۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۰۳
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84340059
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسپوتنیک: آمریکا و ناتو به منابع انرژی شمالگان چشم دوخته‌اند

تهران – ایرنا – رسانه دولتی اسپوتنیک روسیه در تحلیلی پیرامون افزایش حضور نظامی آمریکا و ناتو در قطب شمال، هدف از این اقدام را کنترل مسیرهای کشتیرانی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربن این منطقه دانست.

به گزارش ایرنا، تارنمای اسپوتنیک نوشت که آمریکا و متحدان آن در ناتو مشغول افزایش حضور نظامی خود در قطب شمال بوده و در عین حال از دیگر کشورها می‌خواهند که از نظامی کردن این منطقه خودداری کنند. نویسنده اسپوتنیک در ادامه مقاله این پرسش را طرح کرد که موضع ضدونقیض واشنگتن و افزایش نیروهای نظامی آن در شمالگان به چه دلیل است؟

این تارنما عواملی را در پاسخ به پرسش خود برشمرد و نوشت: واضح است که واشنگتن خود را در شمالگان ذینفع می‌داند چرا که به گفته سازمان زمین‌شناسی آمریکا ۲۲ درصد ذخایر نفتی جهان در این منطقه قرار داشته و تا سال ۲۰۴۰ قطب شمال در ایام تابستان خالی از یخ بوده و فرصت برای کشتیرانی و تجارت افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا روسیه را بزرگترین رقیب ناتو و مانعی بر سر اهداف این کشور و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در منطقه می‌داند. روسیه ۵۳ درصد سواحل شمالگان را به خود اختصاص داده و با حدود دو میلیون سکنه، پرجمعیت‌ترین بخش این قطب و حدود نیمی از جمعیت ساکن منطقه را به خود اختصاص می‌دهد.

اسپوتنیک: آمریکا و ناتو به منابع انرژی شمالگان چشم دوخته‌اند

علاوه بر این، روسیه «مسیر دریایی شمالی» را در کنترل خود دارد. این راه کوتاهترین مسیر دریایی از اروپا به آسیا است و تقریباً تمامی آن از آبهای سرزمینی روسیه و یا منطقه اقتصادی انحصاری آن عبور می‌کند. طبق قوانین روسیه، این مسیر تاریخی یک کریدور حمل‌ونقل ملی است. با این حال آمریکا سعی می‌کند این تعریف را به چالش کشیده و مدعی است که این مسیر تنگه‌ای بین‌المللی و آزاد برای عبور ترانزیت است.

در ادامه نوشتار اسپوتنیک با اشاره به فعالیت‌های دیگر متحد مسکو در منطقه شمالگان آمده است: روسیه تنها دغدغه پنتاگون نیست. چین نیز فعالیت‌های خود را در این منطقه افزایش داده است. پکن در نظر دارد تا از مسیر دریایی شمالی به عنوان راه ابریشم قطبی استفاده کرده و هم اکنون نیز به همراه مسکو پروژه مشترک اکتشاف نفت در مناطق قطبی را در دست اجرا دارد.

در جریان اجلاس اخیر ریکجاویک ایسلند، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه کرملین گفت که روسیه قدرتمندترین کشور قطب شمال است. وی افزود که اولویت کشورهای عضو شورای قطبی باید ترویج توسعه متوازن و پایدار اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی منطقه باشد. لاوروف تأکید کرد که قطب شمال قلمرو صلح و ثبات و همکاری سازنده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha