حذف ریسک سرمایه‌گذاری به پویایی تولید کمک می‌کند

ساری - ایرنا - دانشیار دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه اهمیت تولید بر اقتصاد کشورها و بر معیشت مردم هرکشوری پوشیده نیست ، گفت : در کشور ما به دلیل پاره‌ای مسائل و مشکلات ریسک سرمایه‌گذاری و تولید برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بالاست در حالی که حذف ریسک به پویایی تولید کمک می‌کند .

دکتر یوسف محنت فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  از واردات کالا ، تغییرات آنی قیمت مواد اولیه ، تغییرات قیمت ارز و قوانین دست و پا گیر به عنوان بخشی از موانع سرمایه گذاری و تولید در کشور نام برد و افزود : تا زمانی که این مشکلات به عنوان ریسک تولید برطرف نشود ، سرمایه گذاران قادر به ایجاد تحول در تولید نیستند و انگیزه ای هم برای ورود به بخش تولید وجود نخواهد داشت.

وی از قاچاق و دلالی هم به عنوان دیگر موانع تولید در کشور نام برد و ادامه داد : تا زمانی که دست مفسدان اقتصادی ، تروریست های اقتصادی ، قاچاقچیان ، سود جویان واسطه گران و دلالان در نظام توزیع کالا ها و خدمات کوتاه نشود، توان و علاقه ای برای افزایش سرمایه گذاری و تولید در اقتصاد کشور وجود نخواهد داشت .

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : مساله تولید و اقتصاد و تاثیر آن بر پیشرفت تا حدی اهمیت دارد که رهبری معظم انقلاب در سال های گذشته بخصوص در سه سال اخیر شعارهای سال را با عناوین رونق تولید ، جهش تولید ،  و رفع  موانع تولید انتخاب کردند ، چون این تولید است که سبب رفع بیکاری و کاهش تورم در اقتصاد می شود و برای تحقق شعار سال با توجه به شرایط اقتصادی جهان و کشورمان باید بیش از گذشته نسبت به رفع موانع تولید اقدام کرد.

وی افزود : اساسا تولید کلید توسعه  اقتصادی کشور است و  رفع موانع تولید به بیانی حلال تمام مشکلات اقتصادی است و سیاستگذاران اقتصادی در همه ارکان دولت و مجلس و همه بخش های مهم اقتصادی باید به این موضوع توجه جدی و مستمر داشته باشند.

دکتر محنت فر از وابستگی کشور به درآمدهای نفتی به عنوان یکی از موانع اصلی رونق تولید  در داخل یاد کرد و توضیح داد : وابستگی طولانی مدت اقتصاد  کشور  به درآمد های نفتی و خرج کردن درآمدهای نفتی برای واردات کالاها از سایرکشورها سبب شد تولید داخلی مورد غفلت قرار گیرد.متاسفانه تامین در آمد کشور از محل صادرات نفت خود به یکی از مشکلات تولید و سرمایه گذاری در ایران تبدیل شده است و عرصه را بر تولیدات داخلی تنگ و حرکت به سمت صنعتی شدن  و خودکفایی را کند کرده است.

وی افزود : درآمد نفتی زیاد بویژه در برخی از سال ها سبب شد تا کالاهای وارداتی بازار کشور را در اختیار بگیرد . ارزان بودن کالاهای وارداتی سبب شد تا تولید داخلی نتواند رقابت کند و از گردونه خارج شد و مردم هم به مصرف کالاهای خارجی عادت کردند و تمایل به تولید داخلی از بین رفت.

 عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت : متاسفانه مجموعه عوامل از واردات بی ضابطه گرفته تا رونق واسطه گری و دلال بازی ، قاچاق کالا ، فساد در اقتصاد و همراهی نکردن سیستم بانکی سبب شده تا انگیزه تولید در کشور از بین برود و تولید کنندگان احساس بی پناهی کنند.

وی توصیه کرد : برای ایجاد رغبت به سرمایه گذاری در کشور باید بانک ها ساختار خود را در مدیریت منابع اصلاح کنند و از سیستم بنگاهداری به سمت سیستم سالم بانکداری روی بیاورند . متاسفانه یکی از دلایل بسیار مهم عدم انگیزه و علاقه برای افزایش تولید و سرمایه گذاری ، نوع سیاست بانک ها در اقتصاد ایران است که رمق را از  بخش تولید و سرمایه گذاری گرفته  و خیلی از بنگاه های تولیدی توسط بانک ها مصادره شده اند. این بد ترین کار برای نظام بانکی کشور محسوب می شود که به جای بانکداری به بنگاهداری روی آورده اند.

حذف ریسک سرمایه‌گذاری به پویایی تولید کمک می‌کند

 دکتر محنت فر با تاکید بر اینکه الزاما باید  سیاست های بانک ها  تغییر کند و از تولیدکنندگان  کاملا حمایت شود ، گفت : تغییر سیاست های بنگاهداری بانک ها سیاستی غلط و مشکل  آفرین دراقتصاد  تولید محور است . بانک ها باید هدف خود را در درجه اول  حمایت از تولید قلمداد کنند و نوک پیکان حمایتشان را به سمت تامین نقدینگی و منابع سرمایه گذاری برای تولید نشانه بروند.

 فاصله صنعت و دانشگاه

استاد دانشگاه مازندران فاصله عمیق میان صنعت و دانشگاه را به عنوان دیگر مانع تولید در کشور برشمرد و گفت : تا زمانی که دانش با صنعت هماهنگ و همراه  نباشد و صنعت راه خود را طی کند و دانشگاه هم به راه دیگری برود ، اقتصاد کشور شکوفا نمی شود و اقتصادکشور پویایی لازم را نخواهد  داشت. تولید علم باید  صنعت را تحرک داده و ایجاد ثروت کند. با  تولید سنتی و پرهزینه زندگی و معیشت مردم و مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد. تا زمانی که  تولیدکنندگان بدون پشتوانه  تحقیق و پژوهش اقدام  به تولید و سرمایه گذاری کنند ، اقتصاد کشور در زندگی و رفاه  مردم تغییرات ایجاد نخواهد کرد .

وی خروج از وضعیت بی ارتباطی صنعت و دانشگاه ها را نیازمند تغییر روش های آموزشی دانشگاه ها دانست و افزود : دانشگاه ها باید با خروج از سیستم آموزشی  فعلی به سمت توان افزایی و مهارت افزایی دانشجویان روی آورند و سیاست های آموزشی و پژوهشی باید بگونه ای تعریف شود که صنعت متقاضی استفاده از سرمایه های انسانی تربیت شده در دانشگاه ها و همچنین دستاوردهای تحقیقاتی مراکز آموزش عالی شود.

دکتر محنت فر گفت : صنعت کشور باید از سوله داری به کارخانه داری  تبدیل شود و از مونتاژکاری خودداری کند و از این مرحله کاملا بیرون بیاید. در اقتصاد باید صنعتگر و مهارت ورز در کشور تربیت کرد .

این استاد دانشگاه اضافه کرد : اقتصاد امروز کشور نیازمند تولید کالا و تنوع آن در همه زمینه ها و در همه بخش هااست. اگر قطعات خودرو وارد بشود و این قطعات در سوله ای به نام کارخانه به هم متصل و مونتاژکاری شود، درد و مشکلی از اقتصاد کشور حل نمی شود . باید  در داخل تا آنجا که ممکن است تولید صورت گیرد تا ارزش افزوده ایجاد گردد .

وی ادامه داد : استفاده از توان داخلی باید  برای همه به یک باور و یک فرهنگ ملی  و میهنی تبدیل شود. برای رسیدن به این وضعیت باید جلوی ورود کالاهای  قاچاق  و واردات بی رویه و غیر قانونی را گرفت ، چون قاچاق  کالا و واردات بی رویه رمق از تولید کنندگان داخلی گرفته است. قاچاق تولیدکنندگان و سرمایه گذران را دلسرد خواهد کرد و اقتصاد و تولید را از رونق خواهد انداخت . نمی توان به دنبال تولید در داخل کشور و مجاب کردن سرمایه گذار برای سرمایه گذاری و افزایش تولید بود ، اما از طرف دیگر شاهد قاچاق و آزاد بودن ورود کالا از مرزها و مناطق آزاد و حتی از مجاری قانونی مثل کمرکات کشور بود.

تصمیمات خلق‌الساعه و تحریم

دکر محنت فر غیر قابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه و تغییر هزینه های جانبی تولید را زمینه ساز تنگ شدن عرصه بر تولید کنندگان برشمرد و اظهار داشت : بانک مرکزی و متولیان و تصمیم گیران اقتصادی کشور می بایست با برنامه و برنامه ریزی درست از تغییرات آنی ارز جلوگیری کنند تا سرمایه گذار احساس امنیت و اطمینان  کند و بتواند در وضعیت ثبات اقتصادی برنامه ریزی آینده خود را انجام دهد. شفافیت در  سیاست های ارزی کشور و در تصمیم سازی ها برای پیشرفت اقتصاد  ، تولید و سرمایه گذاری بسیار مهم است ولی بد ترین حالت برای تولیدکننده  و سرمایه گذار نا اطمینانی است  و تغییرات فوری و آنی در این زمینه ها است.

وی افزود : بی ثباتی مقررات ، آیین نامه و تصمیمات خلق الساعه باعث شده تا پیچیدگی امور اداری برسر راه سرمایه گذاران ایجاد گردد و به خاطر این بروکراسی اداری بسیاری از تولید کنندگان و سرمایه گذاران از تصمیم خود برای تولید در اقتصاد کشور منصرف شوند. این بی توجهی فرصت های زیادی را  در کشور از دست داده و از بین برده است .

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : با سیاست های درست و اصولی عملا باید نقدینگی کشور برای تامین منابع مالی و صرفا در امر تولید و افزایش سرمایه گذاری هدایت شود. البته این کار با سیاست گذاری درست نظام بانکی کشور و کمک همه جانبه  دولت همراه با کنترل و نظارت دستگاه های نظارتی امکانپذیر است .

وی افزود : وجود تحریم های اقتصادی بخشی از مشکلات سرمایه گذاران و تولید کنندکان است و بخش مهم  مشکلات بی ثباتی قیمت مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در داخل کشوراست. ما نمی توانیم اثرات تحریم ها را در اقتصاد کشور نادیده بگیریم.

دکتر محنت فر گفت : متاسفانه بخشی از مشکلات تولید کنندگان در کشورمان به تصمیمات اجرایی غلط ، سیاست های نادرست داخل کشور و باز گذاشتن دست واسطه گران و مفسدان و اخلال گران اقتصادی مربوط می شود. امروزه در اقتصاد کشور متاسفانه سودی که در واسطه گری نظام توزیع وجود دارد ، در تولید کالا ها نیست. این یک عارضه بزرگ و یک لطمه  کلان به اقتصاد کشور است .

وی توصیح داد : ما در اقتصاد ایران خود تحریمی هم ایجاد کرده ایم و با این عمل راه تولید و  افزایش آن را سد نمودیم. این خود تحریمی ها اثرات بیشتری از تحریم ها در اقتصاد ایران داشته و دارد .

استاد دانشگاه مازندران تاکید کرد : امسال باتوجه به شعار ارزشمند سال ، تولید باید پشتیبانی شود و هر گونه  موانع برسر راه تولید و تولید کننده  باید برداشته بشود. در سال جاری الزاما نگاه مسئولان اقتصادی کشور باید به سمت  ظرفیت ها و قابلیت های درون کشور باشد تا اقتصاد ایران در برنامه  ششم و هفتم توسعه  براساس سندچشم انداز ۱۴۰۴ به اهداف عالی و پیشرفت همه جانبه دست یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha