نوای وقت: همگرایی تهران-پکن ناکامی واشنگتن را رقم می‌زند

اسلام‌آباد - ایرنا - نشریه پاکستانی «نوای وقت» امضای سند جامع همکاری‌های ایران و چین را تحول بی‌سابقه در منطقه توصیف کرد و نوشت: واشنگتن مغلوب تهران و پکن خواهد شد و این یک حقیقت محرز است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه نوای وقت چاپ شهر اسلام‌آباد در ویژه نامه خود به ابعاد راهبردی، تاثیرات منطقه‌ای و جهانی سند توافق ایران و چین پرداخت و آن را یک تحول بی‌سابقه و تکاپوی جدید در خاورمیانه دانست.

این نشریه می نویسد: با امضای سند جامع میان ایران و چین، صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری سهم ایرانیان خواهد بود که باعث تقویت معیشت منطقه‌ای خواهد شد.

نوای وقت نوشت: مخالفان جمهوری اسلامی از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و رسانه‌های تحت فرمان آنان از هیچ تلاشی برای تخریب سند جامع ایران و چین و ارائه چهره منفی از دو کشور دریغ نمی‌کنند اما همگرایی راهبردی پکن با تهران، سد راه تمامی این توطئه‌ها شده است.

در این گزارش آمده است: قدرت‌های استعماری درصدد توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اعمال شرایط سخت بر این کشور هستند اما چین مخالف این رویکرد بوده و با چنین اقدامات ضدایرانی مقابله می‌کند. رسانه‌های غربی نیز اذعان می‌کنند که سند جامع تهران-پکن باعث شده تا آمریکا مجبور به ترمیم روابط خود با چین و سایر کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران شود.

این روزنامه اردو زبان با استناد به نقطه نظر کارشناسان بین المللی درخصوص سند جامع ایران و چین، نوشت: سند جامع دو کشور بیانگر نظم جدید جهانی است و این یک راهکار جدید برای نجات کشورها از سلطه ایالات متحده آمریکا و همزمان رژٰیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

نوای وقت افزود: آمریکا و اسرائیل هرگز از سند جامع ایران و چین خشنود به نظر نخواهند آمد اما این برنامه ۲۵ ساله نوید رشد، رفاه و امنیت را برای منطقه و جهان می‌دهد.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر "وانگ یی" عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی "شی جین پینگ" رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند.

پیش‌تر احزاب، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی پاکستان با استقبال از امضای سند جامع همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و چین، آن را در راستای منافع منطقه به ویژه پاکستان دانسته و تاکید کردند: تقویت روابط تهران-پکن به سود اسلام‌آباد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha