به گزارش خبرنگار دانشگاه ایرنا، منصور غلامی روز سه شنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی به سوال روح الله عباسپور نماینده بویین زهرا مبنی بر اینکه چرا مواد ۶۴، ۶۵ و ۶۶ برنامه ششم توسعه مربوط به وزارت علوم اجرایی نشده است و چرا به بهانه اجرای طرح آمایش سرزمین، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در غیر از مراکز استان ها تضعیف و ناکارآمد شده اند به طوری که موجب کاهش دانشجو و افت فعالیت های علمی و تحصیلی شده است، پاسخ داد.
وزیر علوم در خصوص ساماندهی مراکز آموزش عالی، اظهار داشت: یکی از مباحث، مربوط به دانشگاه های پیام نور است که در حوزه توسعه ارتباطات بین المللی، واحدهای برون مرزی، تبدیل به هاب منطقه ای شده اند.
وی افزود: هر چند در دوره کرونا این فناوری در حوزه آموزش، گسترش همه گیر و بی سابقه ای داشته اما از ابتدای شروع برنامه، دانشگاه پیام نور پیگیری می کرده است و تعداد زیادی از دروس و واحدهای درسی در فضای غیرحضوری عرضه می شد و قبل از شروع کرونا هم تعداد زیادی فارغ التحصیل داشت.
وزیر علوم با اشاره به همکاری دانشگاه پیام نور در حوزه بین الملل، خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری با دانشگاه های های خارج از کشور، پیام نور با دانشگاه های اروپا، کانادا، استرالیا، کانادا، پاکستان و هند ارتباطات نزدیک دارد؛ علاوه بر این یک واحد پیام نور در افغانستان فعال است که هم اکنون ۹۰۰ دانشجو دارد.
غلامی ادامه داد: علاوه بر این، تحصیل بیش از هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه در ۴۳ محل خارج از کشور بر مبنای آموزش های الکترونیک امروز، جزو دستاوردهایی است که در اجرای برنامه توفیق آن نصیب پیام نور شده است.
وی با بیان اینکه پیام نور دوره های مشترکی با دانشگاه های دیگر تنظیم کرده است که افراد با مدارک دوگانه فارغ التحصیل می شوند، اظهار داشت: با وجود محدودیت هایی که درباره بحث دانشجو و ساماندهی مراکز پیام نور وجود داشت اما در اجرای این وظیفه توفیق خوبی حاصل شد. در ساماندهی مجموعه واحدهایی که به دلیل کاهش دانشجو صورت گرفت، ۱۳۷ واحد و ۴۹۰ مرکز برای آموزش هایی که در برنامه ریزی جدید مبتنی بر دروس و سرفصل های جدید اداره می شوند، در حال فعالیت هستند.
دانشگاه فنی و حرفهای
وی همچنین درباره ساماندهی دانشگاه فنی و حرفه ای، خاطرنشان کرد: یکی از دانشگاه هایی که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده، دانشگاه فنی و حرفه ای است؛ وقتی فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش منفک شد، مسائل اداری متعددی از جمله انتقال اداری و سازمانی املاک با زحمات همکاران صورت گرفت. همچنین مدرسان، حق التدریسان و سایر پرسنل این دانشگاه هم ساماندهی شدند و فنی و حرفه ای هم اکنون جزو دانشگاه های فعال در حوزه آموزش مهارتی است.
وی با اشاره به ایجاد واحدهای دانشگاهی مشترک فنی و حرفه ای با کشورهای دیگر، گفت: واحدهای دانشگاه های فنی و حرفه ای و جامع علمی کاربردی تا به حال به دلایل مختلفی از جمله شرایط خاص داخلی خودشان برای گذر از مرحله دوره پذیرش دانشجو و تغییر برنامه آموزش و پرورش در فارغ التحصیلی دبیرستانی ها، فرصت پرداختن به شعب خارج از کشور نداشتند اما جامعه المصطفی واحدهای برون مرزی متعددی دارد که در حوزه آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است.
غلامی همچنین درباره به روز رسانی تجهیزات و امکانات دانشگاه فنی و حرفه ای، تاکید کرد: از جمله بندهای ماده ۶۵ قانون برنامه ششم توسعه، به روزرسانی تجهیزات و امکانات دانشگاه فنی و حرفه ای است که با توجه به انتقال از آموزش و پرورش، زیرساخت مناسب برای حوزه آموزش عالی به خصوص تربیت نیروهای مهارتی نداشت و نیاز جدی به تکمیل و ارتباط تجهیزات دارد.
به گفته وزیر علوم، در همین زمینه طی سال ۹۸ اعتبارات خوبی برای تجهیزات این دانشگاه اختصاص یافت که نسبت به چهار سال قبل، چهار برابر شده و ۲۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۹ برای تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۵۰ ماشین مجهز به سیستم تکنولوژی جدید از طریق اموال تملیکی از گمرک، بین کارگاه های این دانشگاه توزیع شده است. علاوه بر این، ۱۳ آزمایشگاه مرکزی ایجاد و تجهیزات در ۱۰ استان گسترش یافت؛ از ظرفیت خیرین برای حمایت از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه فنی و حرفه ای استفاده شد که غریب به ۶ میلیارد تومان از این طریق جذب شده است.
وزیر علوم ادامه داد: برای توسعه فعالیت های آموزش های مهارتی در کشور، از سال ۹۷ تاکنون ۹ آموزشکده جدید مجوز فعالیت دریافت کرد و دانشجو پذیرفت. همچنین به صورت همزمان در تعدادی از مراکز شهرستان ها با دادن مجوز جدید از فضاهای موجود برای دو گروه پسران و دختران، آموزش های مجزا با افزایش ظرفیت ها استفاده و منجر به افزایش پذیرش دانشجو در این زمینه شد.
وی با بیان اینکه ۲۳ رشته جدید در دانشگاه فنی و حرفه ایجاد شد، ادامه داد: ۷۵۲ رشته محل جدید در مقاطع کاردانی و کارشناسی شکل گرفت و سال ۹۹ هم مسأله در دست پیگیری بود. آموزش های مجازی در فنی و حرفه ای توسعه یافت و در کل تمام تلاش بر این بود که فنی و حرفه ای مورد حمایت جدی باشد.
فعالیت های دانشگاه علمی کاربردی
وزیر علوم در ادامه پاسخ ها به سوال نماینده بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی، درباره دانشگاه جامع علمی کاربردی، اظهار داشت: واحدهای غیردولتی دانشگاه علمی کاربردی مورد حمایت است و ۱۸۰ مرکز نوآوری در کنار دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شد که به اشتغال بهتر و افزایش مهارت دانشجویان منجر می شود. در کل، دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی تلاش بر افزایش ظرفیت دارند.
غلامی به ۲ مشکل اصلی این دانشگاه ها در رسیدن به حدنصاب ظرفیت پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: مشکل نخست، برنامه ۶.۳.۳ آموزش و پرورش باعث شد دوره های مهارتی به دلیل ورود به دوره پیش دانشگاهی در بخش مهارتی، یک سال فارغ التحصیل نداشته باشند. مورد دوم اینکه با داشتن دیپلم پیش دانشگاهی در این گروه از دانش آموزان، تعداد زیادی از رفتن به دوره های مهارتی اجتناب کردند و داوطلب ورود به دوره های نظری شدند؛ این ۲ آیتم باعث شد در پذیرش دانشجوهای مهارتی با وجود ظرفیت کافی، دچار کاهش ورود دانشجو شویم.
جذب نخبگان در دانشگاهها
غلامی همچنین در مورد بازنگری آیین نامه های تحصیلی در بحث نخبگان، یادآور شد: در این زمینه فعالیت هایی صورت گرفت و با همکاری آموزش و پروش، فعالیت های نخبگان، هدایت تحصیلی و حمایت از نخبگان به خوبی ادامه دارد و آیین نامه هم مورد بازنگری قرار گرفت. در حوزه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در همه دانشگاه ها، امروز نخبگان بر اساس همین آیین نامه به دانشگاه می روند.
وی افزود: در همکاری با بنیاد ملی نخبگان، استعدادهای درخشان از امتیازات مندرج در آیین نامه های مربوطه برخوردار می شوند و این کار به صورت مستمر و با پوشش وسیعی برای همه فرزندان این آب و خاک صورت می گیرد؛ از جمله کمک وزارت علوم، کمک به جذب دانش آموختگان نخبه داخلی و خارجی است که با همکاری نزدیک بنیاد ملی نخبگان هر ساله در حال انجام است.
غلامی همچنین در ادامه به تکریم نخبگان و چهره های پیشکسوت نخبه در قالب برگزاری جشنواره های فارابی، خوارزمی، گرامیداشت استاد در روز معلم اشاره کرد.
نظر شما