۱ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 84337957
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۸ اثر تاریخی میاندوآب در فهرست آثار ملی ثبت شده است

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میاندوآب با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد، گفت: تاکنون از این تعداد ۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

فاطمه علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی افزود: همچنین بیش از ۲۰ اثر شناسایی شده که در حال طی مراحل اداری برای ثبت هستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ اثر جدید از میاندوآب‌ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، افزود: یکی از آنها خانه پدری شهیدان والامقام و سرداران "مهدی و حمید باکری" است که به شماره ۱۲۲ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: اثر دیگر هم چشمه طبیعی "دوه‌اوچان" روستای "حیدرباغی" در بخش باروق به عنوان اولین اثر طبیعی و مربوط به دوره "کواترنری" با قدمت ۲.۵ میلیون ساله است که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه همچنین ثبت یک اثر طبیعی دیگر در مراحل پیگیری و طی روند اداری قرار دارد، اضافه کرد: این اثر "غار جبیک‌لو" در روستایی به همین نام در بخش باروق است که کار دفاع از آن در شورای عالی ثبت طی شده ولی تا به حال موردی از ثبت آن برای ما ابلاغ نشده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میاندوآب در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین اقدامات در رابطه با ثبت میاندوآب‌ به عنوان "شهر دوچرخه ایران"، گفت: در گذشته این مهم مطرح بود و یکی از موسسه های مردم نهاد زیست محیطی "یام‌یاشیل" در کنار اداره ورزش و جوانان پیگیر این مهم بودند و حتی کتابچه ای به همین منظور تهیه و چاپ شد و با اینکه از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان پیگیر بودیم ولی به جهت اینکه موضوع دوچرخه یک مهارت و فن نبود که مختص میاندوآب باشد به همین خاطر قابلیت دفاع نداشت و ابتر ماند.

علیزاده با اشاره به مرمت آثار تاریخی این شهرستان اظهار داشت: مرمت اثر تاریخی "پل تاتاوی" واقع شده بر روی رودخانه "سیمینه‌رود" اجرا شد به طوری که از سال ۱۳۹۳ مرمت اضطراری این اثر آغاز شده که ابتدا استحکام حریم بستر این پل به طول ۸۰ متر با اجرای پشت بند اجرا شد.

وی با بیان اینکه اجرای طاق پوششی این پل، افزود: همچنین به علت حفاری‌های غیرمجاز عرشه پل به شدت تخریب شده بود که همه این‌ها با اجرای شیب بندی و سبک سازی عرشه مرمت شد.

۴۸ اثر تاریخی میاندوآب در فهرست آثار ملی ثبت شده است

وی با اشاره به مرمت نمای شمالی و جنوبی این اثر، گفت: اکنون این اثر در وضعیت مطلوبی قرار دارد و نگرانی بابت تخریب آن وجود ندارد.

وی با اشاره به پیگیری های در شهرستان برای مرمت بیشتر این اثر تاریخی و باستانی گفت: بازسازی دستک‌های کناره پل به منظور ارتباط دادن با مسیرهای اطراف پل برای سهولت بازدید گردشگران و محوطه سازی و ایجاد بستر مناسب به عنوان تفرجگاه در اطراف پل از جمله برنامه‌های آتی در خصوص این بنا است که اجرای آنها را پیشنهاد داده و پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به تعیین حریم این بنای تاریخی در سال‌ گذشته، اظهار داشت: در کنار این پل، تعیین حریم ۱۰ بنای دیگر شامل کبوتر خانه تقی‌آباد، حمام باروق‌ و مسجد طاق در سال گذشته انجام گرفت که میاندوآب‌ در این راستا در جنوب آذربایجان‌غربی پیشتاز بود.

علیزاده در خصوص بازگشایی محوطه پیرامون مسجد تاریخی طاق میاندوآب هم گفت: با توجه به اینکه محیط اطراف این مسجد ساختمان‌های مسکونی قرار دارد، در رابطه با بازگشایی و تعیین حریم آن به هزینه زیادی نیاز است و باید شهرداری ورود پیدا کند.

حمام تاریخی شهر باروق تملک شد

وی اضافه کرد: همچنین حمام تاریخی شهر باروق به عنوان یک اثر تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی با هزینه ۲ میلیارد ریال از محل اعتبار ملی تملک و پس از آن نمای بیرونی، سقف و پشت بام آن مرمت شد و برنامه آتی در خصوص این بنا توجه به مقوله جذب سرمایه‌گذار خصوصی در آن است که به منظور احیا می‌تواند همانند آثار نظیر خود به عنوان مرکز ارایه خدمات در زمینه طب سنتی فعالیت کند.

ساختمان جدید موزه میاندوآب‌ ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی در رابطه با روند ساخت ساختمان موزه میاندوآب‌ هم گفت: اجرای عملیات عمرانی ساختمان موزه میاندوآب که از اواخر سال ۱۳۹۷ آغاز شده هم‌اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه موزه میاندوآب به عنوان مجموعه عظیم و فاخر در سال ۱۳۴۷ هم‌زمان با موزه مرکز استان راه‌اندازی شده است، گفت: اعتبار اولیه این پروژه ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی بود ولی به علت اختصاص ناکافی، فقط سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه تا اواخر سال گذشته پروژه پیشرفت چندانی نداشت، افزود: هم‌اکنون به علت پیمان سپاری جدید، پیشرفت آن نیز مطلوب است و در سال گذشته هفت میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال هم اعتبار مصوب آن بود که سه میلیارد ریال تخصیص یافت.

۴۸ اثر تاریخی میاندوآب در فهرست آثار ملی ثبت شده است

وی با اشاره به اینکه ساختمان موزه میاندوآب‌ در زمینی به مساحت ۳۵۳ مترمربع در حال ساخت است، اظهار داشت: این ساختمان در پنج طبقه با احتساب طبقه زیرزمین، همکف، طبقه اول، دوم و سوم ساخته می‌شود و شامل سالن‌های نمایش، بخش اداری، سالن‌های اجتماعات و گنجینه است و در مجموع یک هزار و ۳۰۴ مترمربع مساحت دارد.

وی با بیان اینکه در فاز جدید اعتبار پیش‌بینی شده برای پروژه بالای ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است، اظهار داشت: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، این پروژه از نظر سازه‌ای تا شهریور ماه امسال تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه مدت زمان پیش‌بینی شده برای اتمام این طرح هنگام کلنگ‌زنی سه سال بود، اظهار داشت: شرایط مالی جامعه روند اجرای پروژه را کند کرد و اگر پروژه به موقع به بهره‌برداری می‌رسید، هزینه تمام شده خیلی کمتر از اعتبار برآورد شده فعلی بود.

وی در پاسخ این سوال که ساختمان قبلی موزه میاندوآب‌ عمر زیادی نداشت و چرا به تخریب و بازسازی آن اقدام شد، گفت: در زلزله سال ۱۳۹۶ شمال‌غرب کشور این ساختمان به صورت جدی آسیب دیده بود و از نظر فنی مشکل زیادی داشت و به همین دلیل تخریب و بازسازی آن در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفت.

وجود ۲ رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود ظرفیت بالقوه‌ای برای گردشگری میاندوآب است

وی با بیان اینکه در پی تخریب ساختمان موزه اشیاء موزه میاندوآب‌ به مرکز استان انتقال داده شد، اظهار داشت: حوزه گردشگری نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی است و نتایج این همکاری‌ها عاید کل شهرستان می‌شود و این شهرستان به واسطه وجود ۲ رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود ظرفیت بالقوه‌ای در حوزه گردشگری دارد.

۴۸ اثر تاریخی میاندوآب در فهرست آثار ملی ثبت شده است

علیزاده با اشاره به اینکه در این زمینه ساماندهی ساحل زرینه‌رود از سال‌های گذشته در دستور کار قرار دارد، افزود: برای اجرای این طرح از اعتبارات ملی ردیف بودجه جداگانه ای باز شده ولی در سال گذشته تخصیص اعتباری نداشت و در سال ۱۳۹۸ هم به صورت جزئی اعتبار تخصیص یافت و در جلسه اخیر مدیرکل میراث فرهنگی استان با نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی طرح‌های حوزه گردشگری برای پیگیری جهت تخصیص اعتبار معرفی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میاندوآب در حوزه گردشگری بخش خصوصی هم گفت: در میاندوآب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه مطلوب است به طوری که مجتمع‌های گردشگری با صدور مجوز احداث شده و در این زمینه یک مجتمع در محور میاندوآب- بوکان (محدوده روستای سوگلی تپه) با دارا بودن واحدهای اقامتی، تجاری، تفریحی، چمن ورزشی، سرگرمی و سوئیت های مجزا احداث شده است.

فرآیند پاسخ دهی به استعلام‌ها از سوی دستگاه‌های متولی سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند

علیزاده با بیان اینکه برای ساخت یک مجتمع گردشگری نیز در ورودی شهر میاندوآب از سمت ملکان موافقت اصولی صادر شده، اضافه کرد: در حال تلاش و پیگیری برای دریافت مجوز ساخت این مجتمع هستیم ولی در زمینه پاسخ‌دهی به استعلام‌های مورد نظر به همکاری نهادهای مربوطه نیاز است و اگر روند استعلام‌ها طولانی باشد سرمایه‌گذاران دلسرد می‌شوند و اگر هم در زمینه گردشگری در شهرستان شاهد سرمایه‌گذاری نیستیم، علت اصلی آن کند بودن روند استعلام‌هاست.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی در حمایت از گردشگری و به ویژه بوم‌گردی با اعطای تسهیلات حمایت می‌کند، گفت: در زمینه بوم‌گردی ۲ مورد متقاضی وجود داشت که عدم صدور به موقع استعلام‌های مورد نیاز مانع ادامه روند سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شده‌است.

هنرمند میاندوآبی در حوزه صنایع دستی در سطح ملی می‌درخشد

وی افزود: در حوزه صنایع دستی هنرمندان و کارآفرینان فعال و تلاشگری در این شهرستان فعال هستند، به طوری که در زمینه احیای صنایع دستی که در حال منسوخ بود(گلیم‌بافی) "خدیجه سعیدپور" در سطح ملی مطرح است و با توجه به پشتکار و علاقه ای که دارد دوره‌های آموزشی لازم را در این زمینه گذرانده و اکنون به عنوان کارآفرین ملی مطرح است.

وی با بیان اینکه در حال پیگیری برای اختصاص زمین به عنوان محل کارگاه به این کارآفرین از سوی نهادهای متولی هستیم، گفت: در زمینه سفالگری نیز چهار کارگاه در میاندوآب‌ فعال است.

وی در رابطه با صنایع دستی چوبی نیز اظهار داشت: در این راستا یک هنرمند معلول مرحوم زنده‌یاد "خلیل حاجی‌نژاد" فعال بود که علاوه‌بر میاندوآب‌ برای شهرهای دیگر نیز در زمینه هنر چوب خدمات ارایه می‌داد و حتی شاگردان زیادی هم تربیت کرد و اکنون آنان در معرق و منبت کاری فعالیت خوبی دارند ولی از نظر مکان مناسب برای عرصه محصولات خود با مشکل مواجه هستند و در دوران کرونا نیز به علت عدم برگزاری جشنواره و نمایشگاه ها این مشکل بیش از پیش نمایان شد.

انجمن بین المللی موزه ها ایکوم ، ۲۹ اردیبهشت را به عنوان روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری کرده است.

برهمین اساس از ۲۹ اردیبهشت ماه تا چهارم خردادماه به عنوان هفته میراث فرهنگی نام گرفته است.

میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha