غم فلسطین در قلب عراق؛ از آیت الله سیستانی تا رزمنده مسیحی الحشدالشعبی

بغداد - ایرنا -غم و درد مردم فلسطین که طی سالها در قلب مسلمانان جهان و به تبع آن مردم عراق ریشه دوانده است با جنایات اخیر صهیونیست ها بار دیگر تازه شد و حجم وسیعی از محکومیت ها و ابراز همدردی با این ملت مظلوم و مقاوم را در پی داشت .

به گزارش ایرنا ماجرا از آنجا آغاز شد که نظامیان صهیونیست در چند روز اخیر ضمن تلاش برای مهاجرت اجباری ساکنان منطقه شیخ جراح، مسجدالاقصی که محل تجمع و عبادت روزه داران و نمازگزاران بود را محاصره و با حمله به نمازگزاران شماری از آنان را زخمی و برخی دیگر را بازداشت کردند.

همین امر آتش خشم زیر خاکستر ملت مظلوم فلسطین را برانگیخت که حالا دامن رژیم صهیونیستی را بطور بی سابقه ای گرفته است.

کشورهای منطقه همچون ایران ، عربستان  کویت، اردن ، مصر ، عمان و قطر جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم کرده و اتحادیه عرب نیز خواستار توقف حملات علیه ملت فلسطین شد.

اما ملت فلسطین واکنش هایی محبت آمیز از کشور عراق هم دریافت کرد.

آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق که همواره بر حقوق از دست رفته ملت فلسطین تاکید داشته است، بار دیگر حمایت خود را از ملت قدس اعلام کرد و ضمن آرزوی موفقیت برای آنها، ملت های آزاده را به حمایت و پشتیبانی از ملت فلسطین فراخواند.

در بیانیه دفتر معظم له "پیرامون درگیری های مداوم در فلسطین اشغالی" آمده است:

"این مرجع دینی - بار دیگر - حمایت صریح خود را از مردم سربلند فلسطین در مقاومت شجاعانه خود در برابر اشغالگران، که به دنبال اشغال بیشتر سرزمین های فلسطینی و آواره کردن آنها از مناطق دیگر قدس الشریف هستند تایید می کند و ملت های آزاده را برای حمایت و پشتیبانی از آنها در به دست آوردن حقوق سرقت شده خود فرا می خواند.
برخوردهای خشونت آمیز این روزها در حوالی مسجد الاقصی و بقیه سرزمین های اشغالی بدون شک میزان مقاومت فلسطینیان در برابر اشغال بی رحمانه و وحشیانه و تجاوزات مداوم و تخلیه نکردن سرزمین های غصب شده را نشان می دهد."

آیت الله سیستانی اسفندماه سال گذشته در دیدار با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، ضمن یادآوری مساله فلسطین، آنرا بارزترین نمونه ظلم و ستم علیه یک ملت خاطرنشان کرد.

 ایشان از بی عدالتی، ستم، فقر، آزار و اذیت های مذهبی که اکثر مردم در کشورهای مختلف به ویژه در منطقه ما سخن گفت و خاطرنشان کرد که بسیاری از مردم در این منطقه همچنان از جنگ ها، اعمال خشونت، محاصره اقتصادی و آوارگی و بسیاری امور دیگر رنج می برند که نمونه آن ملت فلسطین در سرزمین های اشغالی است.

این مواضع آیت الله سیستانی در دیدار با پاپ باعث شد تا محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین با ارسال نامه ای از "مواضع حکیمانه" ایشان در راستای "حقوق ملت فلسطین" تشکر کند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق نیز با انتشار توییتی به جنایات صهیونیست ها واکنش سختی نشان داد.

وی رژیم صهیونیستی که خود را "اسراییل" می‌نامد جدای از حضرت یعقوب پیامبر خدا که لقبش "اسراییل" بود برشمرد و این رژیم را "آغازگر آتش جنگ" عنوان کرد.

صدر در ادامه نوشت که "شرم بر سازشکاران". اشاره وی به کشورهای منطقه بود که با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی کردند.

اقدام این کشورها توسط گروه های مقاومت فلسطین به خنجری به آرمان های آزادیخواهانه فلسطینی ها تشبیه شد.

به گفته صدر این کشورها بودند که باعث جرات یافتن این رژیم به اقدامات خود شدند.

رهبر جریان صدر با بیان اینکه ادیان الهی همه یکی بوده و پیامبران نیز "نور واحد" هستند خاطرنشان کرد که در مقابله با صهیونیست ها به اجماع و وحدت جهانی نیاز است.

وی همچنین در تماس با اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس ضمن آرزوی پیروزی و آزادی ملت فلسطین، از آمادگی برای کمک و پشتیبانی خود خبر داد.

سفیر عراق در مصر نیز در اجلاس مجازی اتحادیه عرب از این اجلاس خواست که این اتحادیه "تمام اقدامات بازدارنده حمله به قدس را اتخاذ کند".

وی با بیان اینکه جمهوری عراق همیشه حمایت دائمی و نامحدود خود را از قضیه فلسطین ابراز داشته ، خاطر نشان کرد که کشورش حمله ارتش این رژیم به مسجدالاقصی و اقدامات ارعاب و گسترش وحشت در میان نمازگزاران مسلمان بی‌دفاع را محکوم می‌کند.
الدلیمی افزود: آنچه در حملات در مسجد مبارک الاقصی اتفاق افتاده و می‌افتد و همچنین تصمیمات غیرقانونی صادر شده توسط اشغالگران و حملات وحشیانه‌ای که در پی آن در محله شیخ جراح و محله‌های مجاور در شهر اشغالی بیت المقدس روی داده، چیزی جز جنایتی جدید نیست که به سابقه جنایات اشغالگر اسرائیلی غاصب اضافه شود.

در ادامه این محکومیت ها هیئت علمای مسلمین عراق حوادث جاری در قدس و سایر شهرهای فلسطین اشغالی را "تروریسم صهیونیستی" برنامه‌ریزی شده عنوان کرده و از نهادهای ذیربط خواست تا به فریاد مردم فلسطین برسند.

شیخ اکرم الکعبی دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در یک توییت نوشت که از نظر ما سازشگر با اسرائیل، هر که می‌خواهد باشد، مهدور الدم است و برخورد ما با او مانند برخوردمان با صهیونیست‌ها است.

وی با بیان اینکه اقدامات مقاومت عراق در ملاء عام انجام خواهد گرفت خاطرنشان کرد که در این راستا از کسی ترس و واهمه‌ای نداریم.

الکعبی تصریح کرد که خائنان و مزدوران توهم نداشته باشند که می‌توانند سازش با صهیونیست‌ها را در جامعه عراق ترویج دهند و مزدوران شیطان نیز باید بدانند که ما به محکوم کردن، نپذیرفتن و یا مقابله با عادی سازی روابط بسنده نمی‌کنیم.

همچنین نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق در یک توییت نوشت: ای قهرمانان مقاومت فلسطین، ما حملات دلاورانه شما در برابر رژیم غاصب صهیونیستی را تبریک می گوییم. این همان پاسخی است که امت در برابر استکبار و نجس کردن مسجد الاقصی توسط صهیونیست ها و سکوت مداوم جامعه جهانی و جامعه عرب انتظار آن را داشت. 
وی در انتها ذکر کرده که سازش و عادی سازی با رژیم صهیونیستی (در عراق) موفق نخواهد شد.

ریان الکلدانی، فرمانده معروف مسیحی الحشدالشعبی در یک توییت نوشت که: بر روی هر موشکی که از غزه عزیز و شریف برای پیروزی قدس خارج می شود ، اثر انگشت و امضاهای فرماندهان شهید ما (حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس) وجود دارد. 

سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در واکنش به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی گفت که مجامع بین‌المللی موظف به ورود فوری به مسئله فلسطین هستند.

وی خطاب به مجامع بین‌المللی تاکید کرد که سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، شورای امنیت، مجمع عمومی سازمان ملل، نهادهای حقوقی و انسانی جهان موظف به موضع‌گیری قاطع و دخالت فوری برای پایان دادن به وضعیت بحرانی و بازگرداندن وضع به مسیر صحیح هستند.

 در حالیکه واکنش مقامات و شخصیت‌های عراقی به موضوع فلسطین همچنان ادامه دارد؛ فعالان رسانه‌ای و کارشناسان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این کشور نیز در رادیو تلویزیون، توییتر و شبکه‌های اجتماعی به اشکال مختلف موضوع را تجزیه و تحلیل کرده اند. 

رژیم کودک کش صهیونیستی در حملات ۴۸ ساعت گذشته خود بیش از ۳۰ تن را شهید کرده که ۱۳ کودک و ۲ زن در میان شهدا دیده می شوند.

جنگنده های این رژیم به ادارات دولتی و شرکت های خصوصی و همچنین مناطق مسکونی حمله می کنند.

در حملات نظامیان صهیونیست به نمازگزاران مسجدالاقصی حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند. همچنین وزارت بهداشت فلسطین از زخمی شدن بیش از ۷۰۰ نفر طی دو روز گذشته خبر داد که مجموع مجروحان را به بیش از یکهزار نفر می رساند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha