۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 84333051
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فتح خرمشهر نقطه طلایی تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود

قزوین - ایرنا - فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین، فتح خرمشهر را نقطه طلایی و روشن تاریخ انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: فضل خدا، رهبری داهیانه امام خمینی(ره) و مجاهدت رزمندگان اسلام و مردم موجب آزادسازی این شهر از دست اشغالگران رژیم بعث عراق شد.

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ دوم بابک جلالی روز سه‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن آزادسازی خرمشهر برگزار شد، تصریح کرد: رژیم بعث عراق در طول مدت ۱۹ ماه اشغال  خرمشهر هر آن چه که باید برای حفظ آن انجام می داد دریغ نکرد و پیش‌بینی همه کارها را برای حفاظت از این شهر در دستور کار قرار داده بود.

وی ادامه داد: ایجاد چندین کمربند ایمنی و امنیتی دور تا دور این شهر و اشغال باند فرودگاه آن توسط خودروهای نظامی جهت جلوگیری از فرود هواپیماها تنها بخشی از اقدامات رژیم بعث عراق برای نگاهداری خرمشهر بود و در عین حال نیز در داخل خود شهر هم اقدام به استقرار تجهیزات فراوان نظامی کرده بود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین، آزادی خرمشهر را نماد پیروزی نیروهای مسلح آن زمان بر دشمن و قدرت های حامی آن در هشت سال دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: سال‌های سال می‌توان برای این حادثه کتاب‌ها نوشت و فیلم‌ها تهیه کرد تا به نسل آینده نشان داده شود که رزمندگان اسلام در آن زمان با چه تجهیزات و امکاناتی توانستند بزرگترین استحکامات دشمن آن زمان را شکسته و دوباره این شهر را از نیروهای عراقی بازپس گیرند.

امیر جلالی تصریح کرد: عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد از دستاوردهای بزرگ تاریخ جنگ‌های نظامی جهان به شمار می‌رود تا جایی که بسیاری از فرماندهان ارتش جهان انجام چنین عملیاتی را در آن زمان و با آن تجهیزات و شرایط جغرافیایی غیرممکن می‌دانستند اما رزمندگان ما توانستند این غیرممکن را به ممکن تبدیل کرده و یکی از استراتژیکی‌ترین شهرهای جنوب کشور را از دست رژیم بعثی عراق آزاد کنند.

به گفته وی، لشکر ۱۶ زرهی قزوین نیز در عملیات آزادسازی خرمشهر به عنوان عملیات رکن ۳ حضوری موثر داشت و امروز نیز در بسیاری از ماموریت‌های محول شده به اقصی نقاط کشور حضوری فعال دارد.

وی با اشاره به تفاوت ارتش فعلی با دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس و با توجه به نیازی که وجود داشت نیروهای مردمی و سپاه پاسداران شکل گرفت و هر قسمت به عنوان یک قرارگاه، وظایف محوله را طراحی و اجرا می‌کرد اما امروز تمامی قرارگاه‌ها زیر نظر فرماندهی کل قوا و در قالب ستاد کل شکل گرفته و نیروهای مسلح نیز به تمامی مسایل اشرافیت کامل داشته و این در حالی است که انسجام این نیروها بیش از دوران دفاع مقدس بوده و با بهره گیری تجربیات این دوران نیروهای مسلح کشور از آمادگی و اقتدار بیشتری برخوردار شده اند.

سوم خردادماه سالروز عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر نامگذاری شده است.

قرارگاه علمیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین در طول دوران دفاع مقدس ۲ هزار و ۷۵۳ شهید، هشت هزار و ۲۲۴ جانباز و یک هزار و ۹۳۴ اسیر تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha