۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۰۶
کد خبرنگار: 2863
کد خبر: 84333594
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

موافقت با ۹۰ درصد استعلام‌های زیست‌محیطی در قم

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۰۶
کد خبر: 84333594
موافقت با ۹۰ درصد استعلام‌های زیست‌محیطی در قم

قم ـ ایرنا ـ در استان قم همگام با ایجاد تحولات اساسی در امر حفاظت از محیط زیست در کشورمان، اقدامات و تلاش‌های همه جانبه در این حوزه شدت بیشتری گرفت و دستگاه‌های اجرایی هرکدام گام های مثبت و مؤثری در جهت حفاظت، بهسازی و زیباسازی محیط‌زیست و توسعه و تعمیق فرهنگ زیست محیطی در این خطه مقدس برداشته اند.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، محیط زیست به عنوان یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های جدی و مهم دولت مطرح شد و برنامه ریزی های کوتاه و بلندمدت جهت کاهش اثرات و مقابله با بحران و چالش های زیست محیطی در کشورمان در دستور کار قرار گرفت.

دولت از همان ابتدا «حق بهره‌مندی از محیط‌زیست سالم» را به عنوان یکی از اصول اساسی حقوق شهروندی مورد توجه قرار داد و بر حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از ایجاد هرگونه آلودگی در تمامی اقدامات توسعه‌ای، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی تأکید کرد.

* اکوسیستم حساس و شکننده قم مورد توجه جدی مسؤولان ملی قرار گرفته است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تغییر نگاه و رویکرد نسبت به مسأله محیط زیست در کشورمان، برنامه‌ها و اقدامات جدی در این اداره کل در راستای حفاظت و پاسداری از محیط زیست و تأمین امنیت و سلامت شهروندان شکل گرفته و مورد توجه مسؤولان ملی قرار گرفته است.

سیدرضا موسوی مشکینی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۴ و مطالبات جدی مردم و مسؤولان در این عرصه خطیر و حساس، خاطرنشان کرد: استان قم به دلیل افزایش روزافزون جمعیت و توسعه صنایع در وسعت جغرافیایی اندک و قرار گرفتن در انتهای حوضه آبریز، دارای اکوسیستم حساس و شکننده ای است.

وی با اشاره به اقدامات مثبت و مؤثر برای رفع معضلات و چالش های زیست محیطی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی و ارتقاء سطح حفاظتی در استان قم، گفت: این اداره کل از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۵ هزار استعلام تأسیس و بهره برداری را پاسخ داده و با توجه به اهمیت رشد و توسعه اقتصادی و رفع موانع تولید، بیش از ۹۰ درصد استعلام ها مورد موافقت قرار گرفته است.

* بیش از ۹ هزار بازدید و پایش واحدهای صنعتی در ۸ سال گذشته

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: طی هشت سال گذشته در راستای تأمین سلامت عمومی جامعه و کاهش آلاینده های زیست محیطی، بیش از ۹ هزار بازدید و پایش از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی نیز توسط کارشناسان این اداره کل به انجام رسیده که منجر به صدور یک هزار و ۷۰۰ اخطاریه رفع آلودگی و پلمب بیش از ۵۰ واحد متخلف شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه تعداد روزهای آلوده در شهر قم به ویژه در روزهای سرد سال در حال افزایش است، از پیگیری جدی برای افزایش تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در این شهر خبر داد و گفت: در دو سال گذشته دو ایستگاه سنجش ذرات معلق در قم راه اندازی شده است و باید اعتبارات لازم برای احداث، نگهداری و بروزرسانی ایستگاهها در استان تأمین شود.

موسوی با اشاره به ایجاد محدودیت شدید برای ورود باطری های فرسوده به قم و الزام واحدهای صنعتی بزرگ به راه اندازی سیستم های کنترل آلودگی و پایش آنلاین، گفت: خوشبختانه بعد از گذشت سال ها، عملیات احداث سایت پسماندهای ویژه و صنعتی استان قم آغاز شده و به زودی شاهد بهره برداری از این سایت خواهیم بود.

* قوانین ارزشمند زیست محیطی در دولت تدبیر و امید به تصویب رسید

وی همچنین تصویب قوانین ارزشمند زیست محیطی در دولت یازدهم و دوازهم همچون هوای پاک، حفاظت از خاک و مدیریت تالاب ها را مورد توجه قرار داد و گفت: این اداره کل بر اساس قوانین و ضوابط، با متخلفان زیست محیطی در حوزه های گوناگون قاطعانه برخورد می کند که در این راستا طی هشت سال گذشته حدود ۴۳۰ پرونده حقوقی در مراجع قضایی تشکیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به تخریب حدود ۵۰۰ حلقه چاه ذغال طی سال های گذشته، اظهار داشت: صنایع آلاینده استان در هر فصل شناسایی شده و با قرار گرفتن در لیست صنایع آلاینده، متحمل جریمه های سنگینی می شوند، ضمن اینکه پیگیری های بسیاری برای استقرار صنایع پاک و با تکنولوژی های نوین و همچنین نوسازی خطوط تولید واحدهای صنعتی انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار به وسعت مناطق چهارگانه کشور افزوده شده است، از ارتقاء سطح حفاظتی سه منطقه کهک، کهندان و مسیله به منطقه شکار ممنوع به مساحت ۱۳۶ هزار هکتار در سال ۹۲ خبر داد و گفت: در سال گذشته تالاب ارزشمند مره به جای دشت مسیله در لیست مناطق شکار ممنوع قرار گرفت.

* کارگروه ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست ذیل شورای فرهنگ عمومی تشکیل می شود

موسوی با اشاره به جذب و استخدام ۱۲ محیط بان طی سال های گذشته در این اداره کل و ارتقاء سطح معیشتی محیط بانان، تجهیز یگان حفاظت و تصویب قانون حمایت از محیط بانان، تصریح کرد: در سال ۹۵ پاسگاه محیط بانی در تالاب شکار ممنوع حوض سلطان احداث شد و به زودی طرح توسعه پاسگاه محیط بانی سمندری نیز به بهره برداری می رسد.

وی در ادامه افزود: لیست حیات وحش استان قم نیز کاملا بروزرسانی شده است و در حال حاضر ۲۷۵ گونه پرنده، ۴۰ گونه خزنده و دوزیست، ۲۶ گونه پستاندار و ۲۰ گونه ماهی در استان قم رصد و شناسایی شده اند و برای گونه های شاخص استان نیز طرح های حفاظتی ویژه تهیه و تدوین شده اند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت و ضرورت آموزش، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی زیست محیطی در جامعه خاطرنشان کرد: به زودی کارگروه ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست ذیل شورای فرهنگ عمومی استان تشکیل می شود که گام مؤثری در جهت پاسداری از طبیعت و محیط زیست استان خواهد بود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha