۲۳ عنوان کتاب به مناسبت آزادسازی خرمشهر در فارس رونمایی می‌شود

شیراز- ایرنا- مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: امسال ۲۳ عنوان کتاب به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در این استان رونمایی می‌شود که از این میان، سه عنوان کتاب مربوط به تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس است.

به گزارش ایرنا، سرهنگ پاسدار سعید کوشکی جهرمی یکشنبه به مناسبت فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر(سوم خرداد) در جمع مجازی خبرنگاران افزود: با توجه به حضور گسترده رزمندگان استان فارس در آزادسازی خرمشهر ویژه برنامه‌های مختلفی با رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح استان و شهر شیراز برگزار می‌شود.
وی اظهار داشتَ:  با توجه به شرایط عمومی حاکم بر کشور و با هدف همراهی بیشتر با کادر درمان و سلامت رزمندگان عموم برنامه‌های این ایام بربیشتر در بستر فضای مجازی و رسانه‌ای برگزار می‌شود اما با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی ویژه برنامه‌هایی نیز در این خصوص برگزار خواهد شد.
مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت:  بزرگداشت سالروزآزادسازی خرمشهر با حضور فرماندهان نظامی و انتظامی، مسئولان و رزمندگان در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در روز سوم خرداد از جمله این برنامه‌ها است.
وی افزود: این آیین با سخنرانی سردار محمدجعفر اسدی فرمانده لشکر۳۳ المهدی(عج) در دوران دفاع مقدس و یکی از فرماندهان حاضر در عملیات بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر) برگزار خواهد شد.
سرهنگ کوشکی گفت: جشن ویژه سوم خرداد نیز روز سوم خرداد بعداز نماز مغرب و عشاء در محوطه باز مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس با رعایت فاصله اجتماعی نیز برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: تمثال شهدای عزیز استان فارس حاضر در عملیات فتح خرمشهر در سراسر استان نصب و از خانواده‌های معظم شهدا و رزمندگان عملیات فتح خرمشهر تجلیل خواهد شد.
دبیر ستاد استانی بزرگداشت سوم خرداد در استان فارس گفت: بسته محتوایی برای ائمه جمعه و جماعات استان در مکان‌هایی که به لحاظ بهداشتی و سلامت امکان حضور مردم در مساجد و حسینیه‌ها وجود دارد، تهیه شده است تا آنها دستاوردهای فتح خرمشهر را تبیین کنند.
مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس ادامه داد: با توجه به ایجاد شبهات و نیاز روز جوانان به رفع این موارد جلسه پرسش و پاسخ از طریق پورتال، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و سایر اپلیکیشن‌های موجود برگزار می‌شود.
کوشکی گفت: هر چند که معتقدیم هیچ چیزی جای تاثیر چهره به چهره را نمی‌گیرد اما با توجه به شرایط موجود برای تولید و انتقال بهتر مطالب در حوزه دفاع مقدس تولید پویانمایی و موشن گرافی و کلیپ توسط همه دستگاه‌های متولی تولید و منتشر می‌شود.

به گزارش ایرنا، عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه های دفاع مقدس به شمار می‌ رود به طوری که می توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان کرد. این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.
این عملیات در۳۰ دقیقه بامداد ۱۰اردیبهشت ۱۳۶۱با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.
نیروهای ایرانی در این عملیات به دستاوردهای بزرگی دست یافتند که از آن جمله می توان به انهدام بیش از ۲ لشکر نیروی های عراقی، بازپس گیری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و خارج کردن شهرهای اهواز- حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) اشاره کرد. سرانجام پس از رشادت و دلاورمردی های فراوان ارتشیان و سپاهیان در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر، آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام‌گذاری کرده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha