نمایشگاه قرآن در توزیع عدالت فرهنگی نقش خوبی ایفا کرد

تهران- ایرنا- مدیر انتشارات جمال معتقد است رسالت نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، توزیع عدالت فرهنگی بوده که به خوبی در این نمایشگاه اجرا شده است.

حجت الاسلام علی‌رضا سبحانی نسب مدیر انتشارات جمال به خبرنگار معارف ایرنا گفت: هر دو نمایشگاه بین المللی کتاب و نمایشگاه قرآن که به صورت مجازی برگزار شد، یک حرکت مطلوب و یک توفیق اجباری است که به این راحتی نمی شد سیستم هایی را به این سمت سوق داد و خانه کتاب و ادبیات ایران زحمات فراوانی کشید تا این نمایشگاه ها بهتر برگزار شود ولی تا نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم.

وی با اشاره به ویژگی های نمایشگاه های مجازی گفت: یکی از امتیازات نمایشگاه مجازی قرآن کریم این است که فاصله جغرافیایی هر ایرانی در هر جای کشور با این نمایشگاه کم شده است. یعنی نمایشگاه حضوری به گونه ای بود که تهرانی ها به راحتی می توانستند حضور یابند ولی کسی که بندرعباس بود به راحتی نمی توانست به فضای نمایشگاه بیاید. این در دسترس بودن آحاد ملت از ویژگی های نمایشگاه مجازی است که نمایشگاه قرآن هم جزیی از آن است.

سبحانی نسب افزود: از نظر توزیع جغرافیایی غرفه ها اینگونه بود که یک دل نگرانی در نمایشگاه معمولی برای ناشران وجود دارد ولی این دل نگرانی ها در انمایشگاه مجازی تقریبا منتفی است البته به نظر می رسد هنوز نمایشگاه به میزان کافی کاربرپسند نیست و کاربر به سهولت نمی تواند کتاب خود را انتخاب کند یا به راحتی نمی تواند کتاب های مشابهی از یک موضوع را ببیند و پیگیری کند.

وی برای بهتر برگزارشدن این گونه نمایشگاه ها پیشنهاد کرد: به ناشران اجازه دهند تا ترتیب اولویت کتاب ها را در غرفه بچینند و بتوانند سیمای غرفه را مرتب کنند و مثلا کتاب های به روز و پرفروش را در صفحه اول بگذارند. همچنین اجازه بدهند ناشران از متن هر کتاب صفحانی را بارگذاری کنند تا خواننده فقط با جلد کتاب روبرو نباشد و متن  کتاب را هم ببیند و در انتخاب خود شک نداشته باشد. چون باعث می شود یک عده خرید نکنند و یک عده با شک خرید کنند و بعد پشیمان شوند. به ویژه این که همه جلدهای کتاب ها بهینه نشده و فقط برای کتاب رقعی و وزیری خوب است لذا کتاب های خشتی ناشران کودک به هم ریخته است و از شکل واقعی درآمده و مخاطب تصور می کند کتاب زشت است . گاهی تصاویر از سوی خانه کتاب اسکن شده که واضح نیست و ناشران اجازه تعویض ندارند. اگر ناشران بتوانند در غرفه خود تمرکز بهتری داشته باشند و به آرایش آن بپردازند، مخاطبان می توانند راضی تر باشند.

سبحانی نسب افزود: در مجموع به عنوان یکی از ناشران جدی که سال ها حضور داشتیم و سال گذشته به عنوان ناشر برتر نمایشگاه قرآن انتخاب شدیم، حدود یک سوم حجم فروش نمایشگاه قبلی توانستیم بفروشیم. یعنی در نمایشگاه حضوری با توجه به این که مردم از فضای حقیقی نمایشگاه استفاده می کنند و یک لذت معنوی می برند و کودکان با دیدن کتاب ها به خریدن علاقه مند می شود لازم است هر وقت ویروس کرونا از بین رفت نمایشگاه حضوری را هم داشته باشیم ولی این نمایشگاه مجازی که به توفیق اجباری نصیب ارشاد شده حتی در سال هایی که نمایشگاه قرآن برگزار خواهد شد در دستور کارشان باشد تا کسانی که نمی توانند به دلیل ماه رمضان به نمایشگاه بیایند، از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: به نظرم نمایشگاه مجازی قرآن کاملا مثبت ارزیابی می شود و دست اندرکاران چه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه در خانه کتاب و ادبیات ایران تلاش کردند. اگرچه  ما سود مادی جدی نبردیم ولی همین که مشتریانی از سراسر کشور کتاب های ما را دیدند و تهیه می کنند برای ما لذت بخش است و  احساس می کنیم این نمایشگاه رسالت خود را برای توزیع عدالت فرهنگی به خوبی اجرا می کند و نقش خود را به خوبی ایفا می کند.

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم با شعار «قرآن، کتاب رشد و رویش» از یازدهم اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرد و به صورت ۲۴ ساعته تا پایان ماه مبارک رمضان از طریق مجازی در دسترس علاقه مندان به قرآن کریم است.  

در این نمایشگاه مجازی دو بخش اصلی فروشگاهی و محتوایی وجود دارد که بخش فروشگاهی به فروش کتاب های چاپی در حوزه دین و دفاع مقدس اختصاص دارد و امکان عرضه و فروش تمام کتاب های مربوط به دین و حوزه دفاع مقدس که ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز چاپ گرفته باشند، فراهم شده است. 

بستر این نمایشگاه همچون نمایشگاه مجازی کتاب است که سال گذشته برای اولین بار به دلیل ویروس کرونا از سوی خانه کتاب برگزار شد و در آنجا ناشران ثبت اثر می کردند و بازدیدکنندگان کتاب مورد نظر خود را از انتشاراتی که کتاب را ارائه کرده بود، انتخاب کرده در سبد خرید قرار می دادند. خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجری بخش فروشگاهی نمایشگاه قرآن انتخاب شده است. 

یکی از ویژگی های نمایشگاه مجازی قرآن کریم این است که بر اساس توافق میان شرکت ملی پست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب های خریداری شده توسط بازدیدکنندگان از نمایشگاه به صورت رایگان ارسال می شود و هزینه ارسال پست توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha