به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ ایالات متحده، انگلیس، ژاپن، کانادا و چند کشور دیگر در نشست ماه گذشته (آوریل) به ریاست جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، اهداف بالاتری را برای خود در مورد کاهش انتشار کربن در جو زمین برای جلوگیری از گرمایش دما، تعیین کرده اند.
دستیابی به این اهداف به کاربرد گسترده خودروهای برقی، ذخیره سازی و نگهداری نیروی تولید شده از منابع تجدیدپذیر و انتقال برق، بستگی خواهد داشت که همگی به مواد صنعتی مانند آلومینیوم سبک وزن و دیگر فلزات به کار برده شده در باتری ها مانند کبالت و لیتیوم نیازمند خواهد بود.
بر اساس ارزیابی جولیان کتل تحلیل گر شرکت مشاوره وود مکنزی؛ شرکت های معدنکاوی به سرمایه گذاری به ارزش نزدیک به یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار در دوره ۱۵ ساله آینده برای دستیابی به هدف افزایش حداکثر ۲ درجه سانتیگرادی دمای زمین به نسبت دوره پیشاصنعتی، نیاز دارند.
وی افزود: به نظر می رسد در سطح صنعتی، نوعی خویشتنداری در سرمایه گذاری کافی برای تامین مواد اولیه در این دوره با سرعت و مقیاس مورد نیاز تغییر منابع تولید انرژی، وجود داشته باشد.
شرکت های معدنکاری با توجه به تجربه سرمایه گذاری دهه گذشته برای ایجاد ظرفیت تازه همزمان با اوج گیری مصرف که منجر به کاهش شدید بهای مواد استخراج شده و درآمدهایشان شد، نگران سرمایه گذاری های سنگین در این زمینه هستند.
این شرکت ها همچنین باید سرمایه گذارانشان را راضی کنند که بعید است به سرازیر شدن سودهای سهام به سوی هزینه های سرمایه ای، تمایل داشته باشند. افزایش مسائل مربوط به نیازهای زیست محیطی، اجتماعی و مدیریتی سرمایه گذاران، این چالش را دشوارتر کرده است.
فروش خودروهای برقی به ویژه در اتحادیه اروپا و چین در سال ۲۰۲۰میلادی رونق گرفت اما حامیان محیط زیست از دولت ها می خواهند مقررات سختگیرانه تری را در زمینه آلاینده های محیط زیستی وضع کنند تا مصرف کننده را به خرید خودروهای برقی تشویق کنند.
در اروپا، دولت انگلیس قصد دارد فروش خودروهای دارای سوخت فسیلی را از سال ۲۰۳۰ منع کند و این در حالیست که شرکت های اروپایی از مقام های اتحادیه اروپا خواسته اند سال ۲۰۳۵ را به عنوان پایان مهلت خودروهای دارای موتور احتراقی در این اتحادیه اعلام کنند.
گاردین با استناد به نتایج یک تحقیق نوشت: هزینه ساخت خودروها و وانت های برقی تا سال ۲۰۲۷ ارزان تر از تولید خودروهای احتراقی با سوخت فسیلی خواهد بود و مقررات محدود کننده انتشار گازهای آلاینده می تواند این خودروها را تا اواسط دهه آینده در رده خودروهای پرفروش قرار دهد.
روزنامه گاردین بر اساس تحقیقی به سفارش یک سازمان غیرانتفاعی حمل و نقل و محیط زیست مستقر در بروکسل - که برای حمل و نقل پاک در اروپا فعالیت می کند - پیش بینی کرده که بهای باتری های جدید بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به میزان ۵۸ درصد کاهش یافته و به ۵۸ دلار در هر کیلووات ساعت می رسد.
هزینه بالای باتری ها که بین یک چهارم تا دو پنجم از بهای وسایل نقلیه برقی را تشکیل می دهد قبلا نیز باعث بی میلی بسیاری از خودروسازان بزرگ برای تغییر خط تولید خود از مدل های سودآور دارای سوخت فسیلی شده بود.
بر اساس پیش بینی تارنمای بلومبرگ نِف (Bloomberg NEF) تا سال ۲۰۲۶ وسایل نقلیه بزرگ مانند خودروهای شاسی بلند برقی به نسبت مدل های ساخته شده با استفاده از سوخت فسیلی ارزان تر خواهند بود و خودروهای کوچک تر نیز در سال بعد از آن به همین آستانه خواهند رسید.
برابری قیمتی خودروهای برقی با انواع خودروهای سوخت فسیلی، نقطه عطف مهمی در تاریخ حمل و نقل جهان از سوخت فسیلی محسوب خواهد شد. کاهش هزینه تولید باتری های خودروهای برقی به همراه خط تولید اختصاصی از سوی خودروسازان، فروش آنها را به طور متوسط در شش سال اینده نسبت به خودروهای قدیمی ارزان تر خواهد کرد.