تاثیر چندبُعدی مسیرگشایی از میدان رسالت تا الغدیر مراغه

مراغه - ایرنا - تاثیر توسعه معابر بر شهروندان و همچنین بودجه شهرداری به‌ دلیل ایجاد محیط جدید با کاربری‌های مختلف، از چندین بُعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است و واکاوی این موضوع در پروژه مسیرگشایی از میدان رسالت تا الغدیر مراغه نیز تا حدودی از این اثرگذاری پرده برمی‌دارد.

این مسیر ۲.۲ کیلومتری با عرض ۳۵ متر، شهرک گلشهر در قسمت شرقی شهر را به انتهای خیابان ۴۸ متری وصل می‌کند؛ پروژه‌ای که عملیات اجرایی آن طی سال ۱۳۹۲ و در قالب طرح تفصیلی شهرداری کلید خورد و اجرای آن پس از مدتی تعطیلی از سال ۱۳۹۸ از سر گرفته شد.

اکنون که این پروژه در آستانه بهره‌برداری قرار دارد تاثیر آن در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است؛ هرچند که از کنار اثرگذاری آن در مشارکت انتخاباتی به عنوان یک اقدام امیدبخش نمی‌توان به سادگی عبور کرد.

تاثیر چندبُعدی مسیرگشایی از میدان رسالت تا الغدیر مراغه

کارشناسان علوم اجتماعی نیز شکل‌گیری یک محیط جدید برای سکونت و کار شهروندان را اقدامی در مسیر توسعه زندگی اجتماعی می‌دانند زیرا مسیرگشایی با ارزش افزوده زمین‌ها و ساختمان‌های اطراف آن و بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های ساکن در آن منطقه همراه است و بهبود اقتصادی نیز به نوبه خود می‌تواند سطح زندگی ساکنان را متحول کند. 

همین تغییر در اوضاع اقتصادی در سطح فرهنگی ساکنان منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ هرچند که این تغییر و تاثیر ارزشمند فرهنگی در بیشتر موارد آن چندان تدریجی است که شاید ساکنان منطقه پس از چندین سال آن را متوجه شوند.

نکته قابل تامل اینکه با هر مسیرگشایی که نوعی سرمایه‌گذاری مدیریت شهری به شمار می‌رود، تعداد زیادی از ساکنان منطقه برای تغییر کاربری و مصالحه به شهرداری مراجعه می‌کنند و درآمد حاصل از آن، شهرداری را در اجرای پروژه‌های دیگر یاری می‌کند.

شهرداری برای اجرای این پروژه، ۸۲ هزار مترمربع از زمین‌های منطقه را خریداری کرده تا توسعه مراغه به سمت شرق این کهن‌شهر آغاز شود زیرا کارشناسان شهری معتقدند که شهر مراغه به دلیل موقعیت جغرافیایی فعلی، تنها از قسمت شرقی قابل توسعه است و این مسیرگشایی آغازی برای محدودیت‌های توسعه شهری خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند خیابان ۳۵ متری حدفاصل میدان رسالت تا الغدیر آغازی برای پایان محدودیت‌های توسعه شهری مراغه خواهد بود

یک املاکی در این منطقه می‌گوید: در هر مرحله از اجرای پروژه توسط شهرداری، ارزش املاک منطقه نیز بیشتر می‌شود تا جایی که حتی نصب ایستگاه خط ویژه هم در قیمت زمین و املاک این منطقه موثر بوده است.

«داریوش زینی‌زاده» بیان می‌کند: یکی از ویژگی‌های اصلی این پروژه وصل کردن شهرک گلشهر به شهرک امام علی (ع) بوده و تردد ساکنان این شهرک‌ها را تسهیل کرده است.

وی این را هم مورد تاکید قرار می‌دهد که قیمت آپارتمان‌های مسکن مهر واقع در شهرک امام علی (ع) نیز افزایش یافته است و بی‌شک اجرای این پروژه نه تنها بر مسایل اقتصادی بلکه بر مباحث فرهنگی و اجتماعی ساکنان نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت. 

خوش‌قولی مدیریت شهری 

«شمس‌الله اصغرزاده» معاون فنی و عمرانی شهرداری مراغه ۱۸ فروردین سال جاری با حضور در محل اجرای این پروژه به خبرنگار ایرنا گفته بود که «طی سه ماهه اول امسال عملیات جدول‌گذاری و آسفالت‌ریزی به میزان ۶۰ هزار مترمربع در این مسیر به اتمام می‌رسد»؛ اکنون یک ماه هم به پایان آن هدفگذاری باقی است و این خیابان در سایه خوش‌قولی مجموعه مدیریت شهری اکنون در مرحله آسفالت‌ریزی قرار دارد.

شهردار مراغه نیز روز شنبه از روند آسفالت‌ریزی این مسیر بازدید کرد و در حاشیه بازدید اظهار داشت: این خیابان ۳۵ متری در راستای یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری که همانا تسهیل عبور و مرور است، احداث می‌شود اما علاوه بر آن از چندین جهت از جمله بُعد اقتصادی برای مدیریت شهری و ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای ساکنان منطقه دارای اهمیت است.

تاثیر چندبُعدی مسیرگشایی از میدان رسالت تا الغدیر مراغه

«شهرام مروتی» در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه توسعه معابر چه تاثیری در بودجه‌ریزی دارد، بیان کرد: بدنه معابر در اقتصاد شهری از اهمیت بالا برخوردار است و در حقیقت توسعه معابر به درآمدهای شهرداری غنا می‌بخشد.

به گفته وی تاثیر توسعه معابر به صورت سیستماتیک در همه بخش‌های مدیریت شهری اعم از ترافیک، شهرسازی، اقتصادی، فرهنگی و غیره قابل مشاهده بوده و اثرپذیری مولفه‌های شهری از توسعه معابر غیرقابل انکار است.

وی اضافه کرد: آسفالت‌ریزی و بهره‌برداری از این پروژه حدود یک ماه طول می‌کشد و پس از آن عملیات آسفالت‌ریزی ۴۵ متری سردار شهید سلیمانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پروژه ۴۵ متری سردار شهید سلیمانی هم با توجه به وصل کردن شهرک‌های سهند و ولی‌عصر(عج) به شهرک گلشهر، حائز اهمیت است و علاوه بر اینکه در تسهیل ترافیک سهم مهمی دارد، نمی‌توان از تاثیر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن چشم‌پوشی کرد و اثرگذاری آن در سال‌های آینده بیش از پیش مشخص خواهد شد.

وقتی توزیع برق مراغه جا می‌ماند

در میان سر و صدای ناشی از عملیات آسفالت‌ریزی این مسیر، نبود یکی از اساسی‌ترین ملزومات مسیرگشایی که در ایمنی عبور و مرور شبانه نیز تاثیرگذار است، به صورت ملموس احساس می‌شود. 

حتی یکی از ساکنان منطقه در این زمینه ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید کاش اجرای طرح روشنایی بعد از آسفالت‌ریزی موجب تخریب دوباره مسیر و آسفالت نشود.

البته به گفته مجریان امکان انتقال برق از مسیر وسط این خیابان ۳۵ متری وجود دارد اما با این وجود نگرانی از تاریکی شب پس از آسفالت‌ریزی و برقراری عبور و مرور همچنان بر جای خود باقی است.

«مروتی» شهرداری مراغه نیز در این خصوص می‌گوید: تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و توزیع برق مراغه به امضا رسیده است و در آینده نه چندان دور طرح تامین روشنایی این خیابان اجرایی می‌شود.   

به گزارش ایرنا بودجه امسال شهرداری مراغه با تمرکز بر دو موضوع توسعه معابر و صنعت گردشگری تدوین شده و اکنون طرح‌های مسیرگشایی و توسعه معابر با جدیت در حال اجراست. 

به گفته مسئولان در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، امسال هفت طرح توسعه معابر در مراغه اجرا می‌شود و معابر شهری حدود ۱۰ کیلومتر توسعه می‌یابد که «بلوار ۴۵ متری سردار شهید سلیمانی» و «۳۵ متری حدفاصل میدان رسالت گلشهر و میدان الغدیر» از جمله همین طرحهاست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha