۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84344188
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال از مسیر ریلی آسیا-اروپا

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲
کد خبر: 84344188
استقبال از مسیر ریلی آسیا-اروپا

تهران- ایرنا- خط راه آهن چین - اروپا به عنوان ارزانترین مسیر انتقال کالا بین شرق و غرب هر روز بر اهمیتش برای انتقال کالا و مسافر بین آسیا به اروپا افزوده می شود به طوری که به گفته مسوولان راه آهن چین در هفته های اخیر با افزایش سفارش برای استفاده از این خطوط ریلی مواجه شده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رونق روزافزون تولید و مصرف در جوامع ، تسهیل حمل و نقل میان کشورها در اقصی نقاط جهان را اجتناب ناپذیر کرده است و چین به واسطه تولید کننده کالاهای مختلف با 100 هزار کیلومتر خطوط ریلی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مجله « دِ لود استار» در گزارشی نوشت خطوط راه آهن چین- اروپا نقش مهمی در گسترش بازار حمل و نقل در جهان ایفا می کند و روز به روز به میزان طرفدارنش در میان کشورهای جنوب شرق آسیا افزوده می‌شود.

« مارکو ریچل » مدیر موسسه « ای پی ای سی شانگهای » در « کرین وردوایلد لوجستیک »  در مصاحبه با این مجله گفت این شرکت با سفارش های زیادی رو به رو شده است و تعداد قطارهایی که از چین خارج می شوند رو به افزایش است.

استقبال از مسیر ریلی آسیا-اروپا

راه ابریشم ریلی چین-اروپا

بررسی‌ها نشان می دهد خط آهن چین به کشورهای اروپایی که بخشی از برنامه راه ابریشم نو این کشور محسوب می شود یکی از پر ازدحام ترین خطوط ریلی در دنیا به شمار می آید.

به گزارش ایرنا، در سال ۲۰۱۳ میلادی چین اعلام کرد قصد دارد برنامه راه ابریشم جدید را در دو مسیر زمینی و دریایی برای قرن بیست و یکم راه اندازی کند.

همین موضوع بتدریج گسترش پیدا کرد تا اینکه این کشور یک صندوق برای پیشبرد این طرح با ۴۰ میلیارد دلار تخصیص داد و اکنون بیش از ۶۰ کشور در این طرح حضور دارند.

به باور چین این طرح سبب می شود آسیا، اروپا و آفریقا برای تبادلات تجاری با یکدیگر بیش از گذشته مرتبط شوند.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد چین در کنار سایر کشورهای اروپایی می کوشد با استفاده از خطوط ریلی موجود، در بازارهای یکدیگر نفوذ کرده و بیشترین تولیدات را به یکدیگر صادر کنند.

به نوشته روزنامه «چاینا دیلی»، در بهمن ماه ۱۳۹۹ یک قطار باری ویژه از شهر «دونگوان» در استان «گوانگدونگ» چین به سمت بخش اروپایی روسیه عزیمت کرد که این مسیر ریلی بخش قابل توجهی از طرح راه ابریشم جدید  به شمار می آید که در مقایسه با مسیر دریایی مدت زمان آن به دو سوم تقلیل یافته است.

این قطار با ۵۰ کانتینر کالا طی ۱۵ روز به مسکو رسید که زمان آن در مقایسه با مسیرهای قبل به دو سوم کاهش یافت.

گفتنی است سرویس حمل و نقل ریلی چین-اروپا در ۲۰۱۱ آغاز شد و بخش مهمی از پروژه «یک کمربند یک جاده» برای توسعه مناسبات تجاری میان چین و سایر کشورهای حاضر در این برنامه به شمار می آید.

گزارشهای خبری حاکی است بیش از ۱۴۰ کشور و سازمان بین المللی توافقنامه هایی برای مشارکت در این پروژه امضا کرده اند.

این طرح با هدف ارتقاء همکاری و ارتباط بین شرق آسیا، اروپا و شرق آفریقا ایجاد شد. انتظار می رود این پروژه تجارت جهانی را رونق داده و هزینه های تجارت را برای کشورهای عضوتا نصف تقلیل یابد.

استقبال از مسیر ریلی آسیا-اروپا

جایگاه ایران در مسیر ریلی آسیا به اروپا

بدون شک توسعه مسیر ریلی در میان کشورهای منطقه از جمله ایران، پاکستان و ترکیه علاوه بر رونق مبادلات تجاری در کشورهای منطقه، زمینه را برای تبادل کالا و مسافر از آسیا به اروپا فراهم می‌آورد.

به گزارش ایرنا، در اواخر سال ۱۳۹۹ مقام های ایران، ترکیه و پاکستان توافق کردند که خط آهن استانبول-تهران-اسلام آباد را احیا کنند.

این خط آهن در سال ۲۰۰۹ در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که نهادی سیاسی، اقتصادی در آسیا به شمار می‌آید، با هدف احیای یک خط آهن فراملی میان این سه کشور  ایجاد شد که هدف اصلی آن بهبود ارتباطات و پیوندهای تجاری میان سه کشور بود.

به نوشته پایگاه خبری «ریل فرایت» هلند، توسعه همکاری های ریلی میان ایران، پاکستان و ترکیه سبب رونق روابط تجاری در منطقه خواهد شد.

همچنین پاکستان نیز می‌کوشد از طریق مسیر ریلی ام-ال یک ( ML-۱) به شبکه «یک کمربند-یک جاده» وصل شود که بزرگترین کریدور اقتصادی میان چین و پاکستان به شمار می‌آید.

این خط راه آهن ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد که از این میان، یک هزار و ۹۵۰ کیلومتر آن در ترکیه، ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن در ایران و  یک هزار و ۹۹۰ کیلومتر دیگر آن در خاک پاکستان می‌باشد.

اگرچه مسیر ریلی فراملی استانبول- ایران - اسلام آباد شامل ابتکار «یک کمربند، یک جاده» چین نمی‌شود، اما به زعم آگاهان می تواند در نهایت این خط آهن را در خود بگنجاند.

از دیگر سو، نقش ایران نیز در این معادله بسیار مهم و حیاتی است، چرا که به عنوان یک کشور خاورمیانه ای در دسامبر سال ۲۰۲۰ به شبکه ریلی افغانستان پیوسته است و تصمیم دارد در آینده شبکه حمل و نقل ریلی خود را توسعه دهد

به گزارش ایرنا، بیستم آذر ماه ۹۹، در سی و ششمین افتتاح طرح جهش تولید، راه آهن خواف-هرات از بزرگترین پروژه های ریلی کشور با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر  و به ارزش یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به طور رسمی افتتاح شد.

به باور تحلیلگران، افتتاح این خط ریلی می‌تواند سهم بزرگی از ترانزیت و تبادلات خدمات و کالا را برای تجار ایران و افغانستان فراهم کند.

به باور کارشناسان مسیر ریلی خواف واقع در جنوب شرق استان خراسان رضوی به "هرات" در مسیر کریدور بین‌المللی تجارت جهانی، نویدبخش رونق و توسعه اقتصادی برای ایران و کشورهای منطقه است و می تواند زمینه را برای احیای جاده ابریشم فراهم آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha