نصب ۲۷۱ چادر و امدادرسانی به ۱۰۸۸ نفر از زلزله زدگان سنخواست

تهران - ایرنا - رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از نصب۲۷۱ چادر برای اسکان اضطراری و موقت زلزله زدگان سنخواست استان خراسان شمالی خبر داد و گفت: در زلزله‌ صبح ۲۷ اردیبهشت ماه، ۱۵۱ نیروی عملیاتی شامل ۴۳ تیم در منطقه سنخواست به ۱۰۸۸ نفر خدمات امدادی ارائه کردند.

مهدی ولی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی گروه های امدادرسان هلال احمر در منطقه زلزله زده سنخواست از توابع شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی اظهار داشت:  این زلزله ۳۳ مصدوم به جا گذاشت که از این تعداد ۳۲ نفر به علت ترس و هنگام فرار و یک نفر نیز به علت ریزش آوار مصدوم شدند.

وی ادامه داد: ۳۷ روستا در شهرستان های جاجرم، گرمه، مانه سلمقان و بجنورد متاثر از این زلزله شدند؛ ۱۲ روستا از توابع این شهرستان‌ها بیشترین آسیب را دیده که شامل روستاهای اصغرآباد، عمارت، قراچه رباط، رباط عشق، چمن بید، قزل الحصار بالا و پایین، برزنه، شورک، کرکی، چارچوبه و مشمی هستند، در این میان روستای شورک با تخریب ۴۲ واحد مسکونی بیشترین خسارت را داشته است.  

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: تا این لحظه ۲۷۱ دستگاه چادر، ۸۲ تخته موکت، ۳۰ عدد پتو و ۱۸۰۰ قوطی کنسرو میان آسیب‌دیدگان در مناطق زلزله زده توزیع شده است.

ولی پور توضیح داد: همچنین تا این ساعت ۴۱۸ بسته غذایی یک‌ماهه، ۳۸۰۰ قوطی کنسروجات، ۳۳۹ دستگاه چادر امدادی، ۴۴۰ تخته پتو و ۳۷۶ تخته موکت به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است و در این عملیات امدادرسانی ۳۷ خودروی امدادی و یک فروند بالگرد نیز مشارکت کرده اند.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه 27 اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستاهای اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید

براساس گزارش مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، از زمان وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد روز دوشنبه تاکنون بیش از ۲۳ پس لرزه با بزرگی ۲.۵ تا بیش از چهار ریشتر شهرستان های گرمه و جاجرم خراسان شمالی را لرزانده است.

وقوع پس لرزه ها در خراسان شمالی به خصوص شهر سنخواست کانون اصلی زمین لرزه موجب شد تا مردم برخی از مناطق شهرستان های گرمه و جاجرم از ترس زلزله منازل خود را ترک کردند و به خیابان ها و پارک های شهری پناه آوردند.

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha