سمن‌ها برای ورود واکسن اتباع اقدام‌ کنند

تهران - ایرنا - مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور با بیان اینکه سازمان ملل وعده واردات ۶ میلیون دوز واکسن به ایران برای اتباع افغانستانی را داده است، گفت: سمن‌های وابسته به سازمان‌های بین المللی سریعتر برای ورود واکسن مورد نیاز اتباع خارجی اقدام کنند.

 به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مهدی محمودی روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به میزیانی ۴۰ ساله جمهوری اسلامی از اتباع خارجی اظهار کرد: در این ۴۰ سال در حوزه‌های مختلف آموزشی، اشتغال، حرفه‌آموزی، سلامت و حوادث غیر مترقبه با همکاری سازمانهای بین المللی اقدامات خوبی انجام داده است و بعد از ۴۰ سال میزبانی امیدواریم شاهد بازگشت عزت‌مندانه اتباع افغانستانی و بقیه اتباع به کشورهای خود باشیم و امیدواریم دولت‌های مدنظر مانند افغانستان، پاکستان و عراق تلاش کافی داشته باشند تا شرایط مناسب را برای بازگشت خود اتباع خود فراهم کنند.

وی با اشاره به حضور ۲ میلیون پناهنده و مهاجر شناسایی شده دارای روادید و کارت اقامت موقت و هویت گذرنامه در ایران، گفت: اتباع غیرمجاز هم داریم که تکلیف آنها مشخص است و پلیس باید آنها را شناسایی و به کشورشان بازگرداند.

رییس کمیسیون امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با  اشاره به وجود ۲۰ مهمان‌شهر در کشور تصریح کرد:  اکثریت اتباع در کنار شهروندان ایرانی زندگی می کنند. مهمان‌شهرها شهرک‌های مسکونی هستند و اتباعی که توانایی اجاره مسکن را ندارند در این مناطق زندگی می‌کنند و از همه امکانات بهداشتی و تحصیلی برخوردارند.

مدیرکل امور اتباع وزارت کشور، تعداد دانش آموزان اتباع در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ را ۵۲۳ هزار نفر عنوان و تصریح کرد: ۳۲۰ هزار نفر از آنان دارای مدارک معتبر و بقیه هم لازم التعلیم هستند که به دستور مقام معظم رهبری ثبت نام شده اند و ادامه تحصیل می‌دهند.

‌دستیار وزیر کشور درباره اقدامات انجام شده برای سلامت اتباع هم گفت: امسال در بهداشت و سلامت حوزه بهداشت و سلامت با کمک دفتر کمیساریا توانستیم برای ۱۲۰ هزار  مشمول بیمه سلامت برای دریافت دفترچه برنامه ریزی کنیم. سال گذشته هم ۹۲ هزار نفر مشمول بیمه سلامت شدند.

محمودی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد سازمان های بین المللی و سمن‌های وابسته به سازمان های بین المللی که مورد تایید ما و وزارت بهداشت هستند، نسبت به تهیه و تامین واکسن کرونا مورد نیاز و مورد تایید وزارت بهداشت هر چه سریعتر اقدام کنند.

وی افزود: تاکنون واکسن کرونا از طرف سازمان ملل به دفاتر وابسته به سازمان در کشور ایران وارد نشده است اما اعلام آمادگی کردند تا آنچه را که ستاد ملی در نظر گرفته و ابلاغ شده است، وارد کشور شود. در مرحله اول قرار شد ۶ میلیون دوز واکسن وارد کشور و به اتباع تزریق شود.

محمودی با اشاره به حضور کودکان کار اتباع در کنار کودکان کار ایرانی، گفت: ۷۰ درصد از کودکان کار تبعه خارجی هستند. براساس طرح مشترک با سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط این کودکان در سطح شهر جمع‌آوری و به خانواده‌هایشان تحویل داده می شوند. همه این کودکان دارای خانواده هستند.

دستیار وزیر  کشور با بیان اینکه طرح آمایش شانزدهم که به زودی شروع می‌شود، گفت: از اردیبهشت امسال به همه استان‌ها دستور داده شد تا ابلاغیه آمایش شانزدهم را اجرایی کنند. نوبت دهی شروع شده است تا اتباع با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدارک خود را به روز رسانی کنند.

وی افزود: در کارت های آمایش به همه کد اختصاصی داده می شود و  همه دستگاه های ارائه دهنده خدمات مانند بانک ها و دفاتر پیشخوان موظفند در سامانه ثبت مشخصات، حتما برای اتباع دو کد اختصاصی در نظر بگیرند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ادامه داد: با توجه به موضوعاتی که در بحث سیم کارت و کارت بانکی روی داد، مصوب و ابلاغ کردیم اگر جایی دستگاهی کوتاهی کرد، باید این نقیصه را برطرف کنند.

 ایندریکا راتواته مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم در این نشست خبری با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران بابت بیش از چهار دهه میزبانی سخاوتمندانه، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث اتباع با سازمان ملل متحد همکاری می کند و تمرکز اصلی سازمان ملل هم کمک به ایران در یافتن راه حلی برای اتباع است.

مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر تعداد زیادی از اتباع بازگشت داوطلبانه به موطن خود داشته اند، اظهار کرد: اما در  چند سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر بازگشت داوطلبانه اتباع به کشور خود بوده ایم و با وجود تلاش‌های انجام شده در افغانستان برای بازگشت ثبات امنیت این کشور، اما ثبات به این کشور بازنگشته و برای همین در بحث بازگشت داوطلبانه اتباع امروز همچنان دچار مشکل است.

 راتواته خاطرنشان کرد: تمرکز ما در پشتیبانی از حمایتی است که به پناهندگان افغانستان به ویژه در بعد سلامت در ایران ارائه می شود.

 مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به واکسیناسیون اتباع اظهار داشت: واقف هستیم دولت جمهوری اسلامی ایران سخاوتمندانه افراد بالای ۷۵ سال اتباع خارجی را برای واکسیناسیون در نظر گرفته است. کمیساریای عالی هم از فعالیت‌های ایران به ویژه در بحث تجهیزات حفاظت شخصی و مواد ضدعفونی کننده حمایت و پشتیبانی کرده است و با وزارت بهداشت هم همکاری تنگاتنگی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha