یک کارگزار اقتصادی : فارس در مقابل تهدیدات کرونا موفق عمل کرد

شیراز- ایرنا- عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از فعالان اقتصادی کشور در زمینه تاثیرپذیری از بیماری کرونا، استان فارس در جایگاه هجدهم قرار گرفته است که بیانگر موفقیت نسبی آنها در این زمینه است.

 یلدا راهدار روز شنبه با برشمردن برخی از آسیب های کرونا به فعالان اقتصادی افزود: بر اساس این پژوهش کشوری، فعالان اقتصادی استان‌های اصفهان، البرز، مرکزی، آذربایجان شرقی و قم کمترین تاثیرپذیری و فعالان اقتصادی استان‌های اردبیل، خراسان جنوبی، کردستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان بیشترین تاثیرپذیری را از بیماری کرونا داشته‌اند.
او ادامه داد: پژوهش مذکور نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی استان در دوران شیوع بیماری کرونا توانسته‌اند تا حدودی کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی خود را حفظ کنند و برای دوام و فعالیت آن برنامه ریزی داشته باشند.
لزوم تاکید بر سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی
وی، با اشاره به گزارش پایش امنیت سرمایه‌گذاری استان فارس تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع سرمایه به ویژه برای یک کشور در حال توسعه، تاکید بر سرمایه‌گذاری و تخصیص سرمایه‌ها به بخش‌های کلیدی اهمیت زیادی دارد.
 عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: در مقوله سرمایه‌گذاری، نکته حائز اهمیت، برقراری امنیت سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد ثبات در متغیرهای اقتصادی از جمله تورم، نرخ ارز، سیاست‌ها و قوانین و مقررات است که از این طریق سرمایه گذاران با آرامش خاطر می‌توانند منابع مالی خود را به کشور منتقل کنند.
راهدار گفت: عمده نماگرها و  مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذار شامل تعریف و تضمین حقوق مالکیت، ثبات اقتصاد کلان، ثبات و پیش بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، شفافیت و سلامت اداری، فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی، مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض و عملکرد دولت شناسایی شده است.
وی، در خصوص وضعیت استان فارس در امنیت سرمایه‌گذاری بیان کرد: نماگر عملکرد دولت در تابستان ۱۳۹۹ با کمیت هفت و ۹۱ از ۱۰ اولین نماگر در میان هفت نماگر دیگر ارزیابی شده است که نامناسبترین وضعیت را دارد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس افزود: این درحالی است که نماگر مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض با شاخص چهار و ۴۴ از ۱۰، وضعیت مناسبی را در میان سایر نماگرها دارد.
وی تصریح کرد: بررسی رتبه استان فارس در هر یک از نماگرها در تابستان ۹۹ نشان می‌دهد که تعریف و تضمین حقوق مالکیت با رتبه ۲۷ در بین سایر استان‌ها به عنوان نامناسب‌ترین مولفه شناخته شده است.
راهدار گفت: بعد از آن نماگر فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی با رتبه ۲۴ و شفافیت و سلامت اداری و عملکرد دولت با رتبه ۲۱ در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته و نماگر مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض با رتبه هشت و امتیاز چهار و ۴۴ در میان سایر استان‌ها وضعیت مناسبتری داشته است.
بهبود فضای کسب و کار فارس
وی، با اشاره به پایش فضای کسب و کار استان فارس در زمستان ۹۹ گفت: در این بازه زمانی امتیاز استان از میانگین کشور پایین‌تر بوده و محیط کسب و کار استان نسبت به فصل پاییز ۹۹ در حدود چهار صدم درصد واحد درصد بهبود یافته است و فضای کسب و کار استان نیز مشابه فصل بهار ۹۹ بوده است.
راهدار گفت: مولفه‌های نامساعد فضای کسب و کار فارس که بر اساس یافته‌های اتاق ایران  غیر قابل پیش بینی بوده شامل تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تامین مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر به کسب و کار و تولید و عرضه نسبتا آزاد کالاهای غیراستاندارد و تقلبی در بازار می‌شود.
وی افزود: از مولفه‌های مساعد فضای کسب و کار فارس نیز شامل محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی، محدودیت دسترسی به آب، محدودیت های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت و نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول می‌توان اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha