«کلاب هاوس» در انتخابات این دوره تاثیر مستقیم ندارد

تهران- ایرنا- مدیرمسئول روزنامه «جام جم» با بیان اینکه نرم‌افزار «کلاب هاوس» در انتخابات این دوره تاثیر غیرمستقیم دارد گفت: افراد محدودی به آن دسترسی دارند و بیشتر فضای نخبگانی و نیروهای رسانه‌ای را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد خُدادی، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در نشست مشترک ستاد انتخابات کشور با اهالی رسانه به نقش جدی و تعیین‌کننده رسانه‌ها در گرم‌تر شدن فضای انتخابات امسال اشاره کرد. به همین بهانه از مهدی عرفاتی، مدیرمسئول روزنامه جام جم درباره نقش رسانه‌ها در انتخابات پیش رو پرسیدیم.

کلاب هاوس بیشتر فضای نخبگانی را در بر می‌گیرد

وی در گفتگو با خبرنگار ایرنا درباره میزان تاثیرگذاری کلاب‌هاوس روی انتخابات گفت: کلاب هاوس حتما تاثیر گذار است؛ ولی تاثیرش روی فضای اجتماعی و مخاطب خاص است. چون افراد محدودی به آن دسترسی دارند و این نرم افزار بیشتر فضای نخبگانی و نیروهای رسانه‌ای را در بر می گیرد.

عرفاتی با بیان این که کلاب هاوس بستری برای کنش و واکنش رسانه ها شده است اظهار داشت: سرریز کلاب هاوس در حوزه محتوا و سوژه به سمت رسانه‌های رسمی می رود. این نرم افزار در جهت گیری و تولید محتوای رسانه ها کاملا موثر است. ولی روی رقابت‌های انتخاباتی و مشارکت مردم تاثیر مستقیم ندارد. چون هنوز دربرگیری اش به آن سطح نرسیده است.

 اهمیت محتوا از قالب و فرم بیشتر است

این روزنامه‌نگار در پاسخ به این سوال که کدام رسانه در انتخابات امسال تاثیر بیشتری دارد توضیح داد: من به تفکیک قالبی رسانه‌ها سیاسی معتقد نیستم. متغیرهای زیادی در تاثیر گذاری رسانه ها از قالب و شکل و فرم گرفته تا قدرت برند (نام) و میزان حرفه‌ای بودن آن رسانه نقش دارد. نباید فقط موضوع بسترو قالب رسانه را در نظر بگیریم ظاهر قضیه این است که روزنامه ها مخاطب خودشان را از دست داده اند. ولی ممکن است یک روزنامه‌ در فضای کاملاً حرفه‌ای حوزه نیاز مخاطب را شناسایی کند و بتواند صریح و بی پرده با مخاطب حرف بزند.

وی با بیان این که روزنامه ممکن است بتواند از یک رسانه نوین و اینترنتی جلو بزد افزود: به نظر من اهمیت محتوا از قالب و فرم بیشتر است. ولی طبیعتاً کسی که در رسانه های نو کار می کند، محدودیت های کمتری دارد. رسانه نوین اگر به محتوای خوبی برسد با توجه به زیرساخت که دارد می تواند تاثیر گذار باشد. روزنامه‌نگار در هر رسانه‌ای باید خودش را به حوزه نیاز به مخاطب نزدیک کند و آن حرف را به زبان ساده و همه فهم و جذاب مطرح کند.

با جریانی روبرو هستیم که ثانیه‌به‌ثانیه روی مشارکت مردم کار می‌کند

مدیرمسئول روزنامه جام جم با اشاره به به چالش‌های جدید در این انتخابات گفت: موضوع شرکت در انتخابات هم به خاطر کرونا و هم پاره ای مشکلات اقتصادی مهم است. مسئولان باید تمهیداتی بیندیشد که مردم با رعایت شیوه‌نامه ها در انتخابات شرکت کنند. همچنین باید مسائلی را که باعث دلزدگی بعضی مردم شده‌اند برطرف کنیم. در مقاطع مختلفی مردم با حضور خود در انتخابات توانستند فضای کشور را عوض کنند. جمعی از مردم سوء برداشت دارند که باید سو برداشت ها را برطرف کنیم. 

وی افزود: جریان مقابل ما که دشمن ماست، بیکار ننشسته و با همه ابزارهای قدرتمند رسانه‌ای‌اش روی بی‌خاصیت کردن انتخابات و مشارکت مردم کار می کند. ما با یک جبهه بزرگ رسانه‌ای در خارج از کشور مواجه هستیم که دارد ثانیه به ثانیه روی موضوع تحریم و مشارکت و بی‌خاصیت نشان دادن انتخابات کار می کند. هر چقدر بگوییم بصیرت مردم بالاست در نهایت بخش‌هایی از جامعه از این تبلیغات تأثیر می‌پذیرند. رسانه‌های داخلی نبرد بزرگی در پیش دارند و خدا باید کمک کند که بتوانیم موثر باشیم.

عرفاتی در پاسخ به این سوال که روزنامه جام‌جم چه برنامه‌هایی برای انتخابات دارد بیان داشت: روزنامه جام جم یک روزنامه حاکمیتی و متعلق به صدا و سیماست. رسالت ما این است که مردم را به مشارکت ترغیب کنیم. ما له یا علیه نامزدها وارد انتخابات نخواهیم شد. می خواهیم فضا را شفاف بکنیم و اطلاعات مورد نیاز به مردم برای انتخاب دقیق را در اختیار رای‌دهندگان قرار دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha