۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۳:۱۳
کد خبر: 84335549
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

 لاوروف خواستار همکاری بین المللی برای حل مسائل قطب شمال شد

مسکو - ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور روسیه خواستار مشارکت و همکاری بین المللی برای حل مسائل قطب شمال و مناطق مجاور آن شد.

به گزارش ایرنا از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز چهارشنبه در سخنانی در اجلاس شمالگان که در ریکیاویک پایتخت ایسلند آغاز بکار کرد گفت: حل مسائل مناطق مجاور قطب شمال، غالبا مشارکت بازیگران بین المللی غیرمنطقه ای را می طلبد.

وی در مورد بازیگران بین المللی غیرمنطقه ای گفت که این موضوع در وهله اول مربوط به کشورها و سازمان هایی می شود که در شورای شمالگان به عنوان ناظر حضور دارند و تعداد آنها ۳۸ و سازمان است.   

لاوروف در ادامه گفت: شورای شمالگان باید کارایی چنین ساز و کار همکاری را ارزیابی و برای افزایش آن تلاش کند.  

وی افزود: اما نکته اصلی این است که گفت و گوها در سطوح مختلف را متوقف نکند و رویکردهای مناقشه جویانه و تنش آفرین به داخل شورای شمالگان منتقل نشود.   

روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ، دانمارک کشورهای مجاور قطب شمال را تشکیل می دهند و هر یک از آنها ادعای مالکیت بر بخشی از مناطق پیرامون این قطب دارد.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به گذشت ۲۵ سال از تاسیس و آغاز بکار شورای شمالگان اظهار داشت: روسیه در این سال ریاست دوره ای شورای شمالگان را برعهده می گیرد.

وی افزود: حدود یک سوم مناطق مجاور قطب شمال با جمعیت بیش از ۲.۵ میلیون نفر به روسیه تعلق دارد و برنامه جامع برای بهره برداری از این اراضی اجرا می شود.  

لاوروف گفت: روسیه مصمم است برای سازش یافتن و پایداری مناطق مجاور قطبی به تغییرات جهانی اقلیمی و به حداقل رساندن تاثیرات منفی بر محیط زیست کمک کند.  

وی با بیان اینکه روسیه در دوره ریاست بر شورای شمالگان برنامه هایی را به اجرا درمی آورد و با کشورها و سازمان های بین المللی ازجمله سازمان ملل در این عرصه همکاری می کند، اظهار داشت: قطب شمال خانه مشترک ما است و حفظ آن برای نسل کنونی و آینده از وظایف اصلی ما محسوب می شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha