۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 1017
کد خبر: 84330722
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳ طرح گردشگری در آذربایجان‌غربی آماده بهره‌برداری شد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۲۶
کد خبر: 84330722
۳ طرح گردشگری در آذربایجان‌غربی آماده بهره‌برداری شد

مهاباد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی این استان سه طرح گردشگری در این استان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

جلیل جباری روز یکشنبه در دیدار با نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح ها شامل ۲ اقامتگاه بوم‌گردی در روستای "باغچه‌جوق" ماکو و روستای "عبدل‌آباد" سلماس و پروژه برق‌رسانی به تفرجگاه "پردانان" پیرانشهر است.

وی اضافه کرد: به همین مناسبت ۲ باب سفره‌خانه سنتی نیز در محور "کوسه" در شهرستان بوکان با سرمایه گذاری بخش خصوصی کلنگ زنی خواهد شد. 

جباری افزود: به همین مناسبت تحویل رسمی حمام تاریخی "قپان" شاهین‌دژ به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و آغاز عملیات مرمت و تغییر کاربری آن نیز پیش بینی شده است.

وی رونمایی از کتیبه اورارتویی اهدایی در موزه ارومیه، معرفی بناهای تاریخی میاندوآب از طریق برنامه شاد، رونمایی از طرح سایت‌موزه باز چالدران در هفته میراث‌فرهنگی و معرفی کاوش‌های باستان‌شناسی حوضه زاب پیرانشهر، اجرای «طرح گلستان میراث» در اطراف پایگاه ملی بسطام چایپاره، کلنگ‌زنی موزه صلح سردشت، معرفی اشیا شاخص ثبت ملی شده خوی در فضای مجازی، معرفی تخت سلیمان تکاب، آثار تاریخی بی‌بی‌کند شاهین‌دژ و قنات‌های شوط را از دیگر برنامه های این هفته عنوان کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره با احداث ساختمان جدید موزه میاندوآب نیز افزود: از جمله برنامه‌های مهم در حال انجام در این شهرستان احداث و تکمیل ساختمان موزه و ساحل‌سازی زرینه‌رود است که برای ادامه این پروژه‌ها نیاز به اخذ بودجه از محل اعتبارات ملی است. 

جباری افزود: برای انجام وظایف محوله در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیاز است تا سهم اعتبارات استانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزایش یابد چرا که هر کدام از این بخش‌ها تخصصی هستند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از اقدامات اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در این شهرستان افزود: میاندوآب از جمله شهرستان‌های دارای ظرفیت خوب در حوزه گردشگری است که برای معرفی این ظرفیت‌ها نیاز است تا تورهای یک روزه و جشنواره‌های متنوع فرهنگی اجرا شود. 

مهدی عیسی‌زاده اضافه کرد: میاندوآب قابلیت تبدیل به قطب فرهنگی جنوب استان با اجرای جشنواره‌های معرفی مفاخر  و مشاهیر این شهرستان به ویژه شهیدان باکری را دارد چرا که این شهرستان زادگاه این شهیدان بزرگوار بوده است. 

وی با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در منطقه نمونه گردشگری "نوروزلو" این شهرستان نیز اظهار داشت: تهیه طرح مطالعات ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در منطقه جاده سرچم محدوده  "لیلان‌چایی" از جمله خواسته‌های مردم این شهرستان از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

 آذربایجان‌غربی دارای بیش از یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.

کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

هفته میراث فرهنگی آذربایجان غربی از فردا، بیست و هفتم اردیبهشت به مدت یک هفته برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha