کمبود منابع آبی چهارمحال و بختیاری لزوم صرفه‌جویی در مصرف را تشدید کرد

شهرکرد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش شدید منابع آبی و وجود ۱۱ دشت ممنوعه‌بحرانی و ممنوعه از مجموع ۱۲ دشت این استان گفت: کمبود منابع آب در این استان، لزوم صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب را تشدید کرده است.

احمدرضا محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هم‌اکنون وضعیت منابع آبی ۳۰۲ شهر و روستا در چهارمحال و بختیاری با بیش از ۷۱۸ هزار نفر جمعیت در حالت تنش آبی قرار دارد و مردم مناطق مختلف استان باید صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به تامین سالانه ۸۱ میلیون و ۱۵۲ هزار مترمکعب آب آشامیدنی در چهارمحال و بختیاری افزود: از این میزان ۵۱ میلیون و ۸۵۴ هزار مترمکعب برای ۴۰ شهر و ۲۹ میلیون و ۲۹۸ هزار متر مکعب مختص ۶۱۲ روستای استان تامین می‌شود.

محمدی تصریح کرد: هم‌اکنون ۹۶۷ هزار و ۲۷۴ نفر از جمعیت استان زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب استان قرار دارد که از این تعداد ۶۴۹ هزار و ۳۷۲ نفر در قالب ۲۴۱ هزار مشترک ساکن شهرها و ۳۱۷ هزار و ۹۰۲ نفر در قالب ۹۳ هزار و ۵۰۰ مشترک ساکن روستاها هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر سه تصفیه‌خانه آب با ۱۲۶ ایستگاه پمپاژ توزیع آب در استان فعال است که از این تعداد ۲۳ ایستگاه به شهرها و ۱۰۳ ایستگاه به روستاها اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری از فعال بودن ۳۱۳ حلقه چاه برای تامین آب آشامیدنی مردم شهرها و روستاهای استان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد ۱۵۳ حلقه مربوط به شهرها و ۱۶۰ حلقه مختص روستاها است.

وی طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب استان را هفت هزار و ۶۰۶ کیلومتر دانست و گفت: از این میزان ۲ هزار و ۳۷۳ کیلومتر در شهرها و پنج هزار و ۲۳۴ کیلومتر در روستاهای استان قرار دارد.

محمدی به حجم۲۷۲ هزار مترمکعبی مخازن ذخیره آب آشامیدنی در استان اشاره و تاکید کرد: از این میزان ۱۷۲ هزار مترمکعب به شهرها و ۱۰۰ هزار متر مکعب به روستاها اختصاص دارد.

وی افزود: هم‌اکنون ۹ آزمایشگاه کنترل کیفیت آب آشامیدنی در استان فعالیت دارد که پنج آزمایشگاه ویژه شهرها و چهار آزمایشگاه مخصوص روستاها است.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۱۰۰ درصد شهرها و ۷۸.۷ درصد روستاهای چهارمحال و بختیاری از شاخص آب آشامیدنی سالم برخوردارند اما آب آشامیدنی افزون‌بر ۱۳۸هزار نفر از مردم ۲۰۰ شهر و روستای این استان باید به‌زودی از طریق تانکر سیار تامین شود.

به عقیده برخی از کارشناسان، حفر چاه جدید در برخی از مناطق چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرهایی مانند سفیددشت در شهرستان بروجن پاسخ‌گوی نیاز نیست و عمر برخی از این چاه‌ها به کمتر از یک سال رسیده است.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با افزون‌بر ۹۷۹ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha