۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۴۰
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 84331529
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیش‌بینی‌ها برای رفع تشنه‌کامی ۵١ روستای استان سمنان در تابستان

سمنان- ایرنا- طبق برآوردها بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به بلندمدت در استان سمنان کاهش ۵۲ درصدی دارد و تابستان امسال ۵۱ روستای استان با چالش کمبود آب مواجه هستند و به آبرسانی با تانکر نیاز پیدا می‌کنند.

به گزارش ایرنا، وضعیت بارش‌هادر سال زراعی ١۴٠٠-١٣٩٩ به گونه‌ای است که با توجه به روند نزولی بارندگی‌ها و فقر منابع آبی، از امسال به عنوان «ورشکستگی آبی» یاد می‌شود. کارشناسان تابستان سختی را از نظر تامین آب برای کشور پیش‌بینی می‌کنند که نیازمند تمهیدات ویژه از سوی مسوولان و رعایت الگوی مصرف از سوی مصرف‌کنندگان است. 

وضعیت در استان سمنان که از ٩.٧ میلیون هکتار وسعت ۵۵ درصد را مناطق خشک و نیمه‌خشک تشکیل می‌دهد، شدیدتر از دیگر نقاط کشور است. 

بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان سمنان تنها ۳۸ درصد نیاز سال آبی استان در پی بارندگی‌ها از ابتدای مهر ٩٩ تا اوایل اردیبهشت امسال تامین شد که این میزان مناسب نیست.

شدت کاهش بارندگی و ضعف منابع آبی استان وقتس بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم میانگین بارش استان در سال زراعی جاری از ابتدای مهر ٩٩ تا اوایل اردیبهشت نسبت به بلند مدت ۵۲ درصد کاهش داشته است. 

استان سمنان وسعت قابل توجهی دارد و پراکنش مناطق به ویژه روستاها در آن قابل توجه است؛ کم‌آبی در مناطق روستایی دورافتاده به ویژه در نقاط خشک و نیمه‌خشک بیشتر خود را نشان می‌دهد و بیشتر از دیگر نقاط ساکنان را به زحمت می‌اندازند. 

مسوولان استان سمنان از هم اکنون به دنبال اقدامات لازم برای تامین آب و تامین مقدمات برای آبرسانی به بهترین شکل به مناطق روستایی استان هستند. 

بر اساس سرشماری نفوس ومسکن سال ۱۳۹۵ کشور ، از کل جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۸۵۸  نفر در ۵۴۹ روستا و آبادی استان  زندگی می کنند. در استان سمنان شهرستان‌های میامی با ۸۸.۲۱ درصد و سمنان با ۵.۸ درصد روستانشینی بیشترین و کمترین ضریب روستانشینی را دارند. استان سمنان دارای ۳۰۸ روستای برخوردار از شورای اسلامی است و ۲۵۶ روستای استان هم دهیاری دارد.

پیش‌بینی‌ها برای رفع تشنه‌کامی ۵١ روستای استان سمنان در تابستان

آبرسانی روستایی در سمنان با ۸۲ میلیارد تومان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان درباره پیش بینی ها برای تامین آب روستاهای این استان برای تابستان امسال گفت: بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات ویژه توسعه روستایی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای آبرسانی به روستاهای استان در نظر گرفته شد.

منوچهر فخری افزود: در حال حاضر ۵۱ روستا در سطح استان سمنان دارای تنش آبی هستند و لازم است تا پیگیری ها و امداد رسانی دراین خصوص انجام و از اعتبارات در نظر گرفته شده در این حوزه، برای رفع این کمبود و مشکل، بهره برداری لازم صورت‌گیرد.

فقر سفره های آب زیرزمینی، عدم کیفیت آب در روستا و شهر، تعدد انشعابات غیرمجاز، فرسودگی انشعابات و شبکه های آبرسانی و هدر رفت آب در این حوزه، از دلایل اثرگذار در کم آبی و خشکسالی روستاهای استان سمنان از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان شد.

 وی با اشاره به اینکه مشکلات آبرسانی در حوزه روستایی در استان سمنان وجود دارد که باید به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد، تاکید کرد: اعتبار خوبی از محل توسعه روستایی و مناطق کم برخودار قانون بودجه سال جاری برای این امر در نظر گرفته شده است که می تواند مشکلات در این حوزه را کاهش دهد.

وی بیان کرد: یکی از مبانی توسعه استان حوزه آبرسانی به کشاورزی، صنعت و شرب در استان است که جلسات و پیگیری ها در این رابطه توسط استاندار سمنان در حال انجام است و در آینده انشالله اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

فقر سفره های آب زیرزمینی، عدم کیفیت آب در روستا و شهر، تعدد انشعابات غیرمجاز، فرسودگی انشعابات و شبکه های آبرسانی و هدر رفت آب در این حوزه، از دلایل اثرگذار در کم آبی و خشکسالی روستاهای استان سمنان از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بیان شد.

فخری اضافه کرد: با اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار و اصلاح شبکه آبرسانی،‌ مشکل ۵۱ روستای استان حل می شود و فرمانداران لازم است تا در کمیته های برنامه ریزی، نگاه ویژه به این امر داشته و این مهم را در دستور کار قرار دهند.

معاون استاندار سمنان افزود: جلسات ستاد تنش آبی باید به صورت‌ مستمر در استان و شهرستان ها با حضور مدیرعامل آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان برگزار و کمبودها در این حوزه پیگیری شود و در نهایت با یک برنامه ریزی منسجم و هدفمند، مشکل هرساله ای که با کمبود آب مواجه هستیم، برطرف شود.

وی یادآور شد: فرمانداران برای برون رفت و گذر از این مشکل، برنامه های کوتاه مدتی همچون آماده سازی تانکر آبرسانی در سطح شهرستان ها، شناسایی چاه های فعال در سطح شهرستان و آماده سازی و انجام اقدامات اولیه برای استفاده از آنها، عدم استفاده از آب شرب برای نگهداری و آبیاری فضای سبز در شهرها و ایجاد جایگزین برای این مقوله را در دستور کار قرار دهند.

پیش‌بینی‌ها برای رفع تشنه‌کامی ۵١ روستای استان سمنان در تابستان

۵۱ روستای استان سمنان نیازمند آبرسانی سیار هستند

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سمنان گفت: در ۴۹ روستای تحت پوشش آبفا و ۲ روستای غیرتحت پوشش پیش بینی می شود که در اوج دوره مصرف آب در تابستان، نیازمند آب رسانی سیار باشند.

محمد طاهری افزود: در شهرستان میامی ۱۲ روستا که ۷ روستا در مناطق کویری مستقر هستند، در شاهرود ۲۰ روستا که ۱۸ روستا در منطقه کویری است، دامغان ۱۱ روستا، در مهدیشهر ۴ روستا، آرادان ۲ روستا، در گرمسار ۲ روستا و ۲ روستا نیز که تحت پوشش قرار ندارند در سال جاری با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.

وی تاکید کرد: در شرکت آب و فاضلاب کشور ستاد تنش آبی برای کل استان ها تشکیل شد و به تبع آن این‌جلسات در استان نیز برگزار خواهد شد.

طاهری با اشاره به به جزئیات تعداد روستاها، خانوار، اشتراک، آب تولیدی، میزان نیاز، کمبود و راهکارهای میان مدت و کوتاه مدت در این‌جلسات گفت: نیاز است تا از ظرفیت دستگاه های اجرایی استان برای آبرسانی با تانکر به این روستا در زمان ‌پیک مصرف استفاده شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: از ظرفیت چاه هایی که در شهرستان ها و روستاها وجود دارند برای آبرسانی به این مناطق در مواقع تنش و بحران استفاده شود.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود تا در آبرسانی سیار با تانکر به روستاهای دارای اشکال استان سمنان ، آب با بهترین کیفیت به مردم برسد.

طاهری خاطرنشان کرد: شهرداری ها در ایام اوج مصرف و تنش آبی، از آب شرب شهری برای آبیاری استفاده نکنند و از تانکر برای این مهم اقدام کنند تا با مشکل کمتری در این حوزه مواجه شوند. 

وی ادامه داد: در برخی از روستاهای استان سمنان با فقر سفره های آب زیر زمینی مواجه هستند و همچنین کیفیت آب پایین است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: هدر رفت آب به دلیل فرسودگی انشعابات و همچنین انشعابات غیرمجاز از دیگر مواردی است که در صورت بهبود و اصلاح، در این روستاها می تواند مشکل کمبود آب شرب را بهبود بخشد.

پیش‌بینی‌ها برای رفع تشنه‌کامی ۵١ روستای استان سمنان در تابستان

تامین آب از بارندگی های امسال در سمنان به ۴۰ درصد نرسید 

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: تنها ۳۸ درصد نیاز سال آبی استان در پی بارندگی‌ها از ابتدای مهر گذشته تا اوایل اردیبهشت امسال تامین شد که این میزان مناسب نیست.

ایرج مصطفوی ابراز داشت: بارندگی‌ها در روزهای باقیمانده از فصل بهار جوابگوی تامین کسری بارش‌ها و نیاز آبی نیست و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در روزهای پایانی اردیبهشت و خرداد بارندگی‌ها در استان سمنان ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: نیاز سال آبی استان سمنان، ۱۳۴ میلیمتر بارندگی است که از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از مهر ۹۹ تا اوایل اردیبهشت میزان بارندگی ۵۱ میلیمتر بود.

وی ادامه داد: میانگین بارش استان در سال زراعی جاری از ابتدای مهر گذشته تا اوایل اردیبهشت نسبت به بلند مدت ۵۲ درصد کاهش یافته است.

مصطفوی تصریح کرد: کاهش بارندگی تنها مربوط به استان سمنان نیست و کشور درگیر این تنش است به طوری که نیاز سال آبی کشور بارندگی سالانه ۲۳۵ میلیمتر است اما اکنون میزان بارش‌ها ۱۱۲ میلیمتر بوده و این میزان بارش ۴۷ درصد نیاز آبی کشور است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: از ابتدای مهر٩٩ تا اوایل اردیبهشت میانگین بارش در استان سمنان ۵۱ میلیمتر و در مدت مشابه سال زراعی قبل میانگین بارش ۱۳۷.۳ میلیمتر بود.

وی ادامه داد: میانگین بارش استان در سال زراعی جاری از ابتدای مهر گذشته تا اوایل اردیبهشت نسبت به بلند مدت ۵۲ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: میانگین بارندگی کشور در سال زراعی جاری از ابتدای مهر ٩٩ تاکنون ۱۱۲.۶ میلیمتر است و این در حالی است که میانگین بارندگی در این مدت در استان سمنان ۵۱ میلیمتر بوده است. 

پروژه های آبرسانی روستایی تعریف شد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری سمنان تاکید کرد: باید تلاش شود تا با تعریف پروژه های مطلوب ویژه امر آبرسانی به روستاها، شاهد برطرف نمودن مشکل کم آبی در سطح روستاهای استان بوده و بتوانیم حداکثر این اعتبار را در استان جذب کنیم.

مهدی صمیمیان با توجه به کاهش نزولات آسمانی در سال جاری بیان کرد: در ارتباط با بحث همکاری ادارات برای آبرسانی سیار با تانکر به روستاهایی که‌ با مشکل آب شرب مواجه هستند، مکاتبات لازم انجام شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۵۱ روستا در استان در سال جاری با کمبود آب مواجه هستند که نیازمند اقدامات ویژه در این حوزه است. اعتباراتی ویژه امر توسعه روستایی و رفع محرومیت از مناطق کم برخودار استان از محل بودجه قانون ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری سمنان گفت: یکی از بندهای اعتبار در نظر گرفته شده، آبرسانی به روستاهای استان است که بالغ بر ۸۲ میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان است.


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha