۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۱۴
کد خبر: 84335128
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی: موزه‌ها شناسنامه شهرها ‌هستند

مشهد- ایرنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: موزه‌ها شناسنامه شهرها محسوب می‎‌شوند و هویت شهرها را می‌توان در موزه‌ها دید.

ابوالفضل مکرمی‌فر روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌ فرهنگی افزود: شعار ما هر شهر یک موزه است و تلاش کرده‌ایم هر شهر استان دستکم یک موزه داشته باشد که در حال حاضر خراسان رضوی با ۹۶ موزه بعد از استان تهران در جایگاه دوم قرار دارد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سه موزه در استان آماده افتتاح و هشت موزه دیگر در حال راه‌اندازی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: ۲۳ موزه استان متعلق به میراث‌ فرهنگی و ۶۳ موزه دیگر متعلق به ادارات و نهادهایی مانند آستان‌ قدس رضوی، اوقاف و امور خیریه، دانشگاه‌ فردوسی مشهد، حفاظت‌ محیط‌ زیست و دیگر ادارات است.

وی با اشاره به تعداد موزه‌های کشورهایی مانند آمریکا، چین و استرالیا افزود: آمریکا ۶ هزار موزه، چین سه هزار و استرالیا ۲ هزار موزه دارد اما ایران با بیش از هفت هزار سال تاریخ و تمدن ۷۱۱ موزه دارد که ۱۴ درصد از موزه‌های کشور در خراسان رضوی است.

مکرمی فر به افزایش مجموعه ‎داران خصوصی اشیای تاریخی در استان اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون ۱۴ مجموعه‌دار در استان پروانه فعالیت برای ۱۶ مجموعه دریافت کرده‌اند که همواره مورد حمایت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قرار دارند تا با کمک این افراد دغدغه‌مند رسالت خود در انتقال فرهنگ و هویت به نسل‌های آینده را انجام دهیم.

وی گفت: نهادینه کردن فرهنگ وظیفه‌ همگانی است که با همکاری و همیاری مردم و مسوولان محقق می‌شود.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با اشاره به تاریخچه موزه‌ها افزود: گرچه از زمان قاجار که موزه‌ها در ایران راه‌اندازی شدند، این مکانها اشیا محور بودند اما امروز علاوه بر موزه‌های اشیاء محور موزه‌های پژوهش محور، فرهنگ، هنر و هویت را به نمایش می‌گذارند.

وی ادامه داد: با توجه به بیگانگی و فاصله گرفتن فرزندان با نسل‌های گذشته باید هویت، فرهنگ، معماری و تمام داشته‌های فرهنگی را به آن‌ها منتقل کنیم که موزه‌ها یکی از این بسترهای انتقال هستند.

در این مراسم از کتاب موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی استان خراسان رضوی و نشریه گاهنامه گروه موزه‌های اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی و تمبر روز جهانی موزه‌ها رونمایی شد.

علاوه بر آن مجموعه تمبر توسط سینا صابری مجموعه‌دار دارای مجوز از وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد اهدا شد.

همچنین مجوز موزه تخصصی زعفران در تربت‌حیدریه به احسان مصطفوی نژاد تحویل شد و از فعالان حوزه موزه‌ها و میراث فرهنگی در استان نیز قدردانی گردید. 

رونمایی از اشیای اهدایی به موزه بزرگ خراسان پایان بخش این مراسم بود.

کتاب خطی جنگ شامل اشعار شاعران متقدم ایران، که به خط نستعلیق شکسته و روی کاغذهای الوان فرنگی نوشته شده، کتاب "نایخ التواریخ" تالیف میرزا تقی سپهر از مورخان دوره قاجار و گلدان مربوط به دوره سلجوقی که بدنه آن با نقوش اسلیمی و کتیبه تزئین شده است از جمله اشیایی است که توسط حسن فاضلی مجموعه‌دار دارای مجوز از وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این موزه اهدا شده است.
یک ظرف سفالی با قدمت هزاره اول پیش از میلاد نیز توسط مجموعه‌دار سینا صابری به موزه بزرگ خراسان اهدا شده که در این مراسم از آن رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha