۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۵۶
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 84339259
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صدها کودک پناهجو، شب را در خیابان های اسپانیا صبح می کنند

تهران – ایرنا – مقام های اسپانیا تاکید کرده اند که دستکم ۴۳۸ کودک بی سرپرست را در میان بیش از هشت هزار پناهجوی عمدتا مغربی که در روزهای گذشته وارد سرزمین سئوتا متعلق به اسپانیا شده اند، وجود دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای انگلیسی فرانس ۲۴؛ با وجود خودداری بسیاری از پناهجویان به سئوتا در همسایگی کشور مغرب در شمال آفریقا، از درخواست کمک از گروه های امدادرسان به علت نگرانی از بازگردانده شدن به سرزمین اصلی که عمدتا مغرب است، این کودکان گفته اند بیش از این نمی توانند در خیابان ها در انتظار پذیرش درخواست پناهندگی و تعیین تکلیف بمانند.

دستکم هشت سازمان امدادرسان جهانی شامل صلیب سرخ از هنگام سرازیر شدن موج هزاران پناهجو به سواحل این سرزمین، در آن استقرار یافته اند.

براساس ارزیابی مقام های اسپانیا، دستکم یک هزار تن از این پناهجویان در مکان های بدون امکانات زندگی مانند خیابان ها به سر می برند که روی تندرستی و بهداشت آنها تاثیر منفی مستقیم دارد.

در حالی که اسپانیا یکی از اصلی‌ترین مقاصد دنیا در ورود مهاجران غیرقانونی و بدون مدارک شناسایی است که سوار بر قایق یا با پریدن از حصارها  و یا حتی ورود از طریق پروازهای بدون ویزا خود را به این کشور اروپایی می‌رسانند، اما هجوم این گروه عظیم و بی سابقه مهاجران از مغرب، بحران مهاجرت به اسپانیا را به تنش‌های دیپلماتیک میان این دو کشور گره زده است، تا جایی که روزنامه ال موندو این طور تیتر زد: «مغرب با موج مهاجرت بی سابقه به سئوتا، دولت اسپانیا را تحت فشار قرار می‌دهد».

مسئله سرازیر شدن یک باره سیل مهاجران به سئوتا بقدری تکان دهنده بود که پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا که برای شرکت در اجلاس تأمین مالی اقتصاد آفریقا در فرانسه عازم پاریس بود، تغییر مسیر داد و راهی سئوتا شد و در ساعات نخست اعلام کرد که شخصا و با همکاری خوان خِسوس بیباس و اِدوآردو کاسترو، روسای دو منطقه سئوتا و مِلییا، مدیریت این بحران را به عهده خواهد گرفت.

وی پس از بازدید از سئوتا به مراکش هشدار داد که «از تمامیت ارضی اسپانیا با استفاده از هر گونه ابزار لازم دفاع خواهد کرد». 

وزارت کشور اسپانیا نیز از ساعات اولیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی هجوم عظیم مهاجران به سئوتا، به صورت اضطراری گارد غیرنظامی را در این سرزمین تقویت و نیروهای ارتش را مستقر کرده است.

اخبار مرتبط