خشکسالی ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به چهارمحال و بختیاری خسارت زد

شهرکرد- ایرنا- سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به خشکسالی‌های مستمر طی ۱۲ سال گذشته ،گفت: وقوع ۱۴ دوره خشکسالی در استان طی ۳۰ سال گذشته باعث وارد شدن ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف این استان شده است.

خسرو کیانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: خشکسالی‌های سال‌های اخیر تمامی مناطق استان به‌ویژه در شرق، شمال‌شرق و جنوب شرقی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی سطح مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری را یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار دانست و افزود: به‌طور میانگین ۴۰ مورد آتش‌سوزی در این مناطق رخ می‌دهد.

کیانی پیش‌بینی کرد: با توجه به کاهش چشمگیر بارش‌ها و وجود خشکسالی شدید در چهارمحال و بختیاری، ‌میزان آتش‌سوزی‌های مرتعی و جنگلی این استان در سال‌جاری افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به سرچشمه سه رودخانه بزرگ کشور شامل کارون،‌ زاینده‌رود و بخشی از دز در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: متاسفانه بروز پدیده خشکسالی باعث شده تا این استان اکنون در رتبه دوم کشور با ۲۲۲ میلی‌متر کاهش بارش قرار گیرد.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بارندگی‌های این استان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش دارد.

وی اظهار داشت:‌ همین عامل باعث بروز مشکلاتی در حوزه‌های تامین آب آشامیدنی مناطق شهری و روستایی، کشاورزی، صنعت، ‌منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط‌زیست استان می‌شود.

کیانی تاکید کرد: مطالعات خطرپذیری استان در برابر سه حادثه مهم شامل خشکسالی، ‌زلزله و سیل انجام شده است تا بتوان در هنگام بروز حوادث نسبت برای اقدامات پیشگیرانه تلاش کرد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: خشکسالی‌های این استان از سال زراعی ۱۳۸۷ – ۱۳۸۶ آغاز شد و در این مدت میانگین تجمعی کاهش بارش در استان به یک‌هزار و ۶۰۰ میلیمتر رسیده است.

مهران چراغ‌پور تاکید کرد: البته کاهش بارش‌ها در ایستگاه هواشناسی کوهرنگ به بیش از سه هزار میلی‌متر می‌رسد.

وی افزود: در این مدت افزون‌بر ۶۵ درصد بارش‌های چهارمحال و بختیاری به‌علت افزایش دما از جامد (برف) به مایع (باران) تبدیل شده است.

چراغ‌پور تصریح کرد: با توجه به بروز پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری و فشردگی خاک ناشی از آن، بیشتر بارش‌ها به‌صورت روان‌آب از این استان خارج و وارد استان‌های پائین‌دست می‌شود.

به گزارش ایرنا، رودخانه‌های کارون، زاینده‌رود و بخشی از دز از چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و خشکسالی در این استان تاثیراتی بر استان‌های پایین‌دست شامل خوزستان و اصفهان داشته است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون‌بر ۹۷۹ هزار نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha