند.

وی تصریح کرد: شاهدیم که در اروپا industry ۴، در چین Made in china ۲۰۲۵، در آسیا smart cities، در ژاپن society ۵ و در آمریکای شمالی industrial internet، این مفاهیم تعریف و پیاده سازی شده است.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خاطرنشان کرد:  در دانشگاه تهران برای انقلاب صنعتی چهارم و پنجم، مفهوم شهر دانش را برنامه ریزی و راه اندازی کرده ایم،  شهردانش بر مفاهیم هوشمندی، سبز و کارآفرین بودن متکی است،  ضمن اینکه اعتقاد داریم شهر دانش ما قابل تعمیم به کل کشور نیز است.

زارعی از شبکه فناوری به عنوان دومین پروژه پیشران یادکرد و گفت: شبکه فناوری دانشگاه تهران شبکه‌ای است هوشمند و پویا از شبکه های بازیگران اصلی اکوسیستم فناوری و نوآوری دانشگاه تهران در پردیس‌ها، دانشکده‌ها، و موسسات و مراکز مرتبط با دانشگاه تهران است،  این شبکه منطبق بر اصول و قوانین حاکم بر پارک‌های علم و فناوری نسل سوم و چهارم بنا نهاده شده است تا بستری تعاملی و بین رشته ای در کشور برای ایجاد و توسعه نوآوری، فناوری، بهبود سبک زندگی و اثرگذاری پایدار بر اقتصاد کشور فراهم ‌آورد.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به نواحی نوآوری به عنوان سومین پروژه پیشران اشاره کرد و افزود: ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، پلی بین صنایع سنتی و فناوریهای نوین ودستیابی به اهداف شهر دانش (با مشارکت بخشهای عمومی و خصوصی) است. در حقیقت، جریانات نواحی نوآوری، زمینه ای را فراهم می‌آورد تا صنعت سنتی که از مفاهیم انقلاب صنعتی دوم و سوم پیروی میکند، به فناوری‌های نوین نزدیک شود.

وی تاکید کرد: تحقق اهداف پارک علم و فناوری دانشگاه تهران زمانی روی میدهد که تفکر پارک دانشگاه تهران، تبدیل شدن به پارک نسل چهارم باشد و این امر از طریق نواحی نوآوری میسر است.

زارعی به راهبردهای کلان دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و افزود: در فاز اول همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی؛ اهداف بهره برداری از ظرفیت های نیروی انسانی تکنولوژیست، صنعتگر و کارآفرین،  ایجاد اشتغال و تامین نیروی انسانی میانی کشور، تاکید بر بومی گزینی و تربیت برای بوم در دانشگاه جامع علمی کاربردی، توسعه آموزش های شایستگی محور و شغل مدار و متناسب با نیازهای شاغلین و جویندگان کار،  حمایت از محققان، مدرسان و دانشجویان در تولید و انتقال فناوری و انجام پژوهش های کاربردی بیشترین تطابق و اتصال را با شبکه فناوری و شهر دانش دارد.

وی یادآور شد: در فاز اول این همکاری در نظر داریم تا به توسعه نوآوری های کارآفرینانه در بین صنایع خرد، کوچک، متوسط بپردازی و تلاش خواهیم کرد تا فناوری‌های سنتی را به فناوری‌های نوین نزدیک کنیم و در تحول این صنایع سنتی موثر باشیم،  دانشگاه جامع علمی کاربردی بر آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف صنعتی، فرهنگی و اقتصادی تمرکز دارد و ما با توجه به این امر، برنامه آموزش نوآوری کارآفرینانه مطرح کرده ایم،

وی تاکید کرد: در حقیقت نوآوری همان محوری است که به دنبالش هستیم،  در راستای اجرای این برنامه ما می بایست به انتخاب مراکز علمی کاربردی برای اجرای برنامه و انتخاب اساتید و مهارت آموزان بپردازیم، سپس برنامه ریزی در جهت مهارت آموزی با روشهای یادگیری مبتنی بر پروژه، یادگیری مبتنی بر استارت آپ استودیو، یادگیری مبتنی بر بازی، یادگیری ترکیبی صورت خواهد گرفت.
تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه تهران و دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای کمک به ایجاد و توسعه کسب و کارهای فناور از طریق ارائه خدمات عمومی و تخصصی با ارزش افزوده بالا، آموزش تخصص و مهارت روز دنیا در کسب و کارهای موجود کشور، بالابردن سطح مهارت دانشجویان و فارغ التحصیلان، جذب سرمایه‌گذاری و ورود کارآفرینان و واحدهای صنعتی به بازارهای داخلی و جهانی است.

این تفاهم نامه با هدف انجام همکاری‌ در حوزه فناوری و کارآفرینی ذیل همکاری و مشارکت در اجرای پروژه‌های پژوهشی- فناوری داخلی و بین المللی،  استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی، کارگاهی، تجهیزات و مشاوران تخصصی و کسب و کار طرفین برای کمک به صاحبان ایده و رشد و توسعه شرکت‌های فناور،  اجرای برنامه‌ها و رویدادهای کارآفرینی و فناوری به صورت مشترک،  حمایت از صاحبان ایده و ایجاد کسب و کارهای جدید به صورت مشترک،   اولویت داشتن پارک و شرکت‌های مستقر آن برای انجام طرح‌های پژوهشی و مشاوره‌ای منعقد شد.

همچنین انتخاب ایده‌های مناسب سرمایه‌گذاری و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی،  ایجاد زمینه تعامل سه جانبه بین دانشگاه، پارک و شرکت‌های فناور مستقر در پارک به منظور تسهیل تجاری سازی ایده‌ها و محصولات دانش بنیان،  اجرای دوره‌های مشترک برای فارغ التحصیلان و دانشجویان و ارائه مدرک معتبر با لوگوی هر دو طرف تفاهم‌نامه،  همکاری در برنامه‌های مربوط به مراکز رشد و مراکز نوآوری،  مشارکت و بهره‌مندی دانشجویان پژوهشگر دارای ایده‌های برتر استارت‌آپی در صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه تهران و همکاری دو جانبه در رویدادهای استارتاپی اهداف انعقاد تفاهم نامه همکاری بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha