۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۲۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84342617
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ثبت نام کتابفروشی‌های کردستان در طرح بهارانه کتاب آغاز شد

سنندج- ایرنا- مسوول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌های استان در طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این طرح در هفت روز به اجرا درمی‌آید و طی آن خریداران می‌توانند از یارانه ۲۰ درصدی خرید کتاب بهره‌مند شوند.

ماجد رموزی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کتابفروشی‌های استان از امروز همزمان با  سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سایت tarh.ketab.ir نسبت به ثبت‌نام در طرح  بهارانه کتاب۱۴۰۰  اقدام کنند.

​وی اضافه کرد: کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح‌های قبلی، برای تایید شرکت در بهارانه کتاب ۱۴۰۰ نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند فقط کافی است با مراجعه به پنل کاربری خود شرایط شرکت در طرح را تایید و اطلاعات خود را کنترل و ویرایش کنند.

​مسوول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: خانه کتاب و ادبیات ایران با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی، تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی های سراسر کشور، به طور مستقیم به خریداران کتاب پرداخت می کند. 

رموزی یادآور شد: در طرح های فصلی کتاب، کتابفروشی هایی که شرایط لازم را دارا باشند، پس از ثبت نام، می‌توانند کتاب‌های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۶ طرح فصلی کتاب برگزار شده است، یادآور شد: در آخرین دوره نیز (زمستانه کتاب کردستان) تعداد ۵۲ کتابفروشی از استان در این طرح مشارکت داشتند و در این دوره طرح فصلی کتاب که در زمستان سال گذشته رگزار شد در شاخص مبلغ فروش جزو ششمین استان کشور بود.

قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان ۱۱۸ عنوان بود که این تعداد با ۱۱۲ درصد رشد به ۳۱۴ عنوان در این دولت رسید؛ تعداد عناوین کتاب‌های تالیف شده هم طی هشت سال دولت تدبیر و امید در این استان به نسبت سال ۱۳۹۲و ابتدای دولت یازدهم به ترتیب ۱۳۴ درصد افزایش داده شده و میزان شمارگان انتشار یافته از این کتاب ها هم بیش از ۱۰ برابر رشد داشته است.

آمار کتاب‌های منتشر شده چاپ اول در ابتدای دولت یازدهم ۳۵ عنوان بود که پس از هشت سال این مهم با افزایش  ۶۱۱ درصدی مواجه شده و به ۲۴۹ عنوان رسیده است. این رشد تنها مختص تعداد عناوین کتاب‌ها نبوده بلکه تعداد مولفان و ناشران هم در این راستا افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که تعداد ناشران استان از ۳۶ به ۷۹ ناشر و تعداد مولفان هم به ۱۸۵ مولف افزایش پیدا کرده است.

تعداد چاپخانه‌های فعال در استان هم از ۵۴ به ۸۰ باب رسیده به عبارتی در این بخش هم افزایش ۴۸ درصدی را شاهد هستیم و تعداد نمایشگاه‌های کتاب برگزار شده هم طی این هشت سال ۳۰ درصد رشد کرده است.

علاوه بر این موارد ذکر شده دولت یازدهم و دوازدهم به حلقه آخر حوزه کتاب یعنی فروش آن هم توجه اساسی داشته است و طی این سال‌ها  با اجرای طرح‌های تابستانه،پاییزه، بهاره و زمستانه  حمایت ویژه‌ای از ناشران و کتابفروشان کرده است و در این بین کردستان همواره در فروش و عرضه کتاب در این طرح‌ها جزو استان‌های برتر کشور بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha