۶ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84343350
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خشکسالی۱۳ هزار و ۱۸۳میلیارد ریال به بخش کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی ۱۳ هزار و ۱۸۳ میلیارد ریال به حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی استان خسارت زد که بیشترین آن مربوط به بخش زراعی است.

عبدالله یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نبود بارش موثر و به موقع موجب کاهش راندمان تولید در کشتزارهای مختلف از جمله گندم، جو، کلزا، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی در اراضی آبی و دیم این استان شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت مربوط به اراضی دیم استان است افزود: خشکسالی باعث شد که بخش زیادی از دیمزارهای استان امسال محصولی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: پیدایش طغیان گونه برخی آفات و بیماریهای گیاهی در سطح باغها و کشتزارهای خراسان شمالی از دیگر پیامدهای زیانبار خشکسالی  است.

یوسفی گفت: نفوذ گستره خشکسالی در ۵۹ درصد از پهنه خراسان شمالی موجب شد تا این روزها افزایش آفات در مزارع کشاورزی و باغات به دغدغه اصلی کشاورزان این خطه از شمال کشور مبدل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کاهش تولید علوفه در مراتع استان نیز اشاره کرد و افزود: این امر نیز باعث شده است تا حتی دامداران سنتی نیز از تغذیه دستی استفاده کنند که با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی هم اکنون این قشر متضرر شده اند.

یوسفی اظهار داشت: کاهش تولید گوشت قرمز، شیر و سایر لبنیات و شیوع برخی بیماری های دامی از جمله خسارت های ناشی از خشکسالی در بخش دامی استان است. 

وی گفت: برای جبران خسارت خشکسالی سهمیه سبوس برای تولید کنسانتره از خارج از استان به میزان ۹۰۰ تن و  جو به میزان چهار هزار و ۲۶۹ تن اختصاص داده شده است.

وی بر بیمه فراگیر اراضی باغی استان نیز تاکید کرد و افزود: از محل های کمک های فنی و اعتباری در این خصوص تلاش هایی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: زنبورداران استان نیز از ناحیه خشکسالی ضرر کردند، که هم اکنون در حالی پیگیری اختصاص شکر یارانه ای برای این قشر به میزان ۵۰۰تن هستیم.

یوسفی گفت: اجرای عملیات بیابان زدایی، قرق و تامین نیاز علوفه بهره برداران، ایجاد طرح های مرتعداری و ساماندهی سامانه های چرای دام، بهسازی چشمه ها، لایروبی قنوات، ایجاد کانال های آبیاری عمومی، خط انتقال آب با لوله، مرمت بند های انحرافی از جمله اقداماتی است که به منظور کاهش خسارت به کشاورزان در حال انجام است.

ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

این استان ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد که از این سطح حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۴۰ هزار هکتار کشتزار این استان اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

بارندگی در هشت ماه سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۴۸.۳ درصدی به ۱۴۳.۷ میلی‌متر رسید.

 این میزان بارندگی در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۷۷.۹ میلی متر بود که میزان بارش ها مطلوب برای کشتزارها و همچنین منابع آبی مطلوب بود.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha