بالا بودن مصرف نمک مهمترین عامل فشارخون در همدان است

همدان- ایرنا- رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بالا بودن میزان مصرف نمک در این استان مهمترین عامل پرفشار یا فشار خون بالا در همدان به شمار می رود.

آرزو کاوه ئی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار نمک مصرفی در افراد زیر ۵۰ سال روزانه پنج گرم معادل یک قاشق چایخوری و ۲ هزار میلی‌گرم سدیم است همچنین افراد بالای ۵۰ سال، بیماران قلبی و عروقی و کودکان باید روزانه کمتر از سه گرم نمک معادل یک هزار و ۲۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کنند. 

وی اظهار داشت: طبق پژوهش های صورت گرفته میانگین مصرف نمک در خانوارهای استان همدان ۱۰/۹ گرم به ازای هر نفر در روز است بالاترین مصرف نمک مربوط به شهرستان ملایر با ۱۵/۸ گرم به ازای هر نفر در روز و کمترین مربوط به شهرستان بهار با ۸/۳ گرم به ازای هر نفر در روز است این در حالیست که میزان استاندارد مصرف نمک سه تا پنج گرم در روز است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا به نمک حساس هستند چراکه مصرف زیاد نمک، فشار خون را در افراد بیشتر بالا می‌برد.

کاوه ئی ادامه داد: «سُدیم» (ماده موثر نمک) در انواع محصولات غذایی به صورت آشکار و پنهان وجود دارد مهم‌ترین منبع «سُدیم» یا نمک دریافتی مصرف نان هایی است که بیش از حد مجاز یعنی بیش از یک درصد نمک دارند بنابراین روزانه مقادیر زیادی نمک (سدیم) وارد بدن انسان می شود.

وی گفت: منابع عمده غذایی سدیم شامل مواد غذایی «نمک سود» و «دودی» شده، انواع شور و ترشی، دسرها، انواع سُس های سالاد، سویا سس، زیتون، خردل و سوپ های آماده هستند که سُدیم بسیار بالایی دارند مگر اینکه بر روی آن عنوان شود «بدون نمک تهیه شده» است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تنقلات شور از جمله چیپس سیب زمینی، چیپس ذرت، چوب شور، آجیل و مغزهای شور، کراکر نمکی، فرآورده های غلات حجیم شده، مونوسدیم «گلوتامات» موجود در محصولاتی مانند بیسکویت، شکلات های خارجی، جوش شیرین که در پخت کیک و شیرینی کاربرد دارد حاوی نمک هستند.

کاوه ئی درباره روش های پیشگیری و کنترل فشار خون بالا توضیح داد: برای پیشگیری از فشار خون بالا و کنترل آن باید نسبت به کنترل وزن، کاهش مصرف چربی، کاهش مصرف نمک (سدیم)، افزایش مصرف منابع غذایی پتاسیم، کلسیم و منیزیم، افزایش مصرف منابع غذایی اُمگا ۳ و استفاده از برخی مواد غذایی کاهش دهنده فشار خون مانند سیر و برخی از ادویه ها اقدام کرد.

وی اضافه کرد: چربی اضافی ذخیره شده در بدن به ویژه چربی ناحیه شکمی می تواند منجر به افزایش فشار خون شود و خطر بروز حمله قلبی و مغزی را افزایش دهد بنابراین کنترل و کاهش وزن به تنهایی یکی از موثرترین درمان های غیردارویی برای مبتلایان به فشارخون بالا است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: مصرف «نمک» (سدیم) نیز در افزایش فشار خون افراد تاثیر دارد بنابراین نمک کلرور سدیم نسبت به سدیم یا کلراید ترکیب با سایر یون ها اثرات بیشتری بر فشارخون دارد.

کاوه ئی با بیان اینکه افراد بالای ۵۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستند اضافه کرد:  یک سوم تا نیمی از افراد مبتلا به فشارخون به نمک حساس هستند و محدود کردن مصرف نمک برای چنین افرادی می توانند فشار خون را پایین بیاورد البته کاهش مصرف نمک علاوه بر کنترل فشار خون بالا سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز می‌شود.

وی افزود: مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر کافی پتاسیم توسط افراد مبتلا به فشارخون بالا سبب پیشگیری از حملات مغزی می‌شود همچنین بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده که «پتاسیم» در پیشگیری و درمان پرفشاری خون موثر است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با عنوان اینکه بدن پس از جذب سدیم (نمک) پُتاسیم را دفع می‌کند اضافه کرد: مواد غذایی حین فرآوری در کارخانه های صنایع غذایی چند مرحله را طی می‌کند و در طی این پروسه به تدریج پتاسیم خود را از دست داده و نمک به آن افزوده می‌شود در نتیجه نسبت پتاسیم به سدیم به شدت کاهش می یابد.

کاوه ئی ادامه داد: بعضی داروهای افزایش دهنده ادرار که در درمان پُرفشاری خون به کار می‌روند باعث دفع پتاسیم می‌شود بنابراین مصرف کنندگان این قبیل داروها باید در مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه بیشتر دقت کنند.

وی گفت: مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم یعنی میوه‌ها شامل موز، زردآلو، پرتقال، گریپ فروت، هلو، انگور، آلو و سیب زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ، گوجه فرنگی و حبوبات می‌تواند نقش مهمی در کنترل پرفشاری خون داشته باشد همچنین سیب زمینی علاوه بر پتاسیم دارای ترکیب دیگر موثر در کاهش فشار خون است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: «منیزیم» یک عنصر مهم در جلوگیری از انقباض صاف عضلات رگ ها است از این رو می تواند به عنوان گشاد کننده عروق در تنظیم فشارخون ایفای نقش کند دریافت مقادیر مناسب منیزیم از طریق منابع غذایی مثل سبزیجات با برگ سبز تیره، مغزها، حبوبات، نان و غلات سبوس دار و غذاهای دریایی توصیه می شود.

کاوه ئی افزود: منابع غذایی غنی «کلسیم» مانند شیر، سبب کاهش فشار خون می‌شود بنابراین روزانه باید یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت کرد که یک لیوان شیر حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم دارد و سایر منابع خوب کلسیم شامل ماست، پنیر، کشک، دوغ، بادام کنجد و انواع کلم است.

وی اضافه کرد: استفاده از ادویه نه تنها مزه غذاهای کم‌نمک را بهتر می‌کند بلکه برخی از آنها سبب کاهش فشار خون می شود از جمله زعفران، فلفل سیاه، پونه، ریحان و ترخون نمونه‌های از آنها هستند.

۱۵۰ هزار نفر از جمعیت بزرگسال یعنی بالای ۳۰ سال استان همدان به فشارخون بالا مبتلا هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha