۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۳۲
کد خبر: 84342832
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین کتاب چاپ سربی ایران در مشهد رونمایی شد

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۳۲
کد خبر: 84342832
نخستین کتاب چاپ سربی ایران در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- نخستین کتاب چاپ سربی ایران با نام "رساله جهادیه" با ۲۰۹ سال قدمت، طی مراسمی در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

کارشناس بخش نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از این کتاب با بیان اینکه رساله جهادیه اثر قائم مقام فراهانی، نخستین کتاب چاپ سربی ایران است افزود: این اثر در سال ۱۲۳۳ هجری قمری به دست محمدعلی آشتیانی به شیوه نوین در تبریز چاپ شد.

فاطمه رضایی مکی ادامه داد: این کتاب عنوان نخستین کتاب فارسی چاپ شده در ایران را نیز به خود اختصاص داد و این درحالی است که ۱۵ سال پس از آن در سال ۱۲۴۸، صنعت چاپ سنگی وارد ایران شد. محتوای این کتاب، مجموعه‌ای از رساله جهاد فضلا و علما و فتاوای آنان علیه تهاجم روسیه به ایران است.

این کارشناس نسخ خطی گفت: این رساله در ۸۴ صفحه بر روی کاغذ نخودی رنگ ضخیم، در ابعاد ۱۵×۷/۲۰ با جلد تیماج مشکی به چاپ رسیده و هر صفحه آن دارای ۱۸ سطر است و جدول‌کشی آن نیز از نسخ خطی به این کتاب سرایت کرده است.

رضایی افزود: این نسخه با عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم، نحمدُ اللهَ الواحدَ القهارَ و نصلّیَ علی نبیّنا المختارِ و علی آله السادة ِالاخیار» آغاز شده است و به عبارت «و جعلها الله لکم الوسیلة الی دار کرامته و السلام» ختم شده است.

وی ادامه داد: کتاب با مرکب مشکی چاپ شده و عاری از هرگونه تصویر و آرایه است و فقط در برخی صفحه‌ها نام فتحعلی شاه و شاهزاده عباس میرزا نوشته شده است.

این کارشناس نسخ خطی، تأثیرپذیری از نسخ خطی و رسم‌الخط عربی را از ویژگی‌های کلی این رساله عنوان و بیان کرد: خط این کتاب نسخ است و مهم‌ترین ویژگی ‌این نوع خط خوانایی، زیبایی، ساختار هندسی مناسب برای حروفچینی، تقسیم متعادل فضای مثبت و منفی و قابلیت سازگاری با حروف‌سازی متحرک فلزی است.

رضایی عدم توجه به ضخامت حروف، قرار گرفتن حروف و کلمات در خط فرضی و همچنین فاصله بیش از حد بین سطرها را از دیگر ویژگی‌های این کتاب برشمرد و اضافه کرد: بسیاری از عناصر تزئینی و تصویری به دلیل هزینه چاپ و دشواری کار حذف شده است.
وی ادامه داد: از این کتاب چهار نسخه در ایران مشاهده شده است که یک نسخه در کتابخانه دانشگاه تهران، یک نسخه در کتابخانه ملی، یک نسخه در مدرسه فیضیه قم و یک نسخه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که به شماره ۴۲۴۱۱ در مخزن نسخ خطی و چاپ‌سنگی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در مشهد شامل کتابخانه مرکزی و ۱۰ کتابخانه تخصصی مستقر در حرم مطهر رضوی افزون بر ۳۰ میلیون کتاب، سند و منبع مطالعاتی را در آرشیو خود نگهداری می‌کند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha