۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84344010
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبارزه با آفت سن غلات در کردستان بیش از ۲ برابر افزایش یافت

سنندج- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت:  میزان مبارزه با آفت سن غلات در سال زراعی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

فریدون حامدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در سطح ۲۴۵ هزار و ۷۶ هکتار از مزارع استان با سن غلات مبارزه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سن غلات یکی از مهمترین آفات محصولات زراعی گندم و جو است، افزود: طی مرحله سن مادر و پوره‌گی با این آفت مبارزه می‌شود و زمانی که در مرحله سن مادر کنترل شود کمترین آسیب به محصولات زراعی میزبان وارد می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان اعلام کرد: تاکنون ۱۷۶ هزار و ۹۳۲ هکتار علیه آفت سن مادر و ۶۸ هزار و ۱۴۴ هکتار علیه پوره این آفت مبارزه شیمایی انجام شده است.

حامدی از رکورد مبارزه با آفت سن غلات در سال جاری نسبت به سال زراعی گذشته خبرداد و گفت: مبارزه با سن غلات در سال زرعی جاری نسبت به سال گذشته ۲۱۷ درصد رشد داشته و این میزان مبارزه در این مرحله از سن غلات بی سابقه بوده است.

وی  یادآور شد: کشاورزان طی سنوات گذشته بیشتر در مرحله پوره اقدام به مبارزه می‌کردند ولی امسال با اطلاع رسانی و پیگیری‌های انجام شده در مرحله سن مادر بیشترین سطح مبارزه انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان اظهار داشت: بیشترین سطح مبازره با آفت سن غلات مربوط به شهرستان‌های بیجار با ۱۰۲ هزار و ۵۴۷ هکتار، شهرستان سقز ۳۹ هزار و ۲۲۲ هکتار، قروه ۳۳ هزار و ۶۴۴ هکتار و دیواندره ۲۸ هزار و ۴۳۰ هکتار است.

حامدی افزود: کمترین سطح مبارزه با آفت غلات هم در مزارع گندم و جو استان مربوط به شهرستان سروآباد با ۵۴ هکتار، بانه ۶۶۰ هکتار و مریوان ۸۵۰ هکتار بوده است.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha